Guo

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Molensteen, 25 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    We hebben gisteren de guo gehad omdat op de seo niet alles in kaart gebracht kon worden.
    Met de nekplooimeting en seo werd al getoond dat baby 3/4 dagen voor liep. Na de nekplooimeting dit bij vk voorgelegd. Die houden vast aan de termijn echo bij 10 weken. Ok prima

Maar vandaag was alles wat gemeten is en tijdens de seo ook de termijn 21,3-21,5 iov 20,3 die ik zou zijn.

De echoscopiste zou een brief schrijven naar vk om een termijndiscussie te doen. Want ja je kindje kan groter zijn door veel factoren.
    Maar dat de kleine hersenen groter zijn dat de termijn, dan kan men er niet onderuit dat de termijn niet zou kloppen. De grootte van de kleine hersenen is een feitelijk gegeven.

wat zal er mee gedaan worden

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Molensteen,

dat is lastig te voorspellen. Je doet liever geen termijnaanpassing bij het SEO/GUO omdat dat in principe echt minder betrouwbaar is, dan het meten van het kindje bij de termijnecho. Kinderen groeien eenmaal niet allemaal precies gemiddeld!
    Ik denk dat ze het plaatje van de meting van de termijnecho erbij moeten halen en dan aan de hand daarvan en de huidige bevindingen (en dan met name het cerebellum, de kleine hersenen) moeten bekijken wat het meest betrouwbaar is. Is de meting bij de termijnecho goed uitgevoerd, zal de datum niet worden aangepast en heb je gewoon een kindje dat iets groter is dan gemiddeld. En als ze het wel aanpassen zullen ze daar goede redenen voor moeten hebben. Het gebeurd wel eens hoor, maar dat gaat inderdaad is goed overleg met de artsen.

Groetjes Brigitte

3. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Bedankt
    Met de nekplooimeting zijn er ook metingen verricht en hebben ze geconstateerd dat kindje 3/4 dagen voorliep op de groei. Dat is idd bij vk besproken maar ze hielden termijn echo aan.

4. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Wat denk je

5. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi,

als de termijnecho vóór de 10 weken is gedaan en daarna nog een nekplooimeting, houden wij in ons echocentrum, bij verschil in metingen, de crl-meting van bij de nekplooimeting aan.
    Mocht de termijnecho op 10 weken of erna zijn gedaan houden wij toch ook de termijnecho aan als correcte crl-meting en dus de daaraan hangende uitgerekende datum.
    Ik denk dus dat ze het toch volgens de regels doen. (ervan uit gaande dat de crl-meting bij 10 weken correct is uitgevoerd).
    Waarschijnlijk heb je dus gewoon een kindje dat (nu) een beetje voorloopt met de groei.

Groetjes Brigitte

6. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Ok, de termijn is idd met 10 wkn gedaan, wel in sneltrein vaart want ze liep 45 min achter.
    13 weken nekplooimeting was 3/4 dagen voor op groei
    20 weken echo dus 1 week voor,op groei

Maar waar de echoscopiste in radboud nijmegen vooral op hamerde is dat de kleine hersenen niet groter of kleiner kunnen zijn...

7. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Molensteen,

dat van die kleine hersenen ligt ook wat genuanceerder. Ik snap wel wat ze bedoeld; op zich heeft ze gelijk, maar er is een normale variatie van 2 weken groter en 2 weken kleiner. Dus ik zou me toch echt geen zorgen maken als het maar een week verschil is en ze nu de termijnecho aanhouden.
    Altijd vervelend hoor, als er discussie is over de termijn. Dat moet je als zwangere toch maar weer los zien te laten en vertrouwen op de professionals.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina