Opeens regelmatig spugen (kindje stikt??)

Discussion in 'Baby en dreumes' started by OemHudaifa, Jun 15, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. OemHudaifa

OemHudaifa Fanatiek lid

May 12, 2008
    1,074
    1
    0
    Huisvrouw and proud to be!!!
    Hallo,

Ik zit met het volgende. Mijn zoontje krijgt volledige borstvoeding en dat gaat erg goed.

Ik heb wel (veelvoorkomend kwaaltje) een overproductie aan melk en ik heb ook een hele sterke toeschietreflex. Daardoor verslikte hij zich nog wel eens.

Maar sinds een aantal dagen is hij ook gaan spugen. Eerst alleen in de ochtenden. Was niet een hele voeding, maar het was wel meer dan een mondje terug. Nu gaat hij echter vaker spugen. Vandaag ook steeds na een voeding toch wat spugen en soms nog een poos erna. Het was ook wat meer vandaag.

Ik heb ook een aantal keer gehad dat hij dus op zijn rug lag en ik hem opeens hoorde kokhalzen/stikken. Nou, daar wordt je niet vrolijk van als moeder kan ik je zeggen.

Ook was hij vandaag wat hangerig (hij wilde niet echt slapen etc. maar niet dat hij ging krijsen of huilen).

Wat hij wel heeft is dat soms lang na moet slikken en soms ook flink (waardoor je het echt hoort. Beetje piepend geluid).

Verder lijkt hij er niet zo heel veel last van te hebben. Maar ik heb dan ook geen huilbaby. Ook met krampjes etc. wordt hij een beetje onrustig en merk je dat hij het niet leuk vind, maar hij gaat niet huilen.

Ik maak me ontzettend zorgen nu. Zou hij misschien overprikkeld kunnen zijn? Gisteren was namelijk een drukke dag.

Sorry voor het lange verhaal en ik hoop dat er iemand mij gerust kan stellen.

2. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

waarschijnlijk heb je door regelmatig te voeden, meer melkproductie gekregen?
    ik heb wel eens gelezen dat je dan beter kunt afkolven en daarna de borst kan geven, zodat ze eerste druk eraf is en de melk minder snel stroomt.

groetjes

Het komt niet vaak voor, maar het kan ook zijn dat je borsten juist te veel voeding aanmaken. Dat kun je merken aan een aantal factoren. Ten eerste voelen je borsten bij een teveel aan melk ook na het voeden nog onaangenaam vol en gespannen. Je merkt dat je baby zich tijdens het drinken vaak verslikt en regelmatig golven melk uit zijn mondje laat lopen. Daarbij protesteert je kindje tegen de overvloed aan melk door te gaan huilen tijdens het voeden.

Als je deze verschijnselen herkent en je kindje bovendien gedurende lange tijd een heldergroene ontlasting produceert en vaak last heeft van krampjes, is het bijna zeker dat hij te veel voeding binnenkrijgt. Je kunt deze problemen tegengaan door slechts een borst per voeding aan te bieden. Laat je kindje vervolgens zo lang uit deze borst drinken als hij zelf wil. Als je borst zo gespannen is dat je kindje zich verslikt, kun je de borst vooraf wat afkolven.

In tegenstelling tot wat regelmatig wordt beweerd, is het niet verstandig om je baby bij een teveel aan melk korter aan te leggen dan normaal. Als je kindje korter drinkt, krijg hij te weinig van de vettere achtermelk binnen. Daardoor is zijn maagje sneller leeg, krijgt je kindje meer krampjes en vraagt hij sneller om een nieuwe voeding. Daardoor gaan je borsten uiteindelijk alleen maar meer melk aanmaken.

Het is evenmin verstandig om veel te gaan kolven in deze situatie. Immers, het is juist het leegmaken van de borsten dat ervoor zorgt dat er nieuwe melk wordt aangemaakt. Regelmatig kolven heeft op de lange termijn dus alleen tot resultaat dat je borsten steeds meer melk gaan produceren.

Bij te veel melk is het overigens erg belangrijk om na elke voeding en elke keer kolven te controleren of je borsten wel leeg genoeg zijn en er geen harde plekken zijn overgebleven. Zodra je een harde plek ontdekt, moet je proberen om die met masseren weer zacht te krijgen: zo voorkom je dat je melkkanalen verstopt raken.

Als je baby erg vaak wil drinken, omdat hij last heeft van krampjes, kun je hem tussendoor de 'lege' borst aanbieden, dus de borst die hij eerder al leeggedroken heeft. Daardoor krijgt hij wat extra achtermelk binnen. De stoffen in deze melk zijn goed tegen krampjes. Verder kun je voorkomen dat je kindje zich verslikt in te grote golven melk door op je rug te gaan liggen of achterover te leunen tijdens het voeden. De zwaartekracht zorgt er dan voor dat er niet te veel melk in één keer uit je tepel stroomt.

3. OemHudaifa

OemHudaifa Fanatiek lid

May 12, 2008
    1,074
    1
    0
    Huisvrouw and proud to be!!!
    Hey,

Heel erg bedankt voor je reactie. Al was het nog niet zo erg, maar mijn borsten voelen sinds kort nog wel vol aan. Ik heb ook constant last van een toeschietreflex. Mijn kleintje slaapt nu langer door, misschien daarom?

Maar hij heeft niet echt vaak last van groene ontlasting en ook niet van krampjes. Dus dat klopt dan weer niet..

Ik hoop zo dit geen kwaad kan.

4. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Misschien heeft hij wat gulzig gedronken nu je uk wat minder snel komt. Kan zijn dat hij dan wat extra hongerig is. Als je je zorgen maakt als je kindje op zn rug ligt zou ik hem als ik jou was licht schuin omhoog neer leggen. Mocht er dan melk omhoog komen is er iig de zwaarte kracht nog die het mee weg kan werken. Niet te schuin uiteraard want dat is niet goed voor het ruggetje.
    Maar ze kunnen zelf al aardig goed extra melk kwijt raken hoor.
    Al heb ik het met Wendy ook 1 x gehad (uiteraard midden in de nacht) dat ze zich verslikte en geen lucht meer scheen te krijgen. Dat waren de langste paar seconden van mijn leven!
    Heb daarna meteen opgezocht wat je ins hemels naam doet als zo'n kleintje er niet uit zichzelf uit komt.
    Daarna heeft ze zich nog een paar keer verslikt maar dat viel mee en was verder geen probleem gelukkig.
    Niet teveel zorgen maken hoor (jaja makkelijk gezegd, weet het)!

Share This Page