Hallo, ik heb een vraagje. Ik heb sinds een jaar een vast contract na eerst een jaar contract te hebben gehad. Mijn vriend en ik willen graag een kindje en Nu ben ik benieuwd of mijn werkgever mij ontslaan kan bij verzoek om part-time te gaan werken na dat ik bevallen ben. Iedereen bij ons werkt 40uur en zo wil mijn werkgever het ook. Ik ben dus een beetje huiverig dat als het zover is, ik misschien mijn baan kwijt raak. Groetjes Angela
Hoi Angela, als het goed is mag hij je niet ontslaan. Maar het kan zijn dat dat per CAO verschillend is. Als je een CAO hebt, zou ik deze even doorkijken. Succes!
een werkgever kan aangeven dat er geen plaats is voor partime werken, dan is het geen ontslag, maar kun je kiezen of je blijft 40 uur werken of je gaat op zoek na een andere baan, hoe vervelend dat ook voor je is, her is iets waar je baas voor gekozen heeft kun je niets aan doen. Maar misschien wil hij je wel voor 20 uur, heb je het al gevraagd? Succes
Nee ik heb het nog niet gevraagd, ik ben immers nog niet zwanger en wil niet op de zaken vooruit lopen. Het kan maar zo nog een jaar duren. Ik zou daar graag willen blijven. Wij hebben geen CAO. Groetjes
Oh ok! Nou dan is er in elk geval nog hoop!! Zie er echt tegen op om het te melden als het zover is !!
Hmmm met die vraag zit ik dus ook.. niet toevallig hetzelfde bedrijf mijn baas wilt dus ook dat we allemaal 40 uur werken en ook wij hebben geen cao. rij instructeurs vallen nergens onder... maarre wil straks als ik ooooooit zwanger ben en bevallen ook minder gaan werken... KuZzz
Ik heb het ondertussen nagezocht en heb het volgende gevonden: www.wetten.overheid.nl vind je de wet aanpassing arbeidsduur artikel 2 Daarin staat dus precies wat wij willen weten, de werknemer kan de werkgever verzoeken om aanpassing van de uit zijn arbeidsovereenkomst aanstelling. Dit houd wel in dat je je tenminste 1 jaar op deze functie en in het aantal uren je momenteel op contract bent gewerkt hebt. Je moet het maar eens doorlezen. Komt dus voor ons CAO loze werknemers best wel goed. Ik vind het echt wel moeilijk om het straks te moeten zeggen, maar he het is maar werk. Ik vind niet dat mijn persoonlijke wensen moeten wijken voor het zakelijke. En met deze wet in het achterhoofd, komt het al helemaal goed! Liefs ikke
volgens kunnen ze je daar niet op ontslaan hoor.het zou wel erg zijn. bazen doen altijd moeilijk.ik weet er alles van maar je hebt na je verlof recht op ouderschapsverlof dus kijk het ff na. groetjes
Iemand ontslaan omdat zij minder wil gaan werken is bij wet verboden. dat kan dus niet. De Wet aanpassing arbeidsduur (die Angela noemde) is van toepassing bij bedrijven met meer dan 10 werknemers. De werkgever kan dan alleen weigeren om de arbeidsduur aan te passen als hij zwaarwegende bedrijfsbelangen heeft (bijv. roostertechnisch). Bij bedrijven met minder dan 10 werknemers geldt de WAA niet, dan moet het bedrijf eigenlijk een eigen regeling hebben. Meestal is die er trouwens niet. Wat altijd geadviseerd wordt: na je bevallingsverlof ouderschapsverlof opnemen. Dit kan je werkgever sowieso niet weigeren (staat in artikel 6:2 van de Wet Arbeid en Zorg, zie ook wetten.overheid.nl). In de tijd dat je ouderschapsverlof hebt, kun je een verzoek om aanpassing van je arbeidsduur doen. Als je 6 maanden ouderschapsverlof opneemt, ben je op het moment van het verzoek om aanpassing dus al een poosje parttime aan het werk. Als dat goed gaat, is het voor je werkgever al een stuk lastiger om aan te tonen dat er zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn die parttime werken verhinderen. Een weigering van de aanpassing of het indelen van de uren volgens het verzoek van de werknemer moet de werkgever trouwens altijd schriftelijk en gemotiveerd doen. In het uiterste geval, als je werkgever blijft volhouden dat je niet parttime kunt werken en je maar ontslag moet nemen, zou je kunne proberen via de kantonrechter af te dwingen dat je parttime kunt gaan werken. Maar meestal is dit niet zo goed voor je arbeidsrelatie . Als je nog wat wilt weten, vraag maar raak. Ben wel thuis in het arbeidsrecht nl.