Zelf doen? Mijn zoontje niet…

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Rainie, 18 jan 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Haha ja jongens ofzo. J. is nog te lui om zn rits van zn jas open te doen. Hij kan veel van die dingen wel, want hij kan zelf naar de wc en z'n broek uittrekken enzo om te plassen. Maar schoenen uit- of aantrekken bv is "nee mama doen"..

JupitR vindt dit leuk.
  2. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.952
    14.996
    113
    Kleding uit was bij G op de leeftijd geen enkel issue. Had je de boel net aan, zinde mevrouw t niet, nog rapper dan dat jij t aan had had zij t uit. Want ze wilde DIEEE.

Kledijg aan...Ze is 7, kan t prima maar met die ochtendspits gaat me dat getreuzel echt te langzaam dus die help ik geregeld maar voor mn eigen "peace of mind".

R bemoeid zich met zn sokken en kan zn schoenen halen. Verder dan dat gaat zn interesse nog niet. Lichten uit, dat dan weer wel.

3. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.060
    4.315
    113
    Hier gingen ze met 3,5 ongeveer zelf hun broek aantrekken, die legde ik dan zo klaar op de grond dat ze die zo aan konden doen. Later ook hun trui over hun hoofd en dan deden ze de mouwen zelf. Bij het aanleren kwam ik erachter dat het ook best lastig is, het bestaat uit zoveel verschillende stappen.
    Onze tweede van 4 wordt het liefst nog steeds door ons aangekleed en dan gaat nu eenmaal ook het snelste. Ik ben er makkelijk ik: als hij 18 is, doet hij het vast zelf.

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ik zou ‘m lekker helpen. Hij is nog geen 3. Over een jaar (een kwart van zijn leven ;)) ziet het er vast anders uit.
    En over een tijdje kun je bijv zeggen: ik pak nog even xxx voordát we wegggaan, begin jij vast met je laarzen aantrekken en dan kom ik je zo weer helpen. Of ‘s avonds met zijn sokken uittrekken bijv. Kijk wat ie doet. Doet ie niks, prima, help je hem gewoon. Als ie al een poging gedaan heeft: wauw, wat knap dat je zelf al zover bent gekomen. Zal ik je nog even helpen met je jas/broek?

5. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.711
    7.189
    113
    Vrouw
    Mijn peuterzoontje is inmiddels 3 jaar en 2 maanden en ik moet zeggen dat ik toch soms wat frustratie voel in zijn 'ik kan het niet' met betrekking tot veel dingen. Ik dacht nog dat het eraan lag dat hij nu twee oudere broers heeft en hij daarom sowieso kleiner lijkt, maar m'n moeder beaamde vandaag ook dat hij wat trager is met bepaalde dingen. Hij is nog niet zindelijk, heeft er bijzonder weinig interesse in. Hij wil niet echt fietsen zelf (loopfiets), wil aangekleed worden, want 'kan het niet zelf'. Idem voor schoenen. Wil soms ook nog hapjes gevoerd worden. M'n tweede is meer het type 'ik kan alles en ik zal het wel even laten zien' en soms zou ik wel wat meer van die energie willen zien in mijn peuter.

Ondertussen oefenen we wel met (samen) aankleden en natuurlijk hard juichen wanneer het lukt. Die zindelijkheid is me wel een doorn in het oog. Hopelijk gaat het in de zomer lukken!

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik zou er 1 ding uitpakken wat je graag wil dat hij zelfstandig gaat doen, b v onderbroek uittrekken. En hem hierin gaan begeleiden, b.v door hem er stap voor stap doorheen te praten.
    Piep/dram stemmetje zou ik negeren en als het hem gelukt is trots zijn en hem lekker verder aankleden. Zodra dit goed gaat en het in de routine zit laat je hem b.v zijn onderbroek ook aantrekken.

Bij mijn kinderen was op die leeftijd een opdracht als b.v je broek aantrekken simpelweg te groot en ging het beter als ik het stap voor stap zei.

7. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.241
    4.197
    113
    Vrouw
    Nou dit; net drie is voor mij ook klein. En uiteraard heeft baby aandacht nodig maar “ grote” broer die nog klein is ook.

Bedenk maar zo: als hij 18 is doet hij het heus wel zelf.

negeren en helpen dus en proberen te stimuleren.

maar net drie vind ik gewoon klein

Dubbelgeluk en esklessebes vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina