doen jullie ook jus door het eten van jullie kleintjuhs? als je het zelf maakt. en nog extra water of boter of iets. en mag je ook gewoon potjes groente koken voor je baby?
Ik deed meestal een linkje boter/olie door de prakjes. Als ik zelf vlees braadde, deed ik weleens een mini-beetje van het braadvocht door het eten, maar ook niet veel.. potjes groente zit vaak zout in. Moet je even de ingredienten controleren. met zout liever niet tot een jaar, diepvriesgroente is dan een beter alternatief (ook houdbaar, handig op voorraad)
Ik gaf geen jus het eerste jaar, maar eventueel wel een beetje boter als ik de aardappelen prakte. Groente uit potten bevat teveel zout voor babies (zout trekt in de groente, dus afspoelen heeft geen nut). Diepvriesgroente is wel OK (behalve alacreme).
Jus deed ik niet (te zout naar mijn idee), maar een klein beetje van de boter die ik normaal ook op zijn broodjes deed, meestal blue band. Geen roomboter of zo. Potjes groente bevatten idd meestal toegevoegd zout en/of suiker, dat vond ik nooit zo'n goed idee.
Jus NEE; is te vet en te zout Potgroente NEE; veel te zout Een kloddertje roomboter door het eten; JA prima!
De reden dat ik zei: "geen roomboter" of zoiets, is omdat ik mijn kinderen voordat ze 1 jaar oud waren geen koemelkproducten wilde geven. Verder gebruik ik voor mezelf gezouten roomboter en dat lijkt me ook niet geschikt voor babies. Als je ongezouten roomboter hebt, én je hebt er niets op tegen om een baby koemelk-producten te geven, is er niets mis met roomboter door het eten. Jus is doorgaans niet vetter dan boter, dus als je alleen boter gebruikt om je vlees in aan te braden, zou je dat vet rustig door het eten van je kind kunnen doen (mits je er geen zout, bouillon of dat soort dingen doorheen doet).
Jus bestaat natuurlijk uit meer dan boter alleen (dan kan je beter een botersaus maken), het bestaat tevens uit verzadigd vleesvet welke miz ongezonder is dan melkvet (roomboter) en het zout dat op het vlees zit. Ik braad in de herfst/winter graag runderlappen met een goede rand vet, dat maakt ze juist zo mals! Ik wrijf de lappen lekker in met zout en peper en gooi er ook nog bouillon bij. Niet geschikt voor een kind onder de 1,5 vind ik persoonlijk! Om prakjes smeuiger te maken zou ik eerder kiezen voor een klodder ongezouten roomboter dan vleesjus!
beetje jus ja... maar we eten nauwelijks gerechten met jus, dus die ene keer in de maand. Potgroenten, nee... maar ik houd ook niet van, dus potten komen hier het huis niet in. Daarnaast is het te zout. Beetje zout mag, maar de nieren moeten het nog leren verwerken.
jus gooi ik er ook niet door. maar potgroente wel hoor. hij eet met ons mee dus jah je meot dan toch wat. als wij het eten dan hij ook. ons meisje heeft eerder zellfs altijd ook de saus van de spagetti gehad. nu doe ik dat dan niet omdat ik weet dat in sausen idd heel erg veel zooi aan toegevoegd word. dus dan krigjt ie alleen het gare spuk en dan gooi ik pas de saus erin voor ons.
Maar waarom koop je dan potgroenten als je kind meeëet? Met diepvries (even makkelijk) heb je het zoutprobleem niet en in dit seizoen liggen de winkels vol met vers!
hebben het gewoon al;tijd in huis. en is dus ff makkelijk onze oudste heeft er ook echt niks aan overgehouden hoor. en natuurlijk maak ik ook vers en diepvries hoor. hebben ook zelf een moestuin maar je wilt toch ook wel eens wat anders of dus ff snel. en dan eet ie ook gewoon mee. hij vind het altijd nog beter dan potjes die eet ie nooit helemaal op