Maatschappelijke hulpverlening

Discussie in 'De lounge' gestart door Angie85, 9 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angie85

Angie85 Actief lid

27 dec 2007
    297
    0
    0
    secretaresse, mama
    den haag
    Beste mensen,

Hopelijk kunnen jullie mij wat informatie geven. Even mijn verhaaltje:

Sinds april werkt mijn vriend niet, hij had zij baan opgezegd voordat hij ander werk heeft gevonden. Heel erg stom, maar hij trok het daar niet meer. Een heks van een leidinggevende.

Maar nu is het probleem dat hij nog steeds geen andere baan heeft gevonden. Hij is echter niet lui en zoekt zich rot. Uitzendbureau's, internet, bedrijven langsgaan, cv achterlaten bij restaurants e.d. maar nog steeds geen resultaat. Hij heeft wel een paar gesprekken gehad maar wordt continu afgewezen.

Nu leven wij van 1 inkomen en daar redden wij het niet mee (wij hebben ook een dochter van 9,5 maand oud), rekeningen stapelen op, nou je weet het wel.

Mijn zus heeft ons aangeraden om Maatschappelijk hulpverlening te vragen.

Maar wat kunnen zij ons voorstellen en hoe kunnen zij ons helpen?

2. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Hoi,

Ik denk dat je zus maatschappelijk werk bedoelt.
    Je kan hun altijd bellen om advies te vragen. Daar zijn ze voor! Er wordt dan aan jou/jullie gevraagd wat je 'hulpvraag' is, dus waar je mee geholpen wil worden.
    Ze kunnen bijvoorbeeld helpen om jullie financien op een rijtje te krijgen en er zelf weer 'grip' op te krijgen. Ze gaan geen baan ofzo voor je vriend zoeken, dat moet hij zelf doen, maar daar is hij al flink mee bezig zo te lezen. Ze kunnen bijvoorbeeld wel met je vriend kijken hoe het solliciteren gaat en of hij daar op welke manier dan ook ondersteuning bij nodig heeft.
    Bij jullie in de buurt zit vast en zeker ook maatschappelijk werk. Je kan even zoeken op internet of gewoon in de telefoongids of een folder/krantje van je gemeente.

Succes!

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.797
    113
    Misschien eerst best vervelend, maar gewoon nu echt elk werk aannemen dat er is. Ook al is dat 1,5 uur rijden in een andere provincie.

Je kunt beter eerst even heel hard moeten werken ( wij hebben eens een paar maanden dubbele lasten gehad) dan dat je nu straks diep in de schulden raakt.

Ergens in Nederland is heus wel werk.

4. Angie85

Angie85 Actief lid

27 dec 2007
    297
    0
    0
    secretaresse, mama
    den haag
    Natuurlijk neemt hij dat ook aan. Zijn zoektocht is zeker verbreed, wij wonen in Den Haag, en hij heeft ook al gesprekken gehad in Amsterdam en omgeving.

Mijn vriend is niet iemand die reizen vervelend vind.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.797
    113
    Dus het is zelfs in de Randstad al moeilijk om een baan te vinden.

Wat zoekt hij als ik vragen mag?

6. Angie85

Angie85 Actief lid

27 dec 2007
    297
    0
    0
    secretaresse, mama
    den haag
    Natuurlijk mag je dat vragen!

Hij zoekt administratieve (algemeen niet financieel) vacatures en vacatures in de reisbranche. Hij heeft een MTRO diploma.

7. petrabr

petrabr VIP lid

6 okt 2007
    8.000
    1
    0
    zuid holland
    Ik kan me voorstellen dat jullie het met 1 salaris niet redden, maar er is altijd werk in de kassen in het westland. Het is misschien niet wat hij wil, maar dat lijkt me nu even minder belangrijk

8. Saskia1982

Saskia1982 Fanatiek lid

28 aug 2008
    1.902
    0
    0
    Brielle
    Ik zat zelf idd ook aan de kassen te denken, daar is over het algemeen nog genoeg werk te vinden.
    Ben er zelf 3 jaar geleden per toeval terecht gekomen omdat ik geen baan had..
    Het is misschien niet meteen de best betaalde baan, maar vind het zo'n heerlijk werk dat ik er voorlopig niet meer weg zou willen.
    Vorig jaar werd het bedrijf waar ik werkte opnieuw opgebouwd, dus zat ik een half jaar thuis..
    Nou ik had na een weekje alweer tijdelijk werk ergens anders, dat was voor een paar weken maar ook erg leuk werk.
    Net weer 2 dagen thuis, werd ik weer gebeld..
    Ook dat was erg leuk werk en daar ben ik gebleven tot de verbouwing op mijn huidige bedrijf zo goed als voltooid was.
    Ben zelfs tussendoor nog gebeld voor een andere baan, maargoed 1 baan is genoeg ;)

Informeren kan altijd via:
    AB Nederland Home
    Het beste kan je gewoon even bellen..

9. Roosje08

Roosje08 Actief lid

23 sep 2007
    302
    0
    0
    Den Haag
    www.werk.nl
    hier staan veel vacatures. Hij kan wel even kijken.
    Als productiemedewerker in den haag en omgeving zijn er heel veel vacatures.

Of inschrijven bij cwi. Die zullen zeker helpen voor een vinden van een baan.

10. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Wat een toestand he. Werk vinden is best een hele toer nu. Een vriend van mij (ook werkloos) belde deze week een schoonmaakbedrijf en die vertelde hem, dat ie al voorheen accountmanagers had lopen poetsen.

Mocht de banenjacht niet snel iets opleveren, neem dan snel contact op met de instanties waar je aan moet betalen en leg hen de situatie uit. Als je in het begin van een dergelijke situatie open en eerlijk bent, tref je vaak meer coulance. Ik tref te vaak mensen aan die de zaken ( en schulden) zo hebben laten oplopen, dat de schuldeisers tot niets meer bereid zijn, nl.

WW kan hij proberen aan te vragen, maar houd er rekening mee, dat ie waarschijnlijk een strafkorting krijgt van een X bedrag of enkele maanden volledig, omdat ie zelf ontslag nam zonder eerst wat anders te hebben gevonden. De precieze regels daarover kun je navragen bij het UWV.

Eventueel is bijstand mogelijk, maar dat hangt van jouw inkomen en of je een eigen huis hebt af. De normen voor de WWB ( wet werk en bijstand) kun je hier checken: Wwb normbedragen 1 januari 2009 t/m 30 juni 2009

Succes !

Heleen ( zelf Wmo-consulent van beroep)

11. Angie85

Angie85 Actief lid

27 dec 2007
    297
    0
    0
    secretaresse, mama
    den haag
    @Saskia1982: Bedankt voor de site, ik heb het gelijk doorgestuurd!

@Hellen1971: Ook bedankt voor de site, alleen wordt ik er niet wijzer van. Ik heb inderdaad een koopwoning, staat alleen op mijn naam. En wij zijn niet getrouwd wel samenwonend.

WW heeft hij aangevraagd, maar krijgt hier nog bericht van. Dat duurt geloof ik wel even.

12. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Angie: bij een koopwoning wordt in geval van bijstand ( dus niet de WW) gekeken naar de overwaarde. In sommige gevallen zegt men dan, dat je moet "interen"op je eigen vermogen voordat je een uitkering krijgt.

Maar als de WW een uitkering verstrekt telt dat niet. Mocht een aanvraag te lang duren, heeft je vriend het recht om een voorschot te verzoeken. Dat zullen ze in principe alleen mogen weigeren als ze aannemelijk kunnen maken, dat hij geen recht op WW zal hebben.

13. Angie85

Angie85 Actief lid

27 dec 2007
    297
    0
    0
    secretaresse, mama
    den haag
    Hellen1971 bedankt voor de info!

14. Timon

Timon VIP lid

4 sep 2008
    10.015
    0
    0
    Gelderland
    Omdat je zelf ontslag heb genomen kun je je niet aanmelden bij het CWI. Mijn man heeft deze ervaring gehad. Gelukkig heeft hij allang weer een leuke baan. ;)

Deel Deze Pagina