Heeft er iemand ervaring met het Hap-slik-weg boek dat wordt uitgegeven in samen werking met Difrax? Hier heeft een consulent eetstoornissen voor kinderen aan mee gewerkt (Monique Thomas) en ik vroeg me af wie de methode kent en wat de ervaringen zijn. Groet Snoozie
Wat houd dat boek in?? Missschien ook wel hier handig.. Er moet altijd afleiding gezocht worden zodat hij een klein beetje eet..
Het is een boek met opdrachten en spelenderwijs leren proeven en leren 'lusten' zoals ze dat noemen. Er bestaat ook een eetset bij, bord met beloningssysteem. Iemand met ervaring?
ik lees hier ook even mee! Ben ook heel benieuwd naar ervaringen van mama's! Vorige week was ik nog heel blij dat Anoeska aan het eten was geslagen, helaas is dat weer voorbij! Eten is weer minimaal! 's morgens een papfles en een broodje, tussen de middag een paar hapjes brood, avondeten doet ze niet! En tussendoor krijgt ze 1 koekje! Ze eet veel te weinig!! Dus ik hoop dat er mama's zijn met goede ervaringen zijn met de hap-slik-weg!
Doelgroepen zijn kinderen die niet willen eten of drinken vanaf 3 t/m 6 jaar, dus helemaal niet geschikt voor een kindje dat net de eerste hapjes bijvoeding krijgt.
Ik denk dat het ook voor haar oudste dochter is. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen, Eva eet op zich wel goed, maar nieuwe dingen proeven, nee, dat doet ze niet (ja, 3 keer per jaar ofzo )
Ja, inderdaad voor mijn oudste dochter In het boek wordt trouwens ook aandacht besteed aan eten vanaf het eerste jaar. Ik heb het boek op de site van Difrax bekeken, je kunt het daar downloaden en dan met name het stuk geschreven door Monique Thomas. Erg interessante dingen staan daar bij. Je kunt daar ook lezen hoe de 'methode' gaat en ik denk dat mijn dochterje nog net te jong is voor het beloningssysteem, maar denk dat dit over een maand of 2-3 wel zal gaan. @Pluys, balen weer. Op momenten dat het goed gaat is er wel veel vertrouwen he, maar als het dan weer even slecht gaat is het gelijk weer zo lastig. Hier nu gelukkig even een redelijk goede periode, maar nog steeds opzoek naar alles wat ons eventueel een beetje verder kan helpen. Groet Snoozie
@snoozie, ja idd als ze goed eten dan ben ik ook erg gelukkig en trots. Maar zoals nu, pfff dan eet ze weer zo slecht. Kan me dan echt zorgen maken! Als het nou een goed gevulde meid was dan zou ik me minder snel zorgen maken, maar ja ze is een fijn poppetje. Ik ga het morgen weer eens proberen met stickers. Dit hielp ook een tijdje. Ik heb toen stickers gekocht bij de action. Per warme maaltijd ging er een sticker vel doorheen hahahahaha. Maar het was wel voor elk hapje een sticker. Ben echt heel benieuwd of het hap-slik-weg boek al nuttig is voor de leeftijd van onze meiden. Vind hem te duur om te zeggen dat we hem even gaan uitproberen. Hoe is het nu met het eten van Lilly? En hoe is het trouwens met je andere meisje?
Hey Pluys, Gelukkig begrijp ik heel goed wat je bedoeld (jammer genoeg voor ons!) hoe dat zit met het eten. Ik ben van de week weer bij de KNO arts geweest. Om te kijken of het aan de amandelen ligt, dit hoor je namelijk ook vaak als reden van slecht eten. Maar alles zag er goed uit. Het blijft dus echt aankomen op vertrouwen hebben, maar ja, zoals je uit mijn vorige topic weet, af en toe lukt me dat gewoon niet en kan ik echt zo verdrietig van worden en vooral heel bezorgd. Lilly zegt nu af en toe 'ik kan niet eten' Pfff, dan slaat me de schrik om het hart wanneer ze zulke dingen zegt. Natuurlijk moet je het relativeren en zullen alle peuters dit soort dingen zeggen, maar soms ben ik echt bang dat het eten steeds slechter zal worden. Milou daar gaat het erg goed mee. Dat is qua gewicht een ander verhaal, die weegt al 6,4 kilo met 4 maanden en Lilly dus 9,4! Ik denk dat ze binnen een half jaar in dezelfde maat zullen zitten. Ik wilde laatst beginnen met bijvoeding bij Milou maar toen ze het eerste hapje in haar mondje had, begon ze hard te huilen. En dan klap ik dus helemaal dicht, dan durf ik zelf niet meer, ik ben zo bang om ergens een fout te maken en dat we dan dezelfde problemen met Milou krijgen. Iedereen om me heen zegt dat ik er niet zo gespannen mee om moet gaan en iedereen heeft gelijk, maar ik kan er niets aan doen, ergens is dat hele eetgebeuren met Lilly ook echt een beetje traumatisch voor mij Je kunt het boek trouwens gratis downloaden op de site van Dirfax, ook per hoofdstuk. Ik heb alleen het deel van die eetconsulent gelezen (zij werkt in het UMC met peuters met eetstoornissen) en geeft veel uitleg en tips. Ik denk dat ik de set volgende maand aan ga schaffen. Jullie ook maar weer veel succes in deze periode met Anoeska. Hopelijk zal het snel weer beter gaan. Groetjes Snoozie
De meeste kindjes kunnen pas met 6 maanden overweg met bijvoeding, dat ligt dus helemaal niet aan het feit dat jij een fout maakt ofzo. Het kan gewoon zo zijn dat je jongste dochter er nog niet aan toe is. Dit hoeft voor de toekomst helemaal niet te betekenen dat de jongste later eetproblemen krijgt. Waar je wel voor moet waken, denk ik, is dat je zelf niet zo gespannen daarin staat. Als eten een spanningsveld met zich meebrengt omdat jij daar krampachtig mee omgaat, dan voelen kinderen dat. Dat zal een kindereetconsulent/-dietist-/of -therapeut je ook vertellen. Ik weet niet of het UMC bij je in de buurt zit of dat er bij jou in de buurt ook een ziekenhuis is waar een kindereetconsulent werkzaam is, adners is het misschien raadzaam daar eens een verwijzing voor te vragen. Als er geen medische redenen zijn om niet te eten (allergieen, KNO-problematiek) dan zijn het of peuterstreken die wel weer overwaaien of er is meer aan de hand. Ik kan er nog wel inkomen als een kind zegt: 'ik wil niet eten', maar als een kind zegt: 'ik KAN niet eten', dan vind ik dat wel zorgelijk. Eten hoort immers lekker, leuk en gezellig te zijn. Maak je niet teveel zorgen vooralsnog en probeer met je huisarts uit te vinden waar je met je oudste dochter terecht zou kunnen. Succes!
Hey Zogelukkig, Thanks voor je reactie. We lopen met mijn oudste dochter al bij de KA en eettherapeut , zie topic 'peuter met eetstoornis'. En af en toe heb ik het gevoel dat ik niet stil moet zitten wachten maar weer actief met iets aan de gang moet gaan, vandaar dat ik nu bij dit boek terecht kwam, maar er gaat dus al een hele voor geschiedenis aan vooraf. Vandaar ook mijn 'angst' om met voeding te beginnen bij de jongste. Ik heb nu ook besloten nog even te wachten bij de jongste. En je hebt helemaal gelijk dat ik niet gespannen moet omgaan met het eten, maar hoe doe je dat wanneer je met je oudste zulke moeilijke ervaringen hebt. Al was dat trouwens aan het begin niet zo hoor, pas toen ze 1,5 jaar was. Maar ja, we lopen dus bij de hulpverlening hiervoor en daar krijg ik natuurlijk dezelfde adviezen, alleen is het soms moeilijk om er nog op een ontspannen manier mee om te gaan. Groet Snoozie
Had je andere topic nog niet gezien meid, zal het eens lezen. Ik leef wel met je mee hoor; het lijkt me heel erg vervelend zoiets! Hou je sterk! Edit: heb even je andere topic gelezen, pfff, heftig! En ook andere kindjes met soortgelijke problemen. Ben je bekend met probiotica? Ik ben niet bekend met een kindje dat niet wil eten en dat verstopping heeft, maar mijn zoontje heeft wel erge darmproblemen. Sinds dat hij 5 weken was kreeg hij probioticapoeder van Solgar. Toen hij een jaar werd zijn we overgegaan op de Advanced Acidophilus, die capsule draaien we open en doen we door zijn yoghurt, het is smaakloos. Probiotica helpt om de darmflora te verbeteren. Ik heb zelf ook darmproblemen en slik ook probiotica en merk het meteen als ik het een dag of twee vergeten ben. Je kan een mail sturen met daarin wat info over je dochtertje en als het goed is, krijg je dan een duidelijk advies terug, is mijn ervaring althans.
Wat lief dat je zo meeleeft en denkt! Ik heb inderdaad wel eens hierover gelezen, maar dat is al een hele tijd terug. Ik denk dat dit inderdaad wel iets voor mijn dochtertje kan zijn. Zijn die capsules die je sinds je zoontje 1 jaar is ook van Solgar? En bedoel je dat ik naar Solgar kan mailen? Dat zou wel fijn zijn, kijken wat zij adviseren. Groet Snoozie
Ja, je kan ze bellen of mailen, ik heb al meermaals goed advies van hen gehad. Ik heb me trouwens vergist: ik geef mijn zoontje de Acidophilus Plus ipv de Advanced Acidophilus, die laatste werkt alleen op de dunne darm, allebei van Solgar.