Zelf fruit en groente hap maken hoe?!

Discussie in 'Voeding' gestart door Ramona001, 30 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sim

    sim Niet meer actief

    hoe maak je de meloen wat dikker dan als je dat pureert? want dat wil ik ook wel eens proberen.. en avocado eigenlijk ook wel, combineer je dat dan met iets?
     
  2. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Volgens mij maakt het allemaal niet zo heel veel uit hoor.
    Evi heeft eerst altijd potjes gekregen, en nu eet ze met de pot mee en ze lust alles!
    En ze is denk ik 2 keer verkouden geweest tot nu toe.
     
  3. Six

    Six Actief lid

    22 mei 2006
    449
    0
    0
    Gelderland
    Nee, hoor alleen puur natuur! Dus ongeveer 3/4 galiameloen en 1 avocado. Dik genoeg en je kan het ook invriezen. Daarvoor gebruik ik dan ijsblokjesbakjes en als het bevroren is doe ik het in een diepvrieszakje. Etiketje erop met datum en inhoud en klaar is klara.

    Mocht je een fruithap dikker willen maken, dan zou ik eerder een schepje rijstebloem (naturel) erdoor doen dan liga.

    Als je net begint met fruit is het handig om steeds één soort tegelijk aan te bieden zodat je allergische reacties kunt achterhalen (je weet dan waar het van komt)

    In het begin heb ik ook veel 'moes' gemaakt dus appeltje of peertje met paar eetlepels water en dan even de kook erover en pureren.

    Om nectarines en perziken te ontvellen zet je ze even in kokend water nadat je er een mes een kruis in de schil hebt gemaakt.

    Groetjes Six
     
  4. Six

    Six Actief lid

    22 mei 2006
    449
    0
    0
    Gelderland
    Ik vind vers beter dan potjes, denk dat verkoudheid daar niet zoveel over zegt. Bovendien zit in potjes (m.n. fruit) ook veel toevoegingen die kinderen helemaal niet nodig hebben. Bijvoorbeeld appelsap als er niet eens appels inzitten?!

    Het is wel bewezen dat kinderen die vers bereid voedsel over het algemeen makkelijkere eters worden, dus in dat opzicht heb je denk ik geluk gehad. Prima toch!

    Groetjes Six
     
  5. sim

    sim Niet meer actief

    oh je doet de avocado door de meloen? grappige combinatie, zou ik nooit opkomen!

    doe je over alle fruit de kook?
     
  6. Inky

    Inky Fanatiek lid

    12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    hmm rare dieetiste! Mijn dieetiste zegt juist wel vers te maken omdat ondanks het op de potjes staat er altijd sporen van ander voedsel in kunnen zitten.

    Kijk eens op www.keukenkikker.nl
    Een site vol met gerechten vanaf 4 maanden. Gesorteerd op leeftijd en alfabet.

    Ik vries de groenten in in rubberen ijsblokbakjes en als ze goed bevroren zijn dan haal ik ze eruit en gaan ze in een hersluitbare zak. Zo haal ik iedere keer 2 ijsklonten met wortel of bloemkool ofzo eruit en dat geef ik dan. Maar goed Niels wil nog niet echt.
     
  7. Pinda

    Pinda Actief lid

    27 jul 2006
    477
    0
    0
    Ik heb bij AH een kookboek gekocht met gerechten van 0-4 jr. Het heet Opperdepop.
     
  8. ssgerundt

    ssgerundt Bekend lid

    10 jul 2006
    970
    0
    0
    Verplegster
    De Site van de Keukenkikker isvolgens mij alleen maar met hapjes vanaf 6 maanden of ik kan het niet vinden.
    Kan je die fruit en groentehapjes ook geven vanaf 4 maanden?
     
  9. Six

    Six Actief lid

    22 mei 2006
    449
    0
    0
    Gelderland
    Dat komt omdat je beter pas kunt beginnen met bijvoeden vanaf 6 maanden. Ik denk dat je die hapjes dus nu ook beter nier kunt geven.

    Groetjes Six
     
  10. judithteresa

    judithteresa Bekend lid

    2 jul 2006
    506
    0
    0
    journaliste/fotografe/webdesigner/model
    Fuerteventura-Canarische Eilanden
    hier ook was de cb hartsikke blij dat ik zelf kook, zelfs een receptenboekje meegegeven.

    vlees doe ik nog steeds maar een klein stukje, maar over het algemeen kook ik het samen met een beetje water, en dan alles door de mixer. keira mag natuurlijk al erg veel, maar in het begin kreeg ze fruit in het handje(nog steeds) en groente bijvoorbeeld aardappelen, courgette, pompoen, wortel en doperwtjes, met een stukje vlees of kip. klinkt niet echt lekker zo, maar gepureerd eet zelfs mijn man de mixer leeg, en die rilt echt van groente!
    met vis vind keira een roomkaasje, bloemkool en aardappel erg lekker(is nog steeds haar favoriet heb ik het idee!)

    nu kan ik wat meer varieteit gevn, als avocado met tomaat, of kip met champignons en aardappels. maar nog steeds in de mixer aangezien ze nog maar 2 tanden heeft:)
     
  11. Six

    Six Actief lid

    22 mei 2006
    449
    0
    0
    Gelderland
    Dat deed ik alleen in het begin, op die manier maak je er 'moes' van en dat kunnen die ukkies beter verteren dan 'rauw' fruit.

    Inmiddels maak ik de meest vreemde combinaties, avocado met tomaat is bijvoorbeeld een lekker avondgerechtje. Blauwe bessen met banaan ziet er zo gaaf paars uit. :D Maar eerst is het belangrijk dat je de groente of het fruit één voor één aanbiedt. Dan langzaam opbouwen en variëren.

    Vlees en vis geef ik nog niet/nauwelijks. Groente meng ik nu soms met witte rijst of aardappeltje.

    Groetjes Six
     
  12. ssgerundt

    ssgerundt Bekend lid

    10 jul 2006
    970
    0
    0
    Verplegster
    Als jullie fruit of groente klaar gaan maken voor in de vriezer
    hoe krijgen jullie het dan in die ijsklontjeszakken?
    En doen jullie dat dan maar voor een dag en dan in een andere zak of hoe werkt dat.
    En hoeveel doen jullie er altijd?
     
  13. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gewoon vers geven hoor! En pureren is nergens voor nodig is alleen maar extra werk en ook nog eens minder smakelijk. (Proef olvarit eens, dat is net karton!)
    Als je met 6 maanden begint kun je gewoon stukken in de hand geven. Kind rechtop houden of even rechtop laten zitten.

    Overigens is het veel beter om niet met fruit, maar met groente te beginnen. Dat is veel voedzamer, milder en minder allergeen. En kinderen die eerst fruit kregen vertikken het vaak om later groente te eten omdat dat minder zoet is.
     
  14. sim

    sim Niet meer actief

    ikheb tegenwoordig trouwens de potjes van kruitvat, en die zijn een stuk zachter, het klopt wel dat olvarit een beetje hetzelfde smaakt, maar kruitvat bijvoorbeeld met mandarijn, proef je ook echt manderijn..

    ik ben trouwens eerst met fruit begonnen, en het klopt hier wel dat groente er nu minder goed ingaat, dus als ik het over mocht doen zou ik denk ik eerst met groente beginnen.
     
  15. Six

    Six Actief lid

    22 mei 2006
    449
    0
    0
    Gelderland
    Ik doe het niet in ijsklontjeszakken maar in ijsklontjesBakken. ;)
    Dan een diepvrieszak eromheen en als het bevroren is haal ik het uit de vormpjes en gaat het terug de vriezer in de diepvrieszak.

    Als je alles stickert weet je precies wat je in je vriezer hebt liggen en hoe lang je dat nog kan bewaren.

    De hoeveelheid hangt af van wat ik maak, de ene keer is het wat meer dan de andere keer (bijv. hele bloemkool is meer dan paar worteltjes)

    Ik denk trouwens dat ook in kruidvatpotjes de nodige toevoegingen zitten en dat is de reden dat ik zelf alles maak. Wel een werkje hoor, maar als je dan ziet hoe lekker meneer ervan smikkelt dan is dat wel héééél gaaf! :)

    Groetjes Six
     
  16. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb nooit vooruit gemaakt en ingevroren. Veel te veel werk.
    Ik hield gewoon met het koken rekening met de baby (geen zout en de jus wat pittiger) en ze kregen gewoon wat van ons.
     
  17. Ramona001

    Ramona001 Actief lid

    24 jul 2006
    397
    0
    0
    Bedankt voor al jullie reacties, ik heb vandaag voor de eerste keer zelf fruit gemaakt, een heerlijke zoete appel met een klein stukje banaan.
    Nou Sem zat te kokhalzen zo vies vond hij het....
    het was heel fijn net zoals de potjes dus daar kan het niet aan liggen, en niet zuur of bitter....
    Sem von dhet zo vies dat als ik met de lepel bij zijn mond kwam een hele grote keel opzette en ging gillen.
    Sem kan toch al niet verwend zijn nadat hij 1,5 week olvarit heeft gekregen?
     
  18. Setteke

    Setteke Niet meer actief

    Hey, dat klinkt lekker! Wat voor roomkaasje doe je dan? En wat voor vis?
     
  19. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Nee hoor.. T 1 is gewoon ietsje lekkerder als t andere.. Sem moet gewoon weer 'wennen'.
     
  20. janette

    janette VIP lid

    26 feb 2007
    5.113
    0
    0
    Ben op zoek naar de droombaan
    Heiloo
    Mss heb je aan deze site wat?

    http://www.familie-nagel.nl/fokfotoos/babyvoeding.html

    heb ik veel recepten voor teun vanaf gehaald
    ik kook meestal 2 of 3 recepten en dan wat grotere porties en dat deel ik weer in kleine bakjes en dan in vriezen heb ik ongeveer 2 á 3 wkn eten voor hem
    fruit maak ik elke dag vers.....
    suc6
     

Deel Deze Pagina