Mijn recept: * gehakt (runder/lam/varken, wat je maar lekker vindt) * spekblokjes * ui en knoflook * groenten naar keuze * tomaten puree * tomaten blokjes * eventueel glas wijn * zout en peper * oregano, tijm, rozemarijn Gehakt rul bakken + spekblokjes, ui en knoflook erbij, even aanbakken. Groenten erbij en even aanbakken. Dan tomatenpuree als eerste erbij, dit bakken. Vervolgens de tomatenblokjes, de kruiden en zout en peper naar smaak. Ik laat het altijd lekker lang pruttelen, gaan de smaken goed in elkaar over. Zonder vlees kan ook prima, dan gooi ik er meer groenten doorheen.
Mijn laatste zelfgeknutselde pastasaus: 6 grote tomaten insnijden en in kokend water leggen. Afgieten en ontvellen, sap en zaadjes eruit snijden en weggooien. Van het "vlees" blokjes snijden en apart zetten. Grote pan water opzetten. Hierin twee gepelde uien, 4 teentjes knoflook, een in stukjes gesneden groenselderij, twee paprika's zonder zaadlijsten, een halve kilo in stukken gesneden peen, 1 of 2 geschilde aardappels in stukken. Alles een tijdje laten koken en als het zacht is, water afgieten. Tomatenblokjes erbij gooien en de boel pureren. Op smaak brengen met paprikapoeder, zout en peper. Zwarte olijven ontpitten en in stukjes snijden. Dit door de saus roeren. Indien gewenst nog wat verse kruiden toevoegen, wat champignons of een gefruit uitje voor textuur. Basilicum is zeer aan te raden. Dit is goed voor zeker 2-3 keer pasta eten. Soms bak ik gehakt om erdoor te doen, maar een blikje tonijn of wat garnaaltjes is ook heel lekker.