ik zou mn kindje strax heel graag borstvoeding willen geven, maar weet ook dat het op mn werk niet altijd mogelik is om te kolven (weetdat je werkgever verplicht is hoor) maar heb zelf ook een partime bedrijf, en werk overal en nergens.. nu dacht iker zelf aan om bijv tijdens het verlof bv te geven en zo gauw ik aan t werk moet, dan overgaan op flesvoeding (als dit mogelijk is, en we uitgaan van een bevalling met 40wk) is dit mogelijk? of misschien ontzettend dom? wat is jullie mening/ervaring?
Ik heb 8 weken borstvoeding gegeven en daarna ben ik flesvoeding gaan geven. Opeens hield de borstvoeding ermee op en omdat ik weer zou gaan werken had ik geen zin om heel veel moeite te gaan doen om alles weer op gang te krijgen. Ging dus prima. Je kan zelfs kijken of je straks nog één of twee keer per dan borstvoeding geeft en de rest flessen. Dan zou ik het verlof gebruiken om daar naar toe te werken. Hou er wel rekening mee dat het combineren van bv en fv of niet kunnen kolven invloed kan hebben op je productie. Succes, ik hoop dat het lukt met de BV... niet vergeten: bv heeft vaak even tijd nodig voordat het allemaal lekker loopt.
dankje voor je snelle reaCTIE! ik heb nog eeuwig de tijd om erover na te denken hoor haha maar ik dacht er ineens aan..
Je kan ook gewoon als je aan het werk bent. je borstvoeding gaan afbouwen. en dus borstvoeding op de momenten dat je er bent. en flesvoeding als je aan het werk bent. en mocht het dan zo erg zijn dat je borsten op kanappen stan dan kanje ze afkolven op een wc. want niet hygyenies is om het dan te geven maar op zo'n moment wel prakties
Meestal is je productie als je net weer begint met werken nog niet stabiel genoeg om naar alleen de avond- en ochtendvoeding te gaan. Vanaf 4 maanden zou je het kunnen proberen, maar beter is nog om dan minimaal 1 keer per dag te kolven. Vaak gaat het vanaf 6 maanden wel goed, maar het verschilt per vrouw. Ik ken vrouwen die vanaf 5 maanden overdag de fles gaven en 's ochtends en 's avonds borstvoeding en dat ging goed. Maar ik ken ook vrouwen die dat bij 8 maanden probeerden en waarbij de productie erg terugliep. Maar 1 keer kolven zou toch in te passen zijn?
(ben logopedist bij kinderen met eten en drink prolbemen) TIP: geef voordat de baby 3 maanden is al een flesje. nl tot 3 maanden drinkt een baby op reflexen, en laat hem dan al gewennen aan andere manieren/mogelijkheden, zodat hij na de 3 maanden als de reflexen afnemen dit al kan...(combi drinken)
Er word toch sowieso geadviseerd om tussen de 4-6 weken te beginnen met een flesje, later beginnen is grotere kans op weigeren !
dat is niet weigeren, maar niet kunnen. Omdat ze in hun reflexmatige tijd alles leren door die reflexen, er zit nl verschil tussen borst en fles. Wat overigens een hele goede fles is: MEDELA fles (of Haberman) deze bootst de tepel en na en dat wil zeggen: net zo hard werken als aan de tiet...
Even een vraagje dan nog hoor ! Hoe zit het dan met kindjes die eerst prima uit een flesje drinken en dan ineens gaan weigeren? Is dat dan ook niet meer kunnen ineens ofzo? Hier overigens geen last gehad hoor! Met 7 weken begonnen met flesjes later weer gestopt (rond 3.5mnd) en alleen aan de borst en toen we er weer flesjes bij gingen geven ging dat ook prima !
hmmm dat kan verschillende redenen hebben hoor... b.v. de speen wordt te klein of de aandacht heeft ie er niet bij de houding tijd enz enz moet ik meer info hebben..