21 maanden en nog steeds slecht eten!!!

Discussie in 'Voeding' gestart door babs38, 12 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babs38

babs38 Actief lid

17 jun 2010
    486
    0
    0
    instructrice creatieve en culinaire workshops
    Utrecht
    Mijn zoontje is inmiddels 21 maanden en nog steeds krijgen we er niet of nauwelijks avondeten in. Hij heeft nooit veel gegeten, maar eerder gingen er tenminste nog een paar happen vlees, groenten, aardappels of pasta in, maar sinds een half jaar vrijwel niks op een enkel stukje vlees na. Zelfs toetjes eet hij niet, fruit ook niet overigens.

Ik heb hem al die tijd niet steeds een boterham voor willen zetten, omdat ik dacht dat hij dan helemaal zijn avondeten niet meer zou nemen, maar we zijn nu een half jaar verder en hij is niet meer gaan eten, alleen als hij brood krijgt, dan eet hij er zo 2 of drie weg. Ik vind het echt zielig dat hij zo weinig binnen krijgt, als ik zie hoeveel brood hij eet als hij dat krijgt en tot mijn schrik at hij laatst een hele frikandel op alsof hij uitgehongerd was.

Maar wanneer geef ik hem die boterham? Moet ik hem wel nog steeds iedere avond zijn avondeten voor zetten en daarna een boterham of maar meteen een boterham??

Overdag eet hij dus rustig 3 a 4 boterhammen, soms een banaan of stukje appel of mandarijn en een paar keer per week maak ik verse fruitsmoothies om maar wat vers binnen te krijgen. We hebben er overigens nooit een issue van gemaakt dat hij niet eet in de hoop dt het over zou waaien.

2. Lynn85

Lynn85 Actief lid

28 feb 2008
    270
    3
    18
    Hoi,

Wat herkenbaar, hier hetzelfde verhaal met m'n dochter van 20 maanden!
    Ze eet al een jaar lang geen avondeten. Fruit gaat aardig goed gelukkig. En brood ook, s'morgens 1 en s'middags 1. Zelf zet ik s'avonds altijd iets voor dr neus, stukjes aardappel en vlees bijv. Groente probeer ik al niet eens meer, en vaak kan ik dr hele bordje zo wegkiepen, daarna geef ik haar dan vaak een cracker met kaas.
    Maar of dat de juiste aanpak is, geen idee?!
    Ik kan mezelf helemaal gek maken om het feit dat ze niet eet, maar heb besloten dat niet meer te doen. Hoop dat het ooit nog goed komt.

Ik denk dat je al goed bezig ben door er geen issue van te maken! En ik denk altijd maar, als ze echt heel veel trek hebben eten ze vast wel wat ze aangeboden krijgen.
    Er word inderdaad wel eens gezegd dat je ze geen alternatief moet aanbieden, maar ik kan ze ook echt niet met een lege maag naar bed brengen, ook al doet ze het zelf.
    Een boerham is dan volgens mij prima!

Succes! Lastig soms he, die eigenwijze peutertjes;)

3. babs38

babs38 Actief lid

17 jun 2010
    486
    0
    0
    instructrice creatieve en culinaire workshops
    Utrecht
    Ja joh...ik begon enthousiast met zelf koken, etc...maar hij heeft eigenlijk nooit goed warm gegeten. Ik probeer er idd geen issue van te maken, maar het frustreert me enorm als hij dan wel een frikandel helemaal naar binnen werkt en er dan ook nog vrolijk bij gaat zitten zingen, omdat hij het zo lekker vindt!!! En een heerlijk gehaktballetje van mama, haalt hij zijn neus voor op! Hij mag van mij echt maar heel af en toe zoiets als een frikandel, hoe lekker hij het ook vindt, maar ik zou zo graag willen dat hij eens gewoon ook maar iets probeerde. Hij probeert het niet eens...

Maar ik moet er geen issue van maken, maar dat gezeur over geen alternatief geven...ik heb hem een half jaar geen alternatief gegeven en zonder eten naar bed laten gaan...ik doe het niet meer!! Hij is al groot voor zijn leeftijd, hij heeft gewoon eten nodig. Hij zal vanzelf ook wel eens wat warms gaan eten. Nu mix ik voorlopig nog maar een wortel door zijn verse fruit-smoothies!

Maar tips blijven welkom!!!

4. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.285
    1.459
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hier een moeder van een jongetje van bijna 4 jaar wat al sinds dat hij 1 jaar is bijna niets eet tijdens het avondeten. Het is elke avond 'dat lust ik niet' ja, soms een paar hapjes vlees maar dat is het dus. Hij heeft dus al bijna 3 jaar geen groente en aardappels gegeten.

Fruit en brood eet hij geweldig, als ik hem de kans geef dan eet hij zo 6 boterhammen op een dag maar hij mag er maximaal 4 op een dag.

Wat ik doe is dat ik hem knijpfruitjes geef met groente, biologische sapjes met groente en kauw vitamine tabletjes.

Ik weet het ook niet meer en heb het al een hele tijd geleden geaccepteerd. Hij helpt mij met koken, schept zelf op, moet aan tafel blijven zitten als wij eten en heeft hij zijn brodje dan nog niet leeg dan gaat het weg. Dan maar met een lege buik naar bed. Yoghurt is hij wel gek op.

Lastig is het of niet!

5. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Hoe laat is bij jullie het avondeten?
    Als wij te laat eten, eet onze peuter ook niks... Eten we eerder gaat het beter.

Op de opvang eet ze tussen de middag warm en 's avonds brood, dan eet ze schijnbaar heel goed, maar thuis lukt het vaker niet dan wel.

6. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    hoi,

hier thuis eet ze ook bijna niets, nooit gedaan . ( 16 maand nu) maar in KDv eet ze dan super veel. al kunnen mijn ma en ik dat dus echt moeilijk geloven. ze hebben er zelfs al is foto's van getrokken. en nu ze is pas van KDV veranderd en daar gaat het dus super en maakt ze ook meestal 2 a 3 keer per dag stoelgang, dus zal ze er inderdaad wel eten he. nu al geluk ze gaat 5 d naar KDV dus krijgtz e toch van alles binnen en dan in het weekend is het maar wat minder he

succes

7. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Wat je zou kunnen doen is een groene smoothie maken. Met uiteraard de overhand aan fruit zodat groente niet opvalt en voor de smaak.

8. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Even 'offtopic': wat fijn dat het zo goed gaat op dat nieuwe kdv!! Goede beslissing geweest dus om haar naar een ander kdv te laten gaan...

9. Amytje

Amytje Fanatiek lid

7 jul 2010
    1.044
    25
    48
    Vrouw
    Midden Nederland
    Lastig hoor!
    Wij hebben ook zo'n periode gehad.. Eerst maar zo gelaten en bordje elke keer weggehaald als ze "klaar" was. Maar wel het idee dat ze dus nog honger had. En ik wilde toch geen brood ofzo gaan geven.
    Wel haar toetje, die gaven we sowieso..
    Wij hebben toen tegen alle richtlijnen en adviezen in toch wel met lichte dwang haar proberen eten gegeven.
    Een arm om haar heen en tegen haar kletsen en gezegd dat ze moet gaan eten om te groeien etc.
    De eerste 3 hapjes moest ze wel wat huilen, maar daarna nooit! meer gedoe gehad...
    Bij ons was het dus echt dat ze aan het uitproberen was... ;)

Deel Deze Pagina