Zelf bloedonderzoek aanvragen

Discussie in 'De lounge' gestart door Babyengel, 27 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Een orthomoleculair arts kijkt verder dan een reguliere huisarts.
    (in de moleculen, zeg maar ;) )
    Iedere arts is verschillend en zo ook de mijne, maar hij heeft destijds een heel uitgebreid bloedonderzoek gedaan.
    21 buisjes bloed gingen eruit, maar ik was allang blij dat ik eens goed nagekeken werd.
    (destijds nog vergoed door verzekeraar, tegenwoordig moet je een stempel halen bij je huisarts of het eerst aanvragen, ze gaan steeds moeilijker doen)

Het bleek dat ik door mijn voedselallergieën heel veel vitamines miste en hij gaf me voedingssupplementen om die aan te vullen.
    B12 heb ik van hem niet gehad, daarvan heb ik 5 maanden 2x per week spuiten gekregen in de kliniek waar ik destijds verbleef.

Hij is ook achter mijn slecht werkende schildklier gekomen en schrijft mij de medicatie daarvoor voor.
    Inmiddels gelukkig ook erkend door mijn eigen huisarts.

Tsja, ik weet niet wat ik er verder over moet vertellen, ik zit er meestal een heel uur als ik een afspraak heb, mijn man noemt hem een mix tussen Willie Wortel en Dr. House.
    Ik noem hem mijn redding, anders zat ik nu in een rolstoel.
    (wordt een beetje te lang verhaal om alles uit te leggen, maar je snapt denk ik wat ik zo'n beetje bedoel)

2. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

B12 difficientie en schildklierafwijkingen komen trouwens erg vaak samen voor, schijnt echt samen te hangen
    Hier ook beide

3. Triskele

Triskele Niet meer actief

Hier houden ze een ondergrens van 110, ik kreeg een nieuwe huisarts en die geloofde mijn oude huisarts niet (en alle onderzoeken in het RADBOUD!! dus , mijn IF factor is uit mijn maag waardoor met eten en pillen geeneens KAN opnemen (ja evt onder de tong maar dat is niet optimaal genoeg) het kan B12 niet uit eten halen.

Ik had op den duur 150 en dat was echt laag (veel klachten ook!) en kreeg geen spuiten mijn waarde is moeten zakken naar onder de 100 om eindelijk spuiten te krijgen en NU gelooft ie me eindelijk, heb er een jaar lang doodziek van moeten weten, PCM vreten voor de pijn haaruitval, zelfs dat ik niet meer op woorden kon komen, en zenuwklachten e.d. , wazig zien..

Heeft wel een paar maanden geduurd na het spuiten voordat ik me een beetje normaal voelde en nog steeds is mn concentratie echt weg, ik kan geen boek ofzo lezen want 2 bladzijdes verder ben ik het gewoon kwijt (en dat voor iemand met vroeger een hoogbegaafd IQ is vreselijk!)

Nu gaat het wel in zoverre dat ik normaal kan functioneren, niet meer zoveel pijn heb e.d. (ik heb ME/CVS dus er blijft altijd wel wat hangen maar het is onder controle!!

Dus het is ook raadzaam om je IF te testen (weet niet precies hoe heb me door laten verwijzen naar internist en die kijkt daar wel naar, is zoiezo belangrijk lijkt me en heb je recht op)

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.828
    3.349
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik heb vorig jaar ook 'zelf' wat laten prikken. Kostte me wel wat, maar ik vond het het wel waard, omdat ik er allang over aan het piekeren was.

Ging prima allemaal - dus op zich is het goed bevallen.

5. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Ik heb MMA en homocysteïne laten testen en dat was goed..
    Wat wel vreemd is is dat toen ik B12 spuiten kreeg (B12 waarde was 4,7 mmol!!!) ik ook B11 tekort had, en ijzertekort.
    Ik vraag me nog steeds regelmatig af hoe dat komt.

Dat ijzertekort komt ook steeds terug, ik verlies niet enorm veel bloed en heb ook maag darm onderzoek gehad om inwendige bloedingen uit te sluiten..

6. SeaShell

Je HB bestaat uit 3 dingen:

- B11 (foliumzuur)
    - B12
    - ijzer

Je kunt dus bijv een goed HB hebben en toch een ijzertekort. HB zegt iets over deze 3 waarden samen

Ijzer, B11, B12 werken nauw samen, en als je 1 van deze 3 tekort hebt heb je vaak het andere ook tekort

7. Bedankt voor jullie berichten.

De assistente van de huisarts heeft me geadviseerd het bij het AMC na te vragen dus ik ga morgen even bellen, moet toch nog bellen voor wat afspraken..

Ik heb geen schildklierafwijking voor zover ik weet, heb dat nl ook eerder laten onderzoeken.

@ Daantje, het is toch zo dat B11 en B12 alleen samenwerken? HB = alleen ijzer.

@ Jem1979, dat is een waarde in het grijze gebied dus moet ook zeker onderzocht worden. Vervelend he die neurologische klachten, ik kan niet eens meer schrijven of potten openmaken.. :(

@ Lilalief, jouw verhaal lijkt best wel op de mijne! Hier nl ook een tekort aan foliumzuur en ijzer, ik heb wel ijzertabletten en foliumzuurtabletten dat kan je lichaam wel opnemen maar B12 gaat niet zo makkelijk. En ik heb ook altij een te laag HB, foliumzuur en B12 willen wel schommelen hier maar komen nooit boven dat grijze gebied uit. ALs je het goed vind stuur ik je nog even een PB over die arts waar je het over hebt..

@ Trees, offtopic, maar wat super dat je zwangerschap goed blijft verlopen! :) jou hebben ze ook veel te vaak maar afgeschoven, gelukkig heb jij daar geen genoegen mee genomen.

@ Triskele, wat klinkt dat herkenbaar wat je schrijft, ik kan nu weer steeds beter op woorden komen maar een maand of 2 geleden maakte ik rare zinnen met vreemde woorden, talen door elkaar enzo :(, op mijn werk functioneerde ik niet meer verschrikkelijk gewoon. Maar :$ gewoon onder de 100 moeten komen, te bizar gewoon dat ze je zo laten rondlopen. Ben wel eens bij een internist geweest maar die heeft er niet eens op gecontroleerd, en nu weigert de HA me door te sturen. Maar ik hoop dat het AMC me wilt helpen..

8. SeaShell

HB is niet alleen ijzer

Mijn HB is bijv altijd 9,5 en toch heb ik een ijzertekort en daar ook tabletten voor

HB is bij mij hoog doordat ik b12 injecties krijg en elke dag foliumzuur slik. Ijzer moet altijd apart geprikt worden op het formulier, even als de ijzervoorraad Ferritine
    Mijn Ferritine is bij mij altijd rond de 8, erg laag, en mijn ijzerwaarde zelf ook terwijl mijn HB prima in orde is

9. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Herkenbaar! Mijn b12 was 127 toen ik zwanger was van dochter*. Maar spuiten en extra onderzoek was niet nodig ;) Uiteindelijk second opinion gedaan bij andere ha en allerlei uit laten zoeken. Sindsdien smelttabletten geslikt, want dat neemt je lijf in principe net zo goed op (mits je een goed merk gebruikt). En toen bleken mijn zusjes ook een b12-tekort te hebben en zij kregen wel spuiten :( dus toen langs gegaan en toen deed de ha er opeens niet moeilijk meer over. Sindsdien elke 8 weken spuiten en af en toe neem ik een smelttablet. Ik vind het echt belachelijk dat er zo moeilijk wordt gedaan over zoiets simpels als een spuit. Een ampul kost een paar euro! Is het nu zoveel moeite om een moeder, die al zoveel heeft verloren, een prik te geven? Snap ik echt niets van :x

10. SeaShell

Inderdaad vlinder!

6 spuitjes kosten iets van 9 euro, en een teveel aan b12 plas je uit en is dus niet schadelijk

Je mag trouwens geen foliumzuur slikken als je een b12 tekort hebt, pas als je ervoor behandeld word anders kun je hersenschade oplopen

11. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Klopt ook. Ik slik 5 mg (ipv 5 mcg) voor een zwangerschap en in de bijsluiter stond dat je het niet mocht slikken als je een b12 tekort had. Lekker simpel van mijn arts vond ik dat ;) en ik had zo de energie niet om ervoor te knokken dat ik de spuiten zou krijgen. Toch moet je, want het is zo belangrijk...

12. Dat had ik ook gelezen Daantje, dat je pas foliumzuur mag slikken als je B12 weer op peil is. Maar dat je er hersenschade van kunt krijgen?!? :$
    Ik slikte dus een hoge dosis foliumzuur, 5 mg, maar daar ben ik mee gestopt. En weer wat geleerd over HB dan! Mijn HB is nooit hoger dan 7 maar dat kan door zowel het ijzertekort als B12 tekort komen begrijp ik?

Vlinder, wat belachelijk dat jij ook hemel en aarde hebt moeten bewegen voor wat van die klotespuiten te krijgen :x. Ik gebruik nu een maand die smelttabletten met B12 en ik voel me sinds die tijd voor het eerst sinds maanden zoveel beter. Dat zegt me gewoon genoeg. Ik kan me weer dingen herinneren (vergat alles), ik heb meer kracht in mijn benen en armen gekregen (vooral voeten en handen), en heb meer energie. Psychisch voel ik me zekerder. Ik voel me geen zombie meer.

Volgens mij voelen artsen zich bedreigd dat mensen tegenwoordig hun artsen niet 100% meer vertrouwen door de vele beschikbare informatie. Toen ik vroeg naar mijn MCV keek ze me gelijk sceptisch aan 'Heb je dat gegoogled ofzo?' Terwijl ik jaren aan het vechten ben voor mijn gezondheidsproblemen bij diverse artsen grrrr.
    Ik heb ook een verhoogd bloedingsrisico, weinig bloedplaatjes, en dat vond ze ook normaal.. terwijl ik altijd bloedneuzen heb, overal blauwe plekken ed. Het is niet per direct gevaarlijk maar ik heb er wel last van :x

13. Nou moe.. ik begin nog gek te worden. Ik mag niet eens naar het AMC namelijk! Sinds 2012 moet je overal een doorverwijzing voor hebben en die moet ik dan uiteraard van mijn fantastische huisarts krijgen :x wraaaghh kan wel gillen!! Hopelijk kan een gewone vk ook de doorverwijzing regelen, die kan ik helaas pas dinsdag bellen. Pff..

14. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    #34 fokje, 30 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2012
    o jeetje meiden wat word ik trriest van deze verhalen gewoon verschrikkelijk
    vreselijke huisarts en artsen ik zie waardes voorbij komen en denk kom nou dit kan toch niet!

Stichting B12 tekort

mijn laagste waarde was 57 dus dat was duidelijk maar de arts wou eerst niet vaker prikken dan 1 per 3 maanden ik prik nu elke 4 weken en daar voel ik mij lekker bij!
    de ene voelt zich lekker bij een waarde van 3oo de andere bij 400 dit is perpersoon verschillend

te veel kun je niet krijgen=> plas je wel weer uit

en depressieve klachten och lieverd en dat schuiven ze op je dochtertje!! gewoon belachelijk dit is ook een SYMPTOOM van b12 zo ook moeheid dit hoort er bij.
    vechten meiden ik weet hoe moeilijk het is om injecties te krijgen of in ieder geval meer te krijgen!! mijn vader had jongerendentie en neurologische problemen en nog vele dingen erbij gekregen door b12 tekort uiteindelijk is hij er nu niet meer ROTziekte wat niet word erkend!!!!!!!!!!!!!!!!
    sorry ben er erg boos om! de huisarts nu in ons dorp laat jong en oud prikken op b12 ook geeft hij eerder injecties al zou je net boven de grijze grensgebied liggen

15. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Dat mag, kom maar op ;)

16. SeaShell

als je een b12 tekort hebt en je slikt foliumzuur, dan kun je bijv gaan bellen met de afstandsbediening ipv de telefoon, niet meer uit je woorden komen, erg vergeetachtig worden, etc door hersenschade
    van de gyn/ha mag ik het dus echt niet slikken als mijn b12 niet op peil zou zijn

maar je HB kan dus idd ook laag zijn als bijv je b12 of foliumzuur laag is ook al is je ijzer goed op peil

17. Nen87

Nen87 VIP lid

17 sep 2008
    6.469
    10
    38
    Jemig wat kan ik er boosom worden dat sommige artsen maar niet mee willen werken!!! Wat maakt hun dat bloedonderzoek nou uit?! Het is een formuliertje invullen en na een paar dagen de waardes bespreken. Grrrr onvoorstelbaar!!
    Meid ik hoop dat het one way or another lukt om je waardes inzichtelijk te krijgen!

Deel Deze Pagina