Hallo, A.s. dinsdag word mijn meisje alweer 2 jaar en wil ik zelf een fondant verjaardagstaart maken. Vorig jaar had ik hem besteld maar wil het toch eens zelf proberen. Als basis maak ik een taart van biscuitmix en gebruik ik een springvorm van 28 cm. Nu staat er op het pak van de mix een springvorm 24 cm. Andere keren dat ik een taart van biscuitmix maakte gebruikte ik ook de 28 cm. (heb niet anders nl.) maar werd de taart niet erg hoog. Zou ik ook 2 pakken biscuitmix kunnen gebruiken of werkt dat niet? Als vulling wil ik botercreme en aardbeienjam gebruiken. Decoreren met fondant en ga proberen een Nijntje met ballon er op en de naam. Heb uitstekertjes e.d. gekocht. Eigenlijk zou ik de taart het liefst zaterdag willen maken dan heb ik de tijd anders kan het pas maandag en dat is wel kortdag (stel dat ie mislukt) maar ik lees op internet 2-3 dagen goed te houden is wat zouden jullie dan doen? Verder nog tips die handig zijn om te weten?
Hij wordt niet hoog als je hem in 28 cm doet, omdat je dan dus een dunner laagje hebt over het hele oppervlak dan wanneer je het in 24 cm doet. 2 pakken is wel echt teveel. Zaterdag is wel echt vroeg om te maken. Dan ben je 3 dagen verder met haar verjaardag. Ik maak het altijd de dag van te voren, of de dag zelf. Anders wordt hij echt snotterig en een stuk minder lekker. Succes in ieder geval!
Bedankt voor je reactie. Dan koop ik maar een springvorm 24 cm denk ik, nooit weg. Voor hoeveel personen zou je daaruit kunnen halen?
Je kunt wel 2 pakken gebruiken, maar dan moet je ook in 2x bakken. Als je dan van beide kanten de bovenkant (=vaak iets boller) eraf snijdt en de snijkanten op elkaar legt, houd je een mooie taart over. Ik bak de biscuit altijd al eerder en dan vries ik 'm in. 2 uur van te voren uit de vriezer halen. Ohja, dan pas snijden, niet voor het invriezen. Op die manier heb je ook de hele maandag voor het vullen en bekleden.
Je kunt ook anderhalf pak biquitmix gebruiken. Dan moet je alleen alles even omrekenen. Dan nog denk ik dat je overhoudt. Wat je ook nog zou kunnen doen, de rand van de bakvorm ophogen met bakpapier. Dan kun je iets meer mix kwijt. Zo worden ze bij mij meestal wel redelijk hoog. Je bisquit kun je wel vroeg maken en invriezen (maakt t snijden alleen maar makkelijker) maar de vulling en fondant doe ik ook hooguit een dag van te voren. Je hoeft m dan niet persee in de koelkast te bewaren dacht ik, als je botercreme gebruikt. Doe je hem wel id koelkast, zou ik hem 2 uur van te voren eruit halen. Kan je botercreme zacht worden en plakt je fondant minder. Suc6!
Op de website van de leukstetaartenforum oid staat wel een tabel waarmee je kunt omrekenen hoeveel je nodig hebt en hoe lang het dan in de oven moet. De taart zou ik vooraf maken en invriezen. Eventueel het plaatje kun je ook al vooraf maken, en alle andere fondantdecoratie ook. En dan in de kelder ofzo in een luchtdicht zakje of bakje bewaren. Dan hoef je het de dag ervoor alleen maar op te plakken. Voor de vulling vindt ik banketbakkersroom altijd lekker en makkelijk. En dan als tweede laag jam ofzo. Simpel en eigenlijk altijd goed. De fondant kun je op de taart plakken met 1:1 botercreme. De plaatjes kun je met eetbare lijm of een heel klein beetje water vastplakken. Succes!