Ons zoontje eet al een tijd slecht. Nadat ziekte, tandjes ed is uitgesloten heb ik het idee dat ik weet waar het vandaan komt: meneer wil zelf eten. Vanmorgen met zn boterham deed ik hem een stukje op zn vork en in zn mond. Meteen brullen en uitspugen. vervolgens zette ik hem zn bord voor zn neus en begon hij als een beest alles in zn mond te proppen! Nu was brood nooit een groot probleem, dit at ie altijd wel redelijk goed, maar het avondeten blijft een drama. Maar na zijn reactie van vanmorgen wil ik zn avond eten a la rapley aanbieden, dus in groffe stukken ipv gepureerd of geprakt. Ik ben hier alleen niet zo in thuis. heeft iemand tips voor eetbare menu's voor kindjes van 1 jaar? We eten vaak rijst en pasta met sausjes, maar aangezien ons zoontje nog niet met bestek kan eten zie ik dit niet zo gebeuren. Vanavond eerst maar eens aardappel en losse groenten/ vlees. (Dit eten we alleen zelf dus haast nooit!) Hoe doen jullie de pasta en rijst dan? Laten jullie dat soort dingen en bijv ovenschotels gewoon met de handen doen? Ik laat hem wel al spelen met een lepel en de bewegingen maakt ie wel, maar ik denk niet dat hij dit binnen heel korte tijd door heeft?
Geen ervaring mee, maar hetzelfde probleem. Mijn dochter is nu 16 mnd en wil ook zelf eten, anders eet ze niet... Dus lees ff mee!
Pasta en rijs kan je idd gewoon met de handjes laten doen (erg goed voor de motoriek). Ik zou er alleen geen sausje doorheen doen, dat is namelijk erg lastig voor de kleine natuurlijk, het word er glibberig van en zie het dan maar eens te pakken met je ienieminie vingertjes ! De groenten doe je er dan gewoon naast, in stukjes die ook lekker makkelijk vast te pakken zijn en lekker van gekauwd kan worden. En ovenschotel (rijst, ei, kaas, spitskool, ui, gehakt) is hier vorige week door de jongste idd met de handjes gegeten . Vond het een heerlijk gezicht ! De oudste twee aten toen al met een vorkje .
Dat lepeltje had mijn zoontje snel door, toen hij ook echt die wil had om zelf te eten. Dat was ook rond zijn verjaardag. In het begin was het vaak aardappels-groente-vlees. Pasta/rijst is wat meer prutsen. Als je wat creme-fraiche door de rijst doet, plakt het wat beter, dan blijft het ook beter op de lepel liggen. En voor de rest is het gewoon oefenen. De eerste paar dagen ligt er meer op de grond, dan in je kind. Maar ze leren snel genoeg hoe ze wel wat binnen krijgen..
Met een lepeltje zelf eten gaat hier ook best goed. En als er wat naast valt of het gaat niet snel genoeg, schakelt hij zelf over op eten met de handen "losse stukjes eten" gaat heel erg goed. Hij eet nu denk ik een maandje of 2 helemaal zelf.
Hier nooit zonder sausje of wat dan ook gedaan en dochter lijkt zuignapjes aan haar vingertjes te hebben. Rijst gaat ook goed hoor met de handjes. Nu eet dochter wel al een paar maanden met lepel maar ook soms nog met haar handjes en ik laat haar lekker der gangetje gaan. Dat het een smeerboel word, ach doekje gaat toch overal overheen en dan maar een extra keer uitspoelen hihi. Vanaf wanneer geven jullie je kindjes stukjes fruit en laten eten met de handjes? Dat is nog glibberiger dan pasta met sausje Ik zou zeggen, in 1 hand een lepel (met wat sturing van mams of paps) en de andere hand om het zelf te pakken, 2 vliegen in 1 klap P,s je kunt alle soorten geven om met de handjes te laten eten behalve soep. Zo denk ik hihi.
Ja MissMom, peer is ook zoiets grappigs of perzik. Hij kan het wel goed, maar het eerste stukje floept nog wel eens een paar keer uit zijn handje.
Ja precies hetzelfde hier. Madame wil absoluut niet meer gevoerd worden, ze wil alles alleen nog maar zelf doen. Ok joh, doen we dat toch? Gister heeft ze zelfs groentesoep met haar handjes gegeten. (ok, wel eerst even door een zeefje gehaald) Het is elke avond een waar slagveld bij ons aan en onder de tafel maar ze eet in ieder geval als een tierelier.
Hahaha ja perzik, geweldig grappige momenten daarmee hier. Heb je weleens gehad dat je kindje een stukje had laten vallen en je het wilde oprapen? Nou dat lukt me mijn levensdagen niet dus hop, dochter uit haar stoel en laat het haar oprapen want haar lukt dat wel.
Ok hier denk ik dus met plaatjes, wat heb je toen gegeven, het boullion of het prutje uit de groentesoep? hihi Nou, soep eten kan iig dus wel met de handjes, dochter van vlinderbloem heeft dat dus degelijk bewezen hahaha
Ventje eet alles met zijn handen, rijstkorrels worden minutieus opgepakt en weggewerkt. Soep ook met de handen; ik schep de groenten (grof) uit de soep en leg ze voor hem neer. Fruit glibberig? Welnee! Heel sappige peer dep ik even af met wat keukenpapier, maar appel, banaan, avocado, mango, sinaasappel en mandarijn is uitstekend beet te pakken! Ik bood eerst alleen grove stukken groente met bijv. aardappel of grote pastavormen aan, nu ook samengestelde maaltijden MET saus. Hij krijgt het wel weg. Maar je moet niet bang zijn voor tomatensausvlekken op de muur of vetvlekken op je vloer. Tip: neem een hond!
Whahaha1 geweldig deze tips! Als ik dit zo lees denk ik te moeilijk en lukt het eigenlijk elk kind wel om met handjes te eten? Aan dat slagveld rondom de stoel ben ik inmiddels wel gewend (brood at ie al een tijdje zelf). Apart is dat, dat ie wrs gewoon geen gepureerd eten wil, want dan moet meneer gevoerd worden en dat wil-ie-niet! Zo ineens vanuit het niet lijkt het wel. Meneer is jarig geweest en ineens is het afgelopen met het baby zijn! Moet er wel aan wennen, maar het is stiekem ook erg vermakelijk. Bedankt voor jullie tips. Voor vanavond maak ik het hem "makkelijk" met hapklare brokken. Rijst en pasta doe ik dan tijdelijk even met minder saus, want dat wordt wel glibberig natuurlijk. (hoe doen jullie dat trouwens dan met bestek? Leg je dit er dan bij in de hoop dat ze toch zelf gaan oefenen? of tussendoor dan voeren met bestek? Of iets op de vork/ lepel en dan hopen dat ze het zelf pakken? Of leren ze doorgaans eerst met de handen te eten en daarna met bestek? Brood doet ie trouwens zonder bestek) Overige tips zijn welkom!
Hij mocht altijd na het eten spelen met ons bestek. Hij kan het zelf, maar meestal gaat de lepel nog ondersteboven naar binnen.
Het ging goed vanavond! Ons zoontje begon trots met zn handen aan de aardappels en wortel en alles ging er zonder pardon in.... maar ook uit?! Is dit een kwestie van wennen? Hij is wel stukjes in zn puree gewend en ook brood, koek, rozijnen, stukjes fruit etc?! Na hem een kwartier te hebben laten "spelen" heb ik het alsnog gepureerd en toen liet hij zich wel "voeren". Ook voor t eerst in dagen! Maar ik was allang blij dat ie wat binnen kreeg!
@Druif Het zal in het begin even wennen zijn voor je zoontje en hoe je het nu aanpakt is het volgens mij een goede aanpak. Gaanderweg zal je zoontje steeds meer zelf naar binnen werken (en houden) en hoef je het niet meer te pureren. En een tip voor soep. Kyra eet soep ook met haar handen, doordat ik én minder vocht aanbied en meer 'vulling', én ze doopt een reep van een boterham in de soep zodat ze ook het vocht binnenkrijgt. Ze had het verbazingewekkend snel door nadat we het een keer voordeden. Om te wennen kun je eventueel ook een stuk soepstengel laten 'soppen' die is wat hanteerbaarder als hij nat is.
Hoe maken jullie soep dan zodat er wel alles in zit? Heel veel groeten en dan pureren zodat het toch "soeperig" wordt? Of gewoon grove groenten erin en dat ze dan het "water" laten staan? Neem aan dat niet alles opgaat dmv een boterham erin soppen of een soepstengel? Of bied je het vocht dan in ene beker aan?
Vanavond sperziebonen, aardappel en vis. Hij zit overal aan te voelen en stopt alles in zn mond....maar ook weer eruit en gaat dan vervolgens met zn handen zitten spelen?! Op het einde maar weer alles door de blender gehaald en toen heeft hij eerst geweigerd en slaan tegen de lepel. Uiteindelijk toch de helft op. Hoort dit bij het wennen? En hoelang duurt t voor er echt iets binnenkomt op deze manier?
Als je alsnog alles gaat blenden, zal hij daarop wachten; kinderen van 1 zijn daar slim genoeg voor! Gewoon blijven proberen. Als ze honger hebben, gaat het uiteindelijk wel in het mondje in welke vorm dan ook.
ik ben niet zo kapot van die methode ben altijd bang dat ze in de stukjes stikken. waarom geef je hem geen lepeltje en voer je hem bij met je eigen lepeltje.