Zelf brood bakken

Discussion in 'De lounge' started by Rooibos, Nov 16, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Valerie

Valerie Fanatiek lid

Jun 22, 2007
    4,206
    1,041
    113
    Female
    Jahoor, die zit op alle machines. ;)

2. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Meestal heb je een stuk of 8 standaard programma's die je kunt aanpassen en 1 daarvan is deeg maken. Bij mij duurt dat met rijzen anderhalf uur.

3. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

thanx voor jullie reactie's

4. Bri

Bri Niet meer actief

Uit pure nieuwsgierigheid (en wie weet moet ik mijn mening bijstellen): welke e-nummers die in brood worden toegevoegd zijn volgens jou schadelijk dan?

Zelfgemaakt brood kan wel snel droog worden, omdat er geen broodverbeteraars e.d. aan toegevoegd worden. Je kunt een klontje boter toevoegen aan het deeg, maar voor de rest geldt: goed verpakken en snel opeten.
    Merk van de machine weet ik eigenlijk niet... moet ik even voor kijken.

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Haha ik schreef juist dat ik geen mix gebruik maar meel van de molen en daar zelf gist etc bij gooi. Maar het lekkerste recept is van Jamie Oliver, zijn basis brood recept met gedroogde abrikozen, rozijnen, dadels, kaneel en noten. Jammie!

6. M02

M02 Fanatiek lid

Nov 17, 2008
    1,372
    0
    36
    Mmm..Lekker!
    Wij ook een broodbakmachientje, en meel van de molen!

7. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Er zitten in brood diverse E nummers die schadelijk kunnen zijn als je er teveel van binnen krijgt. Vooral kinderen hebben snel teveel omdat die klein zijn. Denk aan bijv.E927a

Wat precies de risico's zijn weet ik niet. Ik hoop dat mijn boek hierover spoedig komt. Dan kan ik het uitzoeken. Ik weet wel dat er vele e-nummers niet zo gezond zijn als dat wij vermoeden. Dit is ook de reden waarom ik het gebruik van E-nummers zo veel mogelijk wil vermijden.

8. Bijzonder

Bijzonder VIP lid

Oct 1, 2008
    7,728
    0
    0
    Klinkt heerlijk! kan het alleen niet vinden op internet.

9. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Wat is E927a dan? En waarom is het schadelijk?

10. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Daar hoop ik ook achter te komen zodra mijn boek er is.
    Ik wil gewoon over het algemeen ook minder e-nummers gebruiken in ons eten. Het kan helpen bij diverse gezondheidsklachten zoals huidproblemen en nog een aantal dingen waar ik hier niets over kwijt wil ;)

11. Bri

Bri Niet meer actief

#31 Bri, Nov 17, 2010
    Last edited by a moderator: Nov 17, 2010
    Op voedingscentrum.nl kun je alle toegelaten e-nummers vinden.

e927a staat niet op de lijst. er is wel een e927b, dat is een meelverbeteraar die UITSLUITEND in suikervrije kauwgom gebruikt mag worden.

ik heb er vervolgens nog even op gegoogled. e927a is
    Azodicarbonamide, Ada, Azoformamide, Azobisformamide

Dit middel is in België verboden.
    Op de officiële site van de EU (http://www.evmi.nl/e-nummers/503/E927a/) staat dit: * Dit nummer is geen officieel 'E-nummer'. Deze stof is al wel in één of meer EU-landen toegelaten, maar de toelatingsprocedure voor de gehele EU is nog niet afgerond. Dit is de reden waarom dit nummer geen officiële E mag hebben.

Dus het zou kunnen dat je toch een punt hebt; sommige mensen zijn nu eenmaal gevoeliger voor sommige stoffen dan anderen (zo ben ik allergisch voor zoiets 'onschuldigs' als hazelnoten en mijn zoontje voor cashew). Wat voor de ene een ongevaarlijke stof is, is dat voor een ander niet.

12. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Had daar gister ook nog iets over gevonden en daar stond dat het nauwelijks nog gebruikt wordt. Ook ff mijn brood gecheckt en daar zit het niet in.

13. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Precies ;)
    En er zijn nog best veel andere e-nummers die niet ongevaarlijk zijn. Kennen jullie aspartaam? Weten jullie dat zulke troep in sommige soorten ranja zit? En in kant en klare pakjes drinken?
    Of in snoep?

De meeste mensen zullen wel denken; Het is toch goedgekeurd door de EU? Dat wil helaas niet altijd zeggen dat het veilig is.
    En sommige dingen zijn veilig in kleine hoeveelheden maar omdat in heel veel dingen een klein beetje zit krijg je snel te veel binnen.

Ik ben een lijst aan het maken met 'goede' en 'slechte' producten voor mezelf en mijn gezin om zo min mogelijk van die E-nummers binnen te krijgen. Voor veel dingen is een goed alternatief. Helemaal verbannen gaat nooit lukken maar ieder ding is er één. ;)

14. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Welk brood heb jij Rosao?
    Misschien kan ik die ook op mijn lijstje zetten.

15. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Gewoon brood van de aldi :)

Ik vind het altijd wel lastig met wat nou schadelijk is en wat niet. Het is ook zo lastig om te bepalen wie het nou goed heeft onderzocht en wie gewoon maar wat zegt.
    Ik probeer in principe bijvoorbeeld zo min mogelijk zoetstof te eten (vind het ook heel vies eigenlijk) maar soms lijkt het wel alsof het overal in gaat. Heb liever zoiets als roosvicee 50/50 wat gewoon minder zoet is.

16. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

17. Lelle23

Lelle23 Niet meer actief

Hier ook een zelfbakster...
    Mijn man is allergisch voor zoetstoffen en dat wordt tegenwoordig in veel supermarktbrood verwerkt, tenzij het biologisch is (€ 2.69 per brood :$). Dus zelf aan het bakken. Meel van de molen en uitproberen maar. Heerlijk hoor, zelf muslibrood en kerststol maken.
    Mjummie :p

Gr. Marielle

18. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Marielle, klinkt lekker.
    Zal ook eens zien of hier in de omgeving een molen is die meel verkoopt!

19. Bri

Bri Niet meer actief

Van zoetstoffen vind ik ook dat ze in véél te veel producten worden gedaan. Als je er te veel van binnen krijgt, ga je geheid enorm aan de dunne. En dat is nog zonder 'overgevoeligheid'. Te veel is voor mij in elk geval één zakje drop-zonder-suiker.

Uiteindelijk geldt voor iedere stof (zelfs voor water) dat overdaad schaadt.
    Maar goed; het feit dat een stof een e-nummer heeft gekregen is voor mij geen reden om die stof te vermijden. Sommige van die stoffen moet je beperken qua inname, maar de meeste kun je probleemloos gebruiken. Wederom: mits in normale hoeveelheden toegepast.

Ik dwaal een beetje af van het topic.
    Zelf brood bakken: lekker! en superhandig voor mensen met allergiën of intoleranties.

20. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Gelukkig kan en mag iedereen zelf bepalen of ze die E-numemrs willen gebruiken of niet. Helaas is het wel erg lastig om er onderuit te komen maar onmogelijk is het niet.

Maar inderdaad weer on-topic. Ik zal eens op zoek gaan naar een molen of biologische winkel die meel verkoopt :)

Share This Page