" zelf eten" hoe aanpakken?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sama1, 20 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Jeetje, 10 maanden:$ Nou, ik heb onze zoon vanaf 8 maanden zelf laten eten, inclusief avondeten. Tot ruim 1,5 jaar at hij bijna alles met z'n handen. Vork en lepel lag er wel altijd naast, maar vind hij niet interessant. Eten vond hij heerlijk en dat vond/vind ik veel belangrijker! Vanaf 2 eet hij echt met bestek maar daar ging ook veel geknoei aan vooraf. Dochterlief is net 1 en die vind het wel reuze interessant om met een vork te eten en dat gaat haar nu ook al aardig goed af:D Kortom, ik maakte me echt niet druk om geknoei, het hoort erbij, en het eten zelf vind ik belangrijk. Netjes eten komt wel. Alles op z'n tijd;)

2. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    hier een smeerpoets..
    eerst ging het heel goed alles ging netjes naar binnen.
    maar nu al een tijdje dat alles wat naar binnen gaat er weer uit moet om fijn geknepen te worden en weer naar binnen.
    zo gaat elk hapje tot er niks meer van over is bij dochter van 11 maanden.
    ze smeert haar hele gezicht er onder en als het kan de stoel en haar haren ook.
    als ze het nu niet erg zou vinden als ik haar gezichtje weer schoon wil maken zou ik zeggen..
    heb er zelf geen goede hoop op dat het snel over gaat.
    nichtje van ruim 2 doet het ook nog steeds..
    maar ooit komt er een dag

3. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Dochter eet vanaf 9 maanden zelf. Leg gewoon stukjes op der dienblad en eten maar.
    Sommige dingen doen we nog wel met een lepel.
    Maar ze wilt het eigenlijk gewoon zelf doen.
    Ik heb voor haar een slab gehaald met mouwen zodat ze zelf schoon blijft.

4. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Phoe, ik vind het best heftig hoe je denkt.
    Hoe verwacht jij eigenlijk zelf dat kinderen keren eten?

Ik vind het persoonlijk jammer dat een baby van 10 mnd deze ontdekkingsreis nog niet mag doormaken omdat niks vies mag worden.

5. Essie3

Essie3 Niet meer actief

Wij hebben zodra ons zoontje interesse kreeg in bestek hem lekker laten kliederen hoor. Daar zijn toetenvegers voor ;)

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier vanaf 6 maanden met de handjes laten eten, heb eigenlijk alleen dingen gevoerd die anders niet lukten, zoals bv losse rijst of couscous. Appelmoes at ze al snel zelf met een lepeltje. En zo ergens na haar eerste verjaardag ging ze prima eten met een vork - daarvoor vaak afwisselend met vork en handen. Nu met twee eet ze heel netjes met bestek, heeft ze gewoon gekopieerd van ons, want ik heb nooit uitgelegd hoe het moet ofzo. Met tien maanden zou ik een vork aanbieden en het los laten ;)

7. vd21

vd21 Niet meer actief

Dat gaat echt nog wel even duren, al verschilt dat per kind.
    Mijn dochter knoeit en gooit nog steeds en ze is een half jaar ouder

8. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Nou dat mag ze wel. Banaan, wortel brood en brood korsten dat soort dingen zeg maar. En ja dan zit de boel er soms ook onder. Moet ik even de andere kant op kijken. Vroeg mij alleen af hoe dat gaat met warm eten en dat soort dingen. Hier prakken wij het en laatst vloog de hele bak yoghurt over de tafel. En persoonlijk vind ik smeren met eten echt verschrikkelijk. Dus ja weet dat ik er niet aan ontkom alleen vanaf wanneer deden jullie dit? Hoef niet elke avond de vla of groente door de woonkamer. En met de vork of lepel zelf eten vanaf 10 maand is natuurlijk wel veel gevraagd.

9. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Trouwens leuk al die foto's ;)

10. Roty

Roty Actief lid

22 apr 2015
    449
    74
    28
    Hier ook sinds 6 maanden met de handen eten. Nu een paar maanden later, als ze gaat smeren, dan is dat voor ons een teken dat het klaar is en dan geven we haar ook niets meer. Alleen maar een lepel om mee te spelen. Spaghettisaus en joghurt wel met een lepel, en ook hier als ze de lepel een paar keer uit onze handen slaat dan is dat voor ons een teken dat ze genoeg heeft.

11. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Ik prak daarom eten van de kinderen niet (meer). Gewoon aardappel en groente in stukjes Dan kunnen ze die goed pakken. Leren ze ook nog eens de smaak van dingen echt proeven. Pastagroente sneed ik voorheen altijd heel fijn, nu met de kids snij ik ze grof zodat ze die er ook makkelijk uit kunnen pikken. Overigens is onze zoon geen fan van dingen door elkaar heen prakken of roeren. Alles moet apart op z'n bord liggen, dat vind hij het lekkerst haha. Dochter wil al een tijdje alles zelf doen en dat mag ook. Alleen yoghurt gaat wat 'lastiger', dat wil ze ook alleen met haar handen doen en zit dan overal;) Nu kom ik er nog mee weg om de eerste hapjes aan baar te mogen geven, daarna wil ze zelf het lepeltje pakken. Ik doe er dus wat yoghurt op, zij pakt het lepeltje en brengt het naar haar mond, hetzij met enige begeleiding. Zo beperk ik de knoeiboel ik nog enigszins.

Maar over dat met eten smeren, het hoort er echt bij hoor. Probeer ee de humor van in te zien, het is toch enig om te zien hoe ze het op die manier leren? En zie hoe ze er zelf van genieten! Eten moet ook leuk zijn en blijven. Als het eten nu al (met 10 maanden) een 'dingetje' is omdat het niet vies mag worden, dan staat je straks nog een hele strijd te wachten. Hou het leuk en hou je fotocamera paraat, het levert ook zoveel leuke kiekjes op;)

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Maar je hoeft toch ook geen volledige schaal vla te geven en te verwachten dat dat goed gaat? Een paar schepjes (hapjes) avond eten op haar bordje en dan steeds een schepje erbij. En vla deed ik BV altijd met 2 bekers. En dan giet je het over in haar beker. 1 voor haar 1 bij jou. Net als dat je leren drinken ook niet met een volle beker water doet maar met 2 bekers en je haar elke slok in haar bekertje giet. Na het eten pak je een natte washandje, doe je gezicht en handen schoon, mouw slab af, kind uit de stoel, tafel af met de washandje, tafel kleed onder de kinderstoel uitkloppen en klaar. (Klaar klinkt positief. Op sommige dagen pak je ze met gestrekte armen op e zet je ze in de douche.

13. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.362
    113
    Vrouw
    Tsja, het hoort er een beetje bij. Wij gebruiken voor broodjes en warm eten een bakje met zuignap, dan kunnen ze in elk geval niet de hele bak omkiepen.. verder lekker met de handjes grijpen en afhappen en na het eten even poetsen..;)

14. zuuske

zuuske Fanatiek lid

9 okt 2010
    1.317
    0
    36
    Tilburg
    Ha, wij zitten ook daar middenin. Vies worden.. prima. Al het eten meteen op de grond.. mag ook maar is niet echt handig.
    Fijn topic dus, bedankt voor het starten! Heb al wat slimme handigheidjes ontdekt hier.
    Ga morgen meteen een zuignap-bordje zoeken haha.

15. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Mooie foto's! Jee ik kan mijn dochter niet eens aan tafel aanschuiven, alles waar ze bij kan smijt ze op de grond. We gingen laatst ergens uit eten, ze zat nog amper of ze had t tafelkleedje al te pakken. Inclusief de wijnglazen die er al op stonden. Ik geneerde me rot. Ze zit dus wel aan tafel, maar echt een meter naar achter geschoven. Super ongezellig, maar ik wil graag m'n eigen eten wel op tafel kunnen laten staan. Ik heb al bewust placemats ipv een kleed, maar het helpt niet.

Als ik haar een eigen bordje geef met een paar stukjes, dan haalt ze alles van dr bordje af en gaat met t bordje spelen oftewel op de grond gooien. Heeft ze geen zin meer in eten, dan haalt ze het uit haar mond en gooit het van zich af. Frustrerend!

Ze mag van mij best vies worden, ik vind t totaal geen punt dat ze de boel onder smeert en op die manier het eten ontdekt. Maar dat op de grond smijten, dat vind ik erg irritant.

16. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    bakje met zuignap? Dat klinkt handig voor mijn kleine smijtertje :) Waar koop je zoiets?

17. nijna

nijna Fanatiek lid

25 nov 2015
    1.365
    85
    48
    Prenatal of Ikea (zit bij de kikkerset), maar stel je er niet te veel van voor. Mijn kinderen trokken het los of schoven net zo lang tot het over de rand ging.

18. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.342
    17.250
    113
    met 10 maanden kun je ze best leren met een vorkje te eten maar verwacht niet dat ze alles zo eet. Evt prik je samen en brengt ze het zelf naar dr mond.

voor de rest wat hier al eerder gezegt is: bordje/bakje niet te vol, liever 3x bijscheppen. En dingen die met lepel moeten zoals yoghurt kan je evt zelf nog even blijven geven tot ze het vaste voedsel snapt

19. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier bestek vanaf dat ze er zelf om vroegen, rond 15 maanden en konden het toen ook aardig.
    En idd kleine beetjes geven. Hier ook weinig bewust geknoei gehad.

20. Wowkaat

Wowkaat Actief lid

26 apr 2011
    375
    0
    16
    Wat heb je tegen 'smeren' met eten? En waarom kijk je af en toe de andere kant op als ze zit te spelen en smeren met eten?

Ons zoontje heeft tot 2 jaar zonder bestek gegeten (behalve met soep en yoghurt). Hij is nu 4,5 en kan prima met bestek eten, alleen kiest hij er soms voor om met zijn handen te eten. Vind ik zelf geen probleem, ik kan zelf altijd erg genieten om gerechten te eten die Bourgondisch genuttigd worden :).

Deel Deze Pagina