Ik heb een vraagje over zelf gemaakte yoghurt. Wij maken vaak zelfgemaakte yoghurt van verse melk (halen we bij de boer die de koeien net gemolken heeft). Toen ik gister de yoghurt aan het eten was vroeg ik me ineens af of ik deze wel mag eten??? De melk wordt wel eerst gekookt. Mag je dit dan wel eten??? Liefs Fluffi
hoi hoi, Wij hebben zelf melkkoeien, voorheen dronk ik onze melk ook gewoon, zelfs zonder te koken, maar nu niet meer, ook niet gekookt. De melk van de boer moet wel aan strenge eisen voldoen voordat hij opgehaald wordt door de fabriek, maar dit geeft nooit de garantie dat de melk die je op dat moment gebruikt vrij is van ziektekiemen, de melk wordt wel getest op antibiotica, en bepaalde ziektekiemen voordat hij verzameld wordt in de tankwagen, maar pas in de fabriek wordt de melk helemaal vrij gemaakt van ziekekiemen en dergelijke. De kans is heel klein dat de melk iets zou bevatten dat niet goed voor jou en de kleien is, maar ik persoonlijk doe het niet meer, evenals de kazen die tegenwoordig door de boeren gemaakt wordt, deze is namelijk bijna altijd gemaakt van rauwe melk. Neemt niet weg dat de verse melk van onze koetjes natuurlijk wel het allerlekkerste is!
Daar was ik al wel een beetje angstig voor. Ik was al zo voorzichtig met rauw vlees en met de kattebak en alle andere dingen maar die yoghurt kwam gewoon niet bij me op. Komt ook mede door de gedachten dat de melk gekookt is uiteraard dus ik dacht dan kook je de bacterien er ook wel uit. Die yoghurt laat ik voorloppig wel staan. Ik moet volgende week weer naar de verloskundige en ga het daar toch voor de zekerheid maar even vragen. bedankt voor je reactie. Liefs fluffi