Als alles goed gaat zijn wij binnenkort eigenaar van een bouwgrond. Wij willen hier zelf een woning laten bouwen. We hebben al een architect die onze ideeën kent en een mooi plan heeft uitgewerkt. Maar nu begint het pas! Het vergelijken van offertes, welke formules kies je (volledig afgewerkt of alles in stappen), hoe maak je goede afspraken met aannemers, etc.. Hebben jullie ervaringen/tips? Waar moeten we zeker aan denken?
Ik heb even gezocht en zag dat @PenK een gelijkaardig topic heeft geopend, maar deze is niet meer open.
Wij hebben 1 keer eerder een huis laten bouwen en doen dit nu voor de 2e keer. De 1e keer via een architect die een samenwerkingsverband had met een (catalogus)bouwer. Dit keer met een losse architect en (semi)aanbesteding. Wat wij van de eerste keer geleerd hebben is dat alles tot in detail beschreven moet zijn. Afspraken moeten vooraf duidelijk zijn en vast liggen. Dit scheelt een hoop discussie ed. Klinkt logisch maar er zijn altijd nog dingen die niet in detail beschreven staan. Daarnaast is het vooral belangrijk dat je op een rijtje hebt wat jullie belangrijk vinden in een woning. Wij investeren bijvoorbeeld extra op de duurzaamheid van de woning. Betere isolatiewaardes, triple glas, enz. Afwerking doen wij zelf, omdat wij dit zelf kunnen. Daarnaast is het ook een stuk goedkoper. Onze ervaring is ook dat de afwerking na de bouw door derden laten doen vaak goedkoper is dan tijdens. Dit omdat je aannemer uiteraard ook nog iets wil verdienen aan het werk dat hij uitzet bij een onderaannemer. Afhankelijk van je aannemer scheelt dat al snel 10 tot 20%. Wat ik begrepen heb is dat er in België niet door de overheid getoetst wordt of je ontwerp constructief wel in orde is. (in Nederland wordt dit wel gedaan) Het lijkt mij dus heel belangrijk een goede constructeur te betrekken bij het ontwerp. Architecten maken soms namelijk ontwerpen die constructief heel lastig zijn of jullie heel erg op kosten gaan jagen. Wij hebben dit nu toevallig in ons ontwerp ook spelen. Mocht je nog specifieke zaken willen weten PB mag altijd.