Zelf fietsen, vanaf welke leeftijd?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Zara75, 6 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#21 MMarianne, 7 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
    Zoontje kan fietsen, met zijwieltjes, maar vindt het eng...op z'n loopfiets crost ie erover, ook met z'n voeten van de grond, maar het is eigenlijk bij alles wel zo dat ie het pas doet als ie echt zeker van z'n zaak is. Zo is het met het lopen gegaan (hij stond met 18 maanden op en hij liep en gelijk stabiel en hele stukken) en met zindelijkheid net zo (toen hij er klaar voor was was ie met een paar dagen 100% zindelijk), en zo zal het ook met het fietsen gaan denk ik dus ik heb het er voorlopig niet over.

Edit: loopfiets heeft ie vanaf 1.5 jaar en wordt hoofdzakelijk zomers en op de camping gebruikt, we gaan meestal of lopend of met de auto of hij gaat bij mij achterop de fiets.

2. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Mijn docht kon pas echt goed op de driewieler rijden nadat ze leerde fietsen met zijwieltjes. De driewieler heeft ze al vanaf bijna 2 jaar, de fiets kreeg ze voor haar 3e verjaardag daar stapte ze op en reed weg. Tussendoor heeft ze ook een loopfiets gekregen en daar kan ze nog steeds niet oef mee overweg, overigens heeft mijn dochter wel een te hoge spierspanning en doet ze dingen pas als ze zelf zeker weet dat ze het kan. Inmiddels rijd ze nu op de Kiga wel ook rond op zware driewielers met extra zitjes achterop.

3. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Onze oudste kreeg een driewielertje toen hij 1 werd, daar heeft hij veel op gezeten en wij hem duwen met de duwstang. Zelf trappen heeft hij nooit gedaan (ja nu hij er te groot voor is trapt hij op de driewieler) :D

Toen hij 4 werd (afgelopen maart) kreeg hij een gewone fiets met zijwieltjes, hij heeft er 3x op gefietst en wil niet meer. Hij verkiest zijn loopfiets boven de gewone fiets.

We gaan er vanuit dat hij nog wel een keer zelf zal gaan fietsen, maar wanneer......? Klasgenootjes van hem fietsen wel, maar hij wil het niet en het interesseert hem ook niet.

4. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Jongste fietste met 1.5 jaar op een driewieler, met 2 jaar op de loopfiets en met 3 jaar op een fiets zonder zijwieltjes... nu met 3.5 jaar op een crossbaan..

Ik moet erbij zeggen dat hij nergens bang voor is en een enorm doorzettingsvermogen heeft. Hij is namelijk extreem hypermobiel dus het is eigenlijk best bijzonder dat hij fietst zonder zijwielen

5. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Heel herkenbaar haha.

Onze dochter ging pas zelf trappen met 3 jaar en 10 maanden!!! MAAR met 3 jaar en 11 maanden fietste ze weg zonder zijwieltjes. We zijn er nog steeds door in shock :D.

Overigens had ze wel een loopfiets en een mega balans.

6. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Mijn oudste was ruim 2,5 mijn jongste nog net geen 2,5. Ze wilde wel maar haar benen waren te kort 😁

7. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Jongste is op een pukylino loopfietsje begonnen. En ze hebben hier beiden eerst op zo'n roze plastic loopmotor gereden. Er staat een houten loopfiets met luchtbanden klaar. Dit heeft het evenwichtigsgevoel van de oudste zo'n boost geheven dat het zonder zijwielen fietsen ook snel lukte. Het was even de durf die miste.

Deel Deze Pagina