Het zondebok-zoeken-fenomeen...oftewel wij-zij principe

Discussie in 'De lounge' gestart door Chipske, 16 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Het valt mij op dat er in topics waarin de topicstarter haar verhaal wil doen (emoties wil delen en dus wel wat steun kan gebruiken) en in wiens verhaal natuurlijk ook andere personen een rol spelen, vaak gelijk een zondebok wordt gezocht (en gevonden) waar dan met alle goede bedoelingen jegens de topicstarter op afgegeven wordt zonder het verhaal van de zondebok te kennen. Dit (denk ik) vanuit de gedachte op die manier tot steun te zijn.

Ik doe dit zelf uiteraard ook regelmatig, maar heb er toch last van. Ik zou voor mezelf wensen dat ik met dit soort gedrag van mezelf zou kunnen afrekenen. Ik ben immers van mening dat er aan een verhaal altijd een heleboel facetten/kanten zijn, die onmogelijk belicht kunnen worden in een kort verhaaltje. Niet in de laatste plaats vanwege het feit dat de topicstarter haar verhaal ook doet vanuit haar eigen referentiekader (haar visie, gedachten en gevoelens mbt de situatie die ze beschrijft). Informatie is dus altijd gekleurd. Dat zou dus kunnen betekenen dat wanneer we het verhaal vanuit de andere persoon zouden lezen, er begrip zou kunnen zijn voor diens verhaal en dus ook diens handelwijze. Met andere woorden: het zit ‘m allemaal in het perspectief dat we kiezen.

Ik vind het jammer dat ik me er nog wel eens schuldig aan maak dat ik een verhaal (of eigen situaties) benader vanuit een beperkt standpunt en me dus niet verplaats in de andere personen in die situatie. Hetgeen inzicht in de situatie zoals die is gegarandeerd zou vergroten, waardoor er weer begrip en liefde voor elkaar kan zijn ipv verdeeldheid en boosheid etc.

We zijn allemaal mensen. En hoewel we allemaal anders zijn, hebben we wel een aantal dingen met elkaar gemeen. Onder andere het feit dat we niet feilloos zijn, dat we fouten maken op ons levenspad en dat dit allemaal hoort bij het groeiproces dat we doormaken op weg naar een beter-mens-zijn voor de mensen om ons heen. We kunnen leren van hetgeen we meemaken. En het gedrag van anderen kan als een spiegel fungeren voor onszelf.

Helaas stap ik dus nogal eens in de valkuil om niet verder te kijken dan mijn neus lang is en lekker in mijn ego te kruipen. En dan zit je nogal snel in de wereld van wij-zij.

Herkennen jullie dit? Hoe denken jullie er over?

Edit moderator: Het topic "ergeren"van Ghita, is samengevoegd met dit topic, omdat ze beide dezelfde strekking hebben.

2. hardloper

hardloper Niet meer actief

tja, helaas ook schuldig, ik laat me meevaren op de emoties enzo, en stort me er dan ook in. daarna ga ik nadenken en bedenken dat het meestal wat ingewikkelder in elkaar zit, en dat het wat genuanceerder ligt. inmiddels ben in zover dat ik vaak eerst hier ga zitten mopperen en niets zeg. dan kan ik later wat beter reageren. lukt helaas op de computer beter dan zo buiten :oops: daar schiet er soms te snel iets uit. :oops: al jaren mijn goede voornemen 8)

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Het is een forum en geen therapie groepje, ;) Zo zie ik het.

En die emoties vind ik juist leuk, ook hoe er op wordt gereageerd.

En inderdaad ieder reageert vanuit haar eigen referentiekader, maar zo is het leven en is het denk ik overal wel.

4. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

vind ik ook! op een forum geef je je mening of deel je je verhaal en altijd vanuit eigen standpunt, wat ik iets goeds vind omdat iedereen nou eenmaal anders is en dingen anders ervaart, ik vind dat prachtig om te lezen juist! hoe anders iedereen ergens over kan denken, ik vermaak me er uren mee ;)

5. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Therapiegroepje :(:

Ik zie dit forum als een afspiegeling van het dagelijks leven.
    En het valt me dus op dat hier dezelfde principes gelden als in de buitenwereld zeg maar. Terwijl er juist hier zoveel meer mogelijkheden zijn om even tot 10 te tellen bijvoorbeeld en je automatische respons even in de wacht te zetten, jezelf te bedenken of je wel wil reageren op deze manier en wat dit voor respons zal oproepen.
    Tuurlijk heeft iedereen zijn eigen referentiekader, daardoor leren we ook van elkaar, juist omdat niet iedereen hetzelfde is. Dat vind ik ook erg leuk en juich ik ook toe.

Ik bedoel dus ook zeker niet dat het allemaal eenheidsworst moet worden, want dan kun je inderdaad beter met jezelf gaan zitten praten over al de onderwerpen die hier voorbij komen :)

Hoe bedoel jij het 'therapiegroepje' precies, bosi333?

Denk jij/denken jullie dat het verenigbaar is met elkaar of juist niet:
    je eigen referentiekader behouden - je in andermans referentiekader verplaatsen

6. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Het nadeel van i-net is altijd dat je de lichaamstaal mist. Soms kunnen dingen anders/verkeerd geinterpreteerd worden als dat ze bedoeld zijn, dit kan met commentaar natuurlijk ook.

Ik ben zelf altijd voorstander van een goede discussie,omdat je zelf ook tot een ander inzicht kan komen; er zijn altijd meer wegen die naar Rome leiden.
    IK heb zelf de neiging primair te reageren op berichten die in * mijn ogen* niet kloppen, of dingen die mij echt aan het hart gaan.
    Hoewel ik de laatste tijd wel vaker merk, dat ik denk * laat maar*.
    En eigenlijk wil ik die onverschilligheid niet...maarja.

In rl, reageer ik anders. Daar ben ik veel afwachtener in.

7. mymiracle

vast wel maar het moet ontspanning blijven en leuk blijven, ook hier staat iedereen anders in, ik ben alleen bezig met onderwerpen die me aanspreken en probeer dan op een respectvolle manier antwoord te geven maar wel altijd mijn eigen mening en ik denk dat we hier allemaal wel genoeg inlevingsvermogen hebben om een situatie van meerdere kanten te belichten maar maak het niet te zwaar, daar zit ik in ieder geval niet op te wachten, ik vind je statement nogal heavy, ik denk wel dat iedereen het kan maar ik denk niet dat dat de bedoeling is van een forum ;)

8. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Inderdaad gooit miscommunicatie vanwege gebrek aan lichaamstaal natuurlijk ook altijd een grote rol. Miscommunicatie is IRL al een groot fenomeen, laat staan op internet.

Ook ik houd van een goede discussie, juist omdat dit tot een verruimd perspectief kan leiden van al degenen die aan de discussie mee doen.
    Ik worstel (nou ja, worstelen is een groot woord ;) ) met de vraag of discussie alleen kan plaatsvinden wanneer we alleen vanuit ego reageren (en dus vasthouden aan ons eigen referentiekader) of dat het ook mogelijk is wanneer we wel vanuit een breder/ruimer perspectief de discussie instappen.

Ook ik merk dat ik selectiever omga met reageren op berichten dan 3 jaar geleden, alleen wijt ik dat bij mezelf niet aan onverschilligheid.

Heb ik nu gewoon een paradox te pakken of zo?

Juist omdat we anders zijn kunnen we van elkaar leren. Wanneer je zelf in staat bent om zoveel mogelijk perspectieven te zien/belichten, dan integreer je die inzichten dus vanzelf en blijft er minder te leren over.
    Daardoor kun je volgens mij toch juist ook weer heel veel betekenen voor anderen die willen leren?

Als ik het zo schrijf denk ik weer dat beiden dus mogelijk zijn om hetzelfde doel te bereiken: op het forum schrijven vanuit je eigen referentiekader EN het schrijven vanuit een verruimd kader (meerdere standpunten).

Zoiets? :rolleyes:

9. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Welk statement bedoel je precies, mymiracle?

10. mobielfreak

mobielfreak Fanatiek lid

28 jul 2006
    2.471
    0
    0
    Thuisblijfmama!
    Schiedam
    @ TS: Halleluja :D ben het helemaal met je eens ;)

11. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Ik snap dat niet iedereen er hetzelfde in staat als ik.
    Ieder heeft haar eigen referentiekader natuurlijk ;)
    En misschien komt het inderdaad wat zwaar over op anderen dat ik zelfs de contacten op een forum voor mezelf aangrijp als mogelijkheden te leren en te groeien.
    Zo ervaar ik het zelf trouwens helemaal niet hoor. Ik beleef in de eerste plaats veel lol, in de tweede plaats leer ik er ook nog eens veel van.
    Net als in het 'echte' leven. Dat houdt voor mij op het forum niet ineens op.

Is dat wat jij bedoelde met 'therapiegroepje' Bosi333? hoe ik ermee omga?
    Probeer ook maar te gissen (en daar gaat het vaak mis natuurlijk, ontstaat miscommunicatie) natuurlijk. Ben nog steeds benieuwd wat je nu precies bedoelde eigenlijk ;)

12. mymiracle

deze ;) het is vast wel verenigbaar maar als ik een topic start dan wil ik zoveel mogelijk meningen vanuit ieders eigen standpunt en niet vanuit die van mij of vanuit verplaatsing in mij want dat kan ik zelf wel.

of begrijp ik je nu verkeerd? want dat kan ook nog.

13. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    oh, oké thanks!

eh....gos, raak nu zelf ook effe de kluts kwijt, hihihi.
    Hoe bedoelde ik het?

reageren op anderen vanuit enkel je eigen referentiekader (ego)
    OF
    een reactie geven die een integratie is van meerdere referentiekaders, dus vanuit meerdere standpunten belicht.

Het gaat er dus idd niet om dat mensen zich verplaatsen in het standpunt van de Topicstarter, want dat kan ze inderdaad het beste zelf ;) , maar in het feit of ze al dan niet enkel hun eigen referentiekader aankaarten OF meerdere standpunten belichten (bv. dat van zichzelf en van 1 of meerdere personen in het verhaal van topicstarter)

Ben ik nog steeds zwaar op de hand?
    Hihihihi

14. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Ja, kom er weer bij uit.....

beiden kunnen volgens mij hetzelfde doel bereiken:
    Dat de topicstarter tot een verruimd inzicht komt.

En ik ben van mening dat HOE RUIMER je standpunt/visie, hoe meer verschillende opties/handelswijzen je kunt kiezen, tot je beschikking hebt.

15. mymiracle

whahah :) okay begrepen, hahaha, je bent niet zwaar op de hand hoor, ik had je niet begrepen maar zoals je het nu stelt kan ik me er ook wel in vinden ;)

16. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Om nog maar eens te onderstrepen dat het dus niet uitmaakt of je nu WEL of NIET op je woorden let of 1 of meerdere standpunten kiest,
    tenminste waar het 't verruimen van inzicht bij de topicstarter betreft'.

Maar het kan natuurlijk wel uitmaken hoe je je er bij voelt (en dat was mijn ding...dat ik me er slecht bij voel als ik teveel vanuit mijn eigen ego reageer)

Eh, volgen jullie me nog?

Maakt niet uit wat je schrijft, zoals je ziet verruimt het het inzicht van de topicstarter toch :) :) :)

17. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    :)
    Blij dat we effe verduidelijking dan hebben gevraagd aan elkaar ;)

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    In het "dagelijks" leven kies ik mijn woorden net zo zorgvuldig als hier, alleen weet je, als je recht voor iemand staat, de situatie en emoties beter in te schatten.

19. Champy

Champy Fanatiek lid

26 sep 2007
    2.533
    0
    0
    N.V.T.
    Ik reageer zoals ik normaal ook zou reageren, alleen hier lees ik ook vaak en zeg ik niks, omdat het voor mij geen aanvullende waarde heeft om te reageren. Maar mocht ik me aangesproken voelen, ja dan reageer ik misschien iets feller dan dat ik rl zou doen, omdat je hier idd geen fysieke terug werking krijgt...

20. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Bosi333, zat ik juist met hoe ik dacht dat je therapiegroepje bedoelde of niet?

Ben het met jullie eens bosi333 en kleintje86 dat het feit dat je op een forum dingen 'mist', zoals emotie en (fysieke) terugwerking wel ervoor kan zorgen dat je toch net effe wat anders communiceert dan IRL.
    Je hebt hier toch net effe wat meer mogelijkheid om je reactie te overwegen en heroverwegen voor je 'm plaatst. Dus kan milder of juist feller zijn bijvoorbeeld dan je normaal gesproken zou hebben gedaan.

Deel Deze Pagina