Hoi, Ons dochtertje van 11 maanden eet goed. We prakken de warme maaltijd en fruit en voeren het haar met een lepeltje. Brood in stukjes en voeren haar met een vork. Heel geregeld proberen we haar zelf een stukje of hapje te laten eten. En hoewel álle speelgoed in de mond gaat, gaat gek genoeg de lepel of vork niet in de mond. Wel als hij leeg is, of de achterkant van de lepel als de lepel vol is, maar de goede kant met het hapje er op, consequent niet. Nu vraag ik me af: hoe kunnen we onze dochter motiveren/helpen/leren hoe ze zelf kan eten? Herkent iemand dit van het eigen kind? Hebben jullie tips? Alvast bedankt! Groetjes, Mave
Ik vind 11 maanden persoonlijk al heel vroeg voor zelf eten, dan gaat het nog het snelste met de handjes. Wij beginnen hier nu pas met zelf eten met bestek. Wel al eerder geprobeerd en we geven ook steeds een vorkje, maar dan pakt hij de stukjes brood toch gewoon weer met zijn handjes. Ook prima. Geprakt eten met een lepel gaat wel redelijk, maar pap wordt echt een zooitje, dus dat nemen we vaak weer over . Wij zeggen nu wel steeds dat hij zijn vorkje moet gebruiken en hij is oud genoeg om het te snappen. Met 11 maanden is dat een ander verhaal.
Joh, gewoon met de handjes laten eten! En ja, dat betekend dat (meer dan) de helft op de grond beland maar dat hoort erbij. Met bestek eten doet onze zoon pas na 18 maanden. Daarvoor heeft hij altijd met z'n handjes gegeten. Hij was niet zo vlot met z'n fijne motoriek Met bestek komt vanzelf wel. Je kunt het er altijd naast leggen, maar wordt het niet gebruikt ook goed toch?
Lekker met de handjes laten eten! Doet mijn zoontje al vanaf 6 maanden. Het is geweldig om te zien hoe een kind eten gaat ontdekken door het zelf te doen. Met bestek eten vind ik ook nog erg vroeg met 11 maanden.
Oh zie je, ik dacht al, mijn verhaal is niet compleet hihi: als we het haar zelf laten pakken is het net als met een bak speelgoed: alles snel snel er uit halen en op de grond gooien. Werkelijk geen enkel stukje belandt in haar mond op die manier. Ze ziet het gewoon als een leuk spelletje. Met de handen eten werkt dus ook niet echt. Ik vind het zo apart dat ze alle speelgoed uitgebreid in haar mond doet en alles wat wel voor eten en drinken is, brood, lepel, beker, niet in haar opkomt om in haar mond te doen. Heel soms een keertje en dan complimenteren we uiteraard, maar het lijkt niet logisch te zijn voor haar, om het vaker te doen. Terwijl ze wel haar mond open doet als wij er een boterham voor houden. Dus ze snapt wel dat brood in de mond moet. Maar als ze het dan zelf pakt, lijkt ze de link niet te leggen...
Inderdaad gewoon met de handjes! Hier krijgt m'n zoontje tegenwoordig wel een vork bij z'n boterham, maar hij prikt hooguit 2 of 3 stukjes en de rest gaat met z'n handen, dat gaat sneller en kost minder moeite. Goed en netjes met lepel en vork eten komt vanzelf wel. Af en toe oefenen we wel bv. yoghurt of kwark met de lepel, het gaat steeds iets beter, maar nog steeds moet ik veel sturen en zit hij als ik even niet oplet gewoon met z'n handen in de yoghurt te roeren.
Whahahaha, je beschrijft precies mijn zoon! Alles gaat in dat bekkie, maar voedsel...ho maar! Als hij het zelf moet doen, tenminste. Maar als je je omdraait, eet hij wel de halve telefoongids op...
Heeft hier tot 15 mnd geduurd en toen wilde ze wel zelf banaan eten en daarna steeds meer dingen zelf.
Hoort er echt bij! Laat maar lekker aanklooien. Zeiltje onder de eetstoel en naderhand buiten uitkloppen Uiteinde beland er echt wel wat in haar mond..... komt goed
Eerlijk gezegd zou ik het het gewoon met de handjes laten doen, ookal knoeit ze ermee, je zegt 2/3 keer nee niet gooien maar happen en doet het voor of helpt haar haar handje begeleiden naar haar mond, eet ze niet en blijft ze het op de grond gooien, prima dan krijgt ze niet, Maar zo ben ik ik vind dat ze moeten leren wat de bedoeling is, en als er gespeeld word met het eten en niet op gegeten word dan heb je dus honger in de buik en met 11 maand kun je dat naar mijn mening al snel in de smiezen hebben.
Handje zelf vasthouden en meedoen. Dus voordoen hoe de lepel in de mond moet bijv. Dan gaat ze dat wss nadoen. Of net zo lang met bestek laten spelen tot ze het door heeft Kan ze best leren hoor, zeker met 11 maanden. Onze dochter eet ook zelf van een lepel en die is pas 6 maanden.
Verschilt ook heel erg per kind. Mijn zoon hoefde je met 12 maanden echt nog niet met een lepel of vork aankomen. Hij was gewoon minder vlot met zijn fijne motoriek, maar kon toen wel al als de beste klimmen en klauteren terwijl hij nog niets een los liep Heb het wel altijd aangeboden en naast zn bord gelegd, maar hij vond het ook gewoon niet interessant genoeg. Hij wilde eten en dat ging het vlotst met z'n handjes. Nou prima... Nu eet hij wel al sinds een paar maanden met lepel of vork.
Ja echt he. En die telefoongids heeft zo weinig voedingswaarde Stop jij het dan nog in zijn mond? Of hoe krijgt hij het dan binnen?
Interessant topic. Maar hoe laat je een groentehapje met de handen eten dan?? Bij ons is de groente en aardappel enzo een beetje gehakseld of geprakt.
zoals iedereen al zegt, gewoon met de handjes en eten in stukken, niet geprakt. Dat doen we hier ook vanaf 8 maanden al. Het enige wat in het begin een probleem was bij de jongste, was dat hij heel erg ging proppen.. hij bleef het er maar in stoppen zonder ff te kauwen ... en nog steeds moet ik soms even zijn bord wegschuiven zodat hij eerst even zijn mond leegeet.
Blijft bij jullie het bord staan? Als ik het eten op het diendblad van de kinderstoel leg, gaat het prima. Een lepeltje richting haar mond pakt ze over en het laatste stukje naar haar mond brengen doet ze zelf. Een bordje wordt echter meteen omgegooid en dan ligt alles op de grond!
Ik heb ook heel lang alles 'gewoon' op het blad van de eetstoel gelegd. Ik geloof dat ik vanaf 15 maanden ofzo ehetzelfde bord voor hem neer heb gezet als die van ons. Die plastic kinderbordjes blijven voor geen meter liggen, een 'grote mensen' bord is zwaarder dus bleef tenminste liggen haha. Daar eet hij nu nog steeds van Ik heb wel een woezel en PiP kommetje waar een zuignap onder zit. Die gebruiken we voor het ontbijt (pap) of als we rijst eten, dan is met een lepel scheppen wat makkelijker.