als beeb 1 is geef je dan groeimelk of dezelfde melk als jij drinkt? zie allerlei reclames van nutrilon tot nestlé en de dietiste zegt verbaasd op mijn vraag, "gewoon dezelfde melk als jij drinkt..." ik neig toch die immunofortis van nutrilon te gaan geven, of is dat allemaal nepperij...?
Nou ja, nepperij.. dat is wat zwaar maar je kindje heeft het gewoon niet nodig. Als je kind gewoon eet dan is gewone melk prima. Het afweersysteem wordt versterkt door meerdere factoren en immunofortis draagt daar misschien minimaal aan. De fabrikanten willen graag verkopen en spelen in op jouw moedergevoel dat je het heel graag het allerbeste wilt doen.. gewone melk is het allerbeste (echt waar En waarom? Omdat je kindje moet leren om gewone dingen te eten en te drinken! Mijn zoontje wordt over 2 weken één jaar en wij bouwen nu de kunstvoeding af. Gewoon volle melk, en hij vindt het heel lekker!
Wij gebruiken nog wel de peutermelk. Maar dan alleen in de ochtend met pap. Hij is nogal eens wispelturig qua eten en we vonden het belangrijk dat hij wel genoeg voedingstoffen binnenkreeg. En naar ons idee krijgt hij dat dus wel met de peutermelk. En tussen de middag krijgt hij gewone melk op de creche (deze weigert hij thuis) en karnemelk/yoki/yochurtdrink thuis.
Mijn zoontje is 10 maanden geweest en wil ook rond zijn 1e verjaardag overgaan op gewone melk, maar dan moet je toch vitamine D geven? tot wanneer moet dat dan en waar is dat nou precies voor?
Wij geven ook gewone melk vanaf zijn 1e verjaardag. Wel halfvol, omdat hij al stevig is gebouwd. Hij eet verder ook redelijk, dus geen reden om extra bouwstoffen te geven. Als je kindje goed eet, en dat hoeven geen grote hopen te zijn, wel gevarieerd, dan is die groeimelk niet nodig. VitD moet je gaan geven als ze inderdaad minder/geen opvolgmelk meer krijgen (wij onder de 300cc 10 druppels. Anderen krijgen advies 500cc niks, 400cc 2 druppen, 300 cc 4 druppen, 200cc 6 druppen, 100cc 8 druppen en geen groeimelk=10 druppels. En donkere kindjes het dubbele). VitD is goed voor de botaanmaak. En normaal geef je die druppels tot 3/4 jaar. Voorheen was de dosering trouwens 5 druppels, maar dat is laatst veranderd naar 10, omdat kinderen toch te weinig vitD binnen kregen.
Nou ja, moet...dat is het advies wat ze tegenwoordig geven. Wij geven geen vitamine d druppels. Die worden sowieso heel minimaal opgenomen. Mijn zoontje krijgt volle producten (volle melk, volle yoghurt en echte boter) en komt meer dan genoeg buiten. Daar halen ze genoeg vitamine D uit.
Oke dus als ze genoeg uit het normale eten halen is die extra vitamine D dus niet nodig. Ja ik vind het af en toe zo lastig wat wel en niet kan. Voorlopig wil ik hem tot zijn 1e verjaardag even aan de opvolgmelk houden en dan langzaam overstappen op gewone melk. We gaan het maar gewoon proberen
Ja, maar dat is niet het advies dat er gegeven wordt he. De meeste geven wel vitamine D tot 4 jaar omdat dat geadviseerd wordt. Ik vind dit een beetje onzin omdat ze uit die druppels niet er genoeg uit kunnen halen en meer halen uit de natuurlijk producten waar vitamine D in zit en het daglicht.
Vitamine D zit maar zeer beperkt in voeding maar vooral in zonlicht. Kinderen krijgen tegenwoordig te weinig zonlicht (je moet echt meer dan een uurtje naar buiten... en dan je kind niet helemaal inpakken of in de schaduw houden) en daarom is het aan te raden vitamine D te geven. Het is een kleine moeite vind ik zelf. Je geeft vitamine D om rachitis tegen te gaan. Google maar eens op Engelse ziekte of Rachitis. Ik maak de pap nu afgewisseld kv en gewone melk. Het blik moet op maar ik wil wel dat hij nu al goed went aan gewone volle melk. @Sneeuwitje.. peutermelk bevat extra vitamines en mineralen maar vervangt echter geen maaltijd. Wispelturig zijn met eten hoort bij de leeftijd. Peutermelk heeft hierin geen toegevoegde waarde. Natuurlijk kun je het gerust geven als je daar prettiger bij voelt maar het voegt eigenlijk niets toe.
lars was nog net geen jaar, de bus opvolgmelk was leeg, dus ben ik over gegaan op halfvolle melk (op advies cb arts) ik heb bij de etos vit D tabletjes gekocht, en daar vraagt lars zelf om
Zwaantje: vitamine D druppels worden maar minimaal opgenomen, het is een magere toevoeging. Uit voeding en genoeg zonlicht haal je meer uit dan uit de vitamine D druppels. Mijn zoontje komt genoeg buiten (niet ingepakt en in de schaduw, wij zijn niet bang voor een beetje zon) dus dat is het probleem niet. En zoals met alles zijn er voor's en tegen's (voor en tegen onderzoeken). In dit geval zijn we er met elkaar een keer niet eens
Hoeft ook niet hè? Ik ben het wel eens hoor met de opname van de druppels. Wij hebben een beetje de stelling: baat het niet dan schaadt het in dit geval ook niet. Maar nog even over de vitamine D in voeding: er zit in bijna geen voeding echt vitamine D dus vergis je daar niet in. Een aantal heel vette vissoorten zoals paling bevatten een redelijke hoeveelheid vitamine D maar verder nauwelijks. Misschien goed om te weten
Dat is een ding wat zeker is: baat het niet schaadt het niet idd. Wij eten veel vette vis (zalm, paling, haring) en in Nederland wordt vit D ook in de halvarine, margarine, roomboter en braadproducten toegevoegd. Van dat alles eten wij voldoende + meer dan genoeg buiten komen deed ons besluiten geen vit d toe te voegen. Een aangezien ze maar minimaal worden opgenomen vind ik het persoonlijk niet nodig icm met het bovenstaande. Maar uiteraard is het prima om het advies wel op te volgen. Daarom zei ik ook ergens boven dat het feit dat ik geen vit D geef niet opgevolgd hoeft te worden omdat algemeen geadviseerd wordt om het tot 4 jaar wel te doen.
Het cb adviseerde hier gewone halfvolle melk vanaf 1 jaar. We hebben dat geleidelijk geintroduceerd om te kijken hoe hij erop reageerde en dat gaat prima. Groeimelk adviseren ze alleen bij heel kleine kindjes en bij kindjes die niet goed groeien, deze melk geeft extra voedingsstoffen die normaal groeiende kindjes niet nodig hebben. En daarnaast geef ik hem dagelijks 10 dr vitamine D, ook al komt hij nu enorm veel buiten en vind ik het dus wat minder noodzakelijk in de zomer, maar ik volg toch maar het gewone advies op...