ongewenst gedrag aanpakken (bijten, knijpen)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door fl01, 1 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fl01

fl01 Actief lid

28 jun 2011
    277
    24
    18
    NULL
    NULL
    Hoi,

Even benieuwd hoe jullie het volgende zouden oplossen. We hebben 2 kindjes, meisje van bijna 4, jongen van 2.5. De jongste begint steeds vaker zijn zusje te bijten of te knijpen, hij ziet het meer als spelletje. We proberen hem steeds duidelijk te makend at dit pijn doet, maar hij lacht een beetje..We zetten hem soms ook op de gang, maar hier maakt hij nu ook een spelletje van door steeds weer de deur open te maken. Ook al een keer hem laten voelen hoe het is om gebeten te worden, maar vind dat ook niet de oplossing. Lief uitleggen werkt niet echt, boos worden helpt niet echt..Soms word ik inwendig zo boos omdat hij zoveel aan het uitproberen is dat ik hem (te) stevig bij de armen pak, maar dat wil ik eigenlijk ook niet. Jullie nog manieren om vervelend gedrag aan te pakken?

2. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Het klinkt alsof hij aandacht zoekt. Verveelt hij zich?

Misschien kun je wat gerichter met hem spelen, met je volle aandacht erbij. Laat hem helpen met klusjes die jij doet. Geef hem verantwoordelijkheid.

Verder altijd weghalen wanneer hij het doet en meteen een activiteit bedenken. Zo van: "je bijt en slaat niet ( duidelijk praten op ooghoogte en weghalen), ik wil dat je me helpt met ...(verzin wat nuttigs)." Dan leg je er niet teveel aandacht op, zeg je wel dat het niet mag en leid je hem af.

Misschien werkt zoiets?

3. fl01

fl01 Actief lid

28 jun 2011
    277
    24
    18
    NULL
    NULL
    Heb niet de indruk dat hij zich echt verveelt. Hij speelt vaak samen met zijn zusje, misschien moet hij wat meer voor zichzelf spelen (vanaf september gaat de oudste naar school..). Hij is echt aan het uitproberen en uitdagen.
    Maar je tip om hem bij dingen te betrekken en hem wat te laten doen vind ik wel de moeite waard om te proberen.

4. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Het hoort er gek genoeg een beetje, geloof ik. Onze meid en de kindjes op haar kdv deden het ook een tijd.

Wij doen aan time-outs (voor haarzelf, niet als straf) als ze boos is. Maar als hij het niet uit woede doet is een afkoelperiode niet echt zinnig.

Verder zou ik - hoe frustrerend ook - ferm, consequent en duidelijk blijven. Mag niet, doet pijn, is zielig. Als hij dat begrijpt en het toch doet, een consequentie bedenken. Time-out; knuffel tijdelijk inleveren; geen snoepje... Wat er voor jullie werkt. Je zal het waarschijnlijk 100 keer moeten doen, maar ooit beklijft het wel.

5. Taco

Taco Actief lid

11 dec 2012
    433
    35
    28
    Hier precies dezelfde situatie. Hier helpt het om hem meer uitdaging te bieden. En hier dan 1 op 1 mee bezig te zijn. En ja dat alleen spelen zal hier straks in september ook nog wel een dingetje worden. Speelt nu ook heel veel met zijn zus.

Deel Deze Pagina