Meer!!

Discussie in 'Voeding' gestart door daydreamer, 25 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. daydreamer

daydreamer Niet meer actief

Hoi!

Levi heeft de eerste 5 maanden alleen BV gehad, daarna begonnen met fruit, daarna groente, broodje.. Nou ja, de logische volgorde, zeg maar.
    In het begin moest hij nog weleens wennen aan een nieuw smaakje, maar tegenwoordig? Tegenwoordig lijkt wel of hij alles lust! Nou, krijgt hij natuurlijk niet alles.. Haha! Maar hij wil het wel!!

Voorbeeldjes.. Als hij 's ochtends pap heeft gehad en hij ziet mij een boterham eten, wil hij m'n broodje gewoon afpakken! Als we 's ochtends fruit eten en hij heeft z'n deel al op en ik pak nog wat voor mezelf. Hebben!
    Als hij mij of m'n man iets in onze mond ziet stoppen, wat dan ook.. Koekje, dropje.. Hij komt er meteen aan gekropen. Haha! We vinden het best komisch, maar we kunnen hier toch niet (steeds) aan toegeven?

Dit krijgt hij sinds 9 maanden is:
    8.00u fles 180+6 met pap of 1,5 boterham met fles melk 90+3
    10.30u fruit(hap)
    12.00u 1,5 boterham met fles melk 90+3
    15.30u koekje(s) of weer fruit(hap)
    17.30u warm eten met toetje
    19.00u fles melk 150+5

Volgens mij kan ik hem 's ochtends en tussen de middag zo 2 broodjes geven. Híj eet het wel op! Haha!

Oja, afgelopen zondag verjaardag.. Nou, hij liep gewoon te 'schooien'! :)
    Kreeg iemand een gebakje, hij had het meteen in de gaten, kaas of worst.. Hij is er weer naartoe..

Krijgt hij soms echt te weinig?

Moet er wel bij zeggen.. Sinds hij 7 maand is, kruipt hij, zitten, staan, lopen langs de tafel, lopen achter de rollator.. Hij is echt een druk mannetje, dat wel.
    Zou hij gewoon extra's nodig hebben?

Eerste maanden groeide hij zo 1000 gram per maand, met 6 maanden nam dat wel af.. 300 gram, 200 gram en de laatste keer maar iets van 70 gram, ofzo. Misschien verbruikt hij veel?

Okee! Héél verhaal geworden!

Maar herkent iemand dit? Tips?

2. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Ik herken de smulpaap wel, dat was Luca ook. DIe kreeg naast de ochtendvoeding (BV) idd 2 boterhammen voor ontbijt en voor lunch. Dat vond ik geen probleem. Verder gaf ik hem een banaan of een appel rond 10.30. gewoon stukjes. Misschien vult dat wat beter? want dat duurt wat langer om te eten denk ik? dan heeft hij langer een vol gevoel.
    Verder in de middag een rijstwafel of zo, of soepstengel en dan avond eten en 'savonds nog wat BV.
    Wat ik zelf heel erg belangrijk vond en aanhield, was dat hij niets van mama's eten mocht, want op een gegeven moment, wil hij dan zijn eigen eten niet meer en alleen nog maar van mama's bord eten. Daarvoor maak ik geen eten, jouw is de jouwe en niet die van de ander.
    Ten tweede. Vaste eet momenten en niets extra;s, want anders wordt het gewoon dat hij zomaar weer iets krijgt. En het blijft bij 5 per dag. NIet meer en neit midner. Is ook heel duidelijk voor je kindje. Anders leert hij niet wat trek is en wat geen trek is, omdat hij de hele tijd iets krijgt als hij erim vraagt.

3. daydreamer

Sannaa Bedankt voor je reactie!
    Dus je gaf 's ochtends (na de BV) 2 broodjes en tussen de middag ook 2? Okee..
    Levi krijgt z'n fruit trouwens al in stukjes, banaan, peer, meloen. Het lijkt mij ook wel dat dat misschien wat meer vult dan geprakt.
    Levi krijgt 's middags óf weer fruit of 2 rijstwafeltjes, liga, zoiets.. Al zou dus wel meer willen dus.

Je 1e punt: Hier gebeurt dat eigenlijk ook niet. Zal toch ook wat zijn dat als ik/wij/iemand anders wat eet, hij gelijk ook weer iets mee pikt! Alleen; bij het ontbijt, als hij pap heeft gehad en geen brood, geef ik 'em dan nog weleens een hapje brood van mij. Dat verschil is kleiner, denk ik..? Omdat het toch al etenstijd is.
    En je 2e punt: Dat is een goede! Leren wat trek is.. Thanks!! Goed omschreven!

Verder weinig reacties.. Ben ik de enige met een goede eten en kleine schooier? Hahaha!

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hier eten wij samen fruit, samen brood en samen avondeten. Ik maak geen ander eten voor zoonlief.

Ik bepaal wat we eten en hij mag bepalen hoeveel hij wil eten.
    Fruit doe ik 3 soorten in grote stukken op een bord en dat eten we samen op, hij neemt van alle soorten om en om een stukje.

Soms wil hij 1 boterham, soms trek in nog een halve erbij.

Ik zou je zoontje nog lekker wat extra's geven hoor, hij heeft dus kennelijk echt nog honger. Zolang het om gezonde dingen gaat als brood en fruit is daar niks mis mee.

Je geeft nog best veel zuivel zie ik: 400cc is bij 9,5 maand voldoende en bij 1 jaar ga je naar 300cc.

5. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Je kindje heeft (waarschijnlijk) tijdens de bv zelf mogen bepalen hoeveel hij at. Waarom zou dat nu anders zijn. Natuurlijk zijn er regels, bij ons zit er echt een grens aan zoetigheid en dergelijke, het eerste jaar kreeg hij sowieso geen snoep.
    Maar qua brood en avondeten mag hij eten wat hij wil. Laat hem voorlopig maar. Straks komt vanzelf het moment dat hij niets meer lekker vindt. (Ik had ook zo'n bourgondier, tegenwoordig haalt hij de groente uit de pastasaus)

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ femkes: ik zou niet zomaar een kind laten eten wat het wil. Mijn zoontje was ook een echte veelvraat, die kon zo 3 boterhammen op. En daarna nog wel meer. Inmiddels is ie dus wel iets te zwaar voor zijn lengte, terwijl ik hem juist temper! En naar mijn inziens een gezond voedingspatroon hanteer (krijgt veel fruit, alleen water, geen snoep, etc.). Bovendien zijn mijn man en ik allebei hartstikke slank dus dit had ik helemaal niet verwacht.

@ TS: zijn eetpatroon is volgens mij prima. Heeft ie ook echt honger? Mijn zoontje wordt bijvoorbeeld echt chagrijnig als hij te weinig krijgt. Als jouw kleine dat niet heeft, dan zou ik het gewoon zo laten.

7. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Daydreamer; Ja lastig is dat he, hoeveel ze nou nodig hebben. Hier ook een die alles opeet wat ik haar voorzet. Maar ze is wat jonger, maar krijgt eigenlijk wel meer.
    Hier is het schema
    08u pap van fles 180+6 ( fijne granen ontbijt)
    10u tussendoortje met drinken
    11.30u fles 180+6
    12.30u brood ( 1 boterham met wat water )
    15.30u fruit
    17.30u groente
    20.30u fles 180+6

Maar misschien geef ik wel te veel hoor ..
    De tijden zijn erg flexibel hier, ik probeer haar wat te volgen.

8. daydreamer

Oh meiden, bedankt voor jullie reacties!

Zogelukkig Klopt, met de zuivel.. Ben de avondfles al aan te verminderen. Net heeft hij 120+4 gehad.
    En ja, zou hij echt honger hebben? Dát weet ik dus niet.. Maar zal 'em in ieder geval 2 broodjes 's ochtends en tussen de middag aanbieden, kijk wel wat hij dan eet. (alles waarschijnlijk)

Femkes Bij de BV kon hij het inderdaad zelf aangeven, ik gaf op verzoek. Maar hem laten bepalen hoeveel hij eet? Ik denk dat er geen stop op zit. Haha!
    En ja, hoor je wel vaker, hè? Dat ze eerst alles lusten en dan opeens heel kieskeurig worden.

Yukl Dat vraag ik me dus af.. Heeft hij echt honger?
    Kijk, een extra hap groenten of een stukje fruit extra, vind ik niet erg, maar.. Vanmiddag ook, hij had net (een hele) banaan op, wij ook fruit gehad en daarna namen we bij de koffie een koek. Ja hoor... Komt 'ie weer aangekropen. Eten vindt 'ie gewoon heel interessant. Hij wil alles wel! :D

Kris Ja, best lastig, hoor. Hij krijgt volgens mij echt wel voldoende. Maar ja...
    Zoveel meer krijgt jouw dochtertje niet, toch?

9. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Nee, niet echt. Nou ja de fles van 12u 180 i.p.v. 90 en de laatste 180 i.p.v. 150 cc.

10. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    maar daarintegen eet ze ook nogmaar een halve tot een hele boterham

11. zogelukkig

Hoi Yukl,

Ik ben dan wel niet femkes maar wou hier toch even op reageren.
    Ik denk dat je niet gauw van te zwaar of te dik kan spreken bij kinderen onder de 4 jaar. Jouw zoontje wordt 23 maanden en staat qua groei nu even stil?
    Ik denk dat als je je kind gezond eten geeft en gezond eetgedrag aanleert het zich niet snel zal overeten. Want in het algemeen word je te dik als je: teveel eet, teveel suiker of teveel verzadigd vet eet. Dat laatste doe je niet en teveel geven doe je wsl ook niet. Niet gezond aangeleerd eetgedrag kan komen doordat het kind gewend is dat de fles leeg moet of dat het bord leeg moet anders mag er geen toetje gegeten worden (straffen/belonen). Kind zit eigenlijk al vol, maar eet tegen heug en meug het bord leeg EN gaat dan ook nog dat lekkere toetje naar binnen werken. Zo rekt de maag op en komt het signaal van volzitten steeds later. Kind eet dan dus steeds meer dan het verbranden kan en zal dus zwaarder worden.
    Zolang jij je kind gezond eten in normale porties geeft, zal het echt niet te dik worden hoor!;)

Mijn zoontje krijgt bv op verzoek en daar sloot de Rapley naadloos op aan; doordat hij zelf mag pakken hoeveel hij wil en dus mag stoppen wanneer hij vol zit. Heel natuurlijk.

12. daydreamer

Ja, precies. :)
    Iets meer melk, iets minder brood.

13. Bri

Bri Niet meer actief

Ik snap wel dat een klein kind ook wat wil als papa en mama lekker zitten te smikkelen.
    Zelf nam ik dan ook geen koffie met koek als ik niet wilde dat m´n zoontje het zou eten. Natuurlijk kun je nee zeggen en het niet geven, maar dan zit ik toch ook niet echt lekker met m´n koekje. Dan liever het goede voorbeeld geven en fruit eten, of niks, en dan wachten tot het ook voor de kleine een eetmomentje is. Kan wel dat hij dan iets anders krijgt dan ik, maar wel iets vergelijkbaars.

Misschien schiet ik daarin wel door hoor, ik zeg ook niet dat een ander het net zo moet doen. Maar ik geloof erg in de voorbeeldfunctie rondom eten. En als ik tussendoor koekjes ga eten, geef ik het signaal dat dat oke is, voor mijn idee. (ook beter voor mijn gewicht, geen koekjes of andere tussendoortjes ;))

14. zogelukkig

Helemaal mee eens. Wij eten samen fruit en samen een rijstwafel en als de kleine naar bed is doen wij ons tegoed aan zaken die niet geschikt zijn voor de kleine man.
    Met het avondeten doen wij dat net zo; wij eten altijd hetzelfde en dat hoeft helemaal niet minder lekker te zijn.

15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Hier ook zo'n vreetschuur hoor, ze zal het wel nodig hebben.

Toen ze smorgens na haar papfles rustig de boterhammen van haar broer pakte en naar binnen werkte ben ik gestopt met de papfles en haar gewoon brood met melk gegeven want schijnbaar was dat wat mw wilde en pap en brood vond ik gewoon niet nodig.

Op fruit zit hier geen ristriktie, dat mogen ze wanneer ze willen en zoveel ze willen.
    Per dag is er 1 koekje en 1 snoepje, dat weten ze (nou ja Kylian in ieder geval) en hij bepaald ook zelf wanneer hij dat wil hebben en weet ook als hij het gehad heeft dat zijn daglimiet erop zit.

Als hij aangeeft nog ze graag een extra koekje te willen hebben omdat hij zo'n honger heeft bied ik hem een extra boterham/cracker aan en vaak gaat dat er dan ook wel in.

Vorige week voelden we ons niet zo lekker (lees papa en mama waren geveld door de buikgriep) en hebben we vooral lichte maaltijden gegeten. En wat denk je Kinley kwam rustig voor een extra nacht voeding :$.
    Sinds we weer 'normaal' eten (aardappels/groente en vlees) slaapt ze weer door, dus ze heeft het gewoon echt nodig.

Groetje sAnita

16. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ zogelukkig: bedankt voor je uitgebreide reactie (lees het nu pas)! Ik blijft het lastig vinden, omdat hij al sinds zijn geboorte een vreselijk hongerig kind is en ook echt niet de slankste is. Hij heeft geen overgewicht, maar ik heb wel het gevoel dat ik hem dus moet temperen om dat te voorkomen. Ik weet niet waarom ik het me zo aantrek. Heb nooit commentaar gehad van het CB of van wie dan ook. Zijn dag lijkt alleen zo ontzettend in het teken van eten te staan, lastig vind ik dat.

Deel Deze Pagina