Zelf gourmet samenstellen, tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door kims, 30 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kims

kims Actief lid

7 jan 2007
    352
    1
    0
    Wie helpt mij aan lekkere vlees/groente/saladetips voor de gourmet?

Mijn schoonvader is binnenkort jarig en wilde dit jaar geen verjaardasgcadeau. Omdat ik toch wel wat wil doen, en hij gek is op eten, wil ik hem uitnodigen voor een gourmet bij ons thuis.

Maar... ik heb nog nooit zelf gegourmet en verder dan een biefstukje, gemarineerd kipfiletje en een balletje gehakt kom ik niet :oops:

Wie heeft voor mij een paar tips? Het moet niet al te ingewikkeld zijn. Salades, bijgerechten enzo zijn ook welkom!

Alvast bedankt :)

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Wat als toetje bij ons altijd erg geslaagd is met gourmetten zijn pannekoekjes met ijs! Gewoon een beetje dun pannenkoekenbeslag maken. In pannetje, wat bruine suiker erop nog in het pannetje en dan een klein bolletje ijs, heerlijk!

Verder doen wij qua vlees eigenlijk wat jij ook doet, wel vaak ook nog iets als varkenshaasjes. Maken ook zelf kruidenboter, erg smakelijk vinden ze dat altijd

3. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Wat wij meestal halen:
    biefstukjes (tja.. het is nou eenmaal zo :D)
    kipfilet
    Gehaktballetjes (bij de appie hebben ze echt heerlijke runder hollandse gehaktballetjes)
    Cipollata worstjes in stukjes (ook van de appie, rundvlees)
    hamburgertjes (ik ben van de verse, mijn man juist van de diepvries)
    Shoarmavlees

Bij de appie hebben ze allerlei mini dingen voor op de gourmet zoals blindevinkjes, hamburgertjes etc. En ze hebben ook complete gourmetpakketten.

Paprika
    ui
    krieltjes
    ei
    geraspte kaas
    geraspte worteltjes
    stokbrood met kruidenboter
    rundvlees/hurzaren salade
    Simpel gemengde sla met wat je lekker vindt erin
    o ja, satesaus (wico is hier favoriet :D)

En pas op... het kan verslavend zijn whahaha

4. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    vlees/ vis:
    schnitzeltjes (of zelf stukjes snijden)
    shoarma
    kipfiletjes
    hamburgertjes
    biefstukjes
    cordon blue
    hamlapjes
    kleine frikandelletjes
    vis (stukjes zalm, tonijn, witvis)

overige:
    ei
    aardappelschijfjes
    paprika, ui, champignons, ananas, mini maiskolfjes
    stokbrood kruidenboter
    satésaus en andere sausjes
    rundvlees slaatje
    salades, komkommer, tomaatjes
    pannenkoekjes

Ja bij ons staat altijd de hele tafel vol... :oops:

5. Kimos

Kimos Actief lid

13 aug 2007
    475
    0
    0
    Groningen
    vis is idd ook leuk voor de gourmet. Is weer eens wat anders en heeeel lekker!

6. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Gehaktballetjes in bacon of spek gerold.
    Gamba's germarineerd in olijfolie met zeezout en knoflook.
    Gemarineerde stukjes zalm.
    Schijfjes courgette.
    Schijfjes aardappel.

Pannekoekbeslag.
    Geklutst ei.
    Allerlei fijngesneden groenten.

De dipsaus PAte Royal is een super lekker gourmet sausje;)

7. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wat ik zelf altijd erg lekker vind bij de gourmet is fruit. Banaantje, perzik, ananas... Even bakken,... Heerlijk!

Nog een tipje: Kook de aardappelschijfjes of krieltjes even voor, anders zijn ze pas gaar tegen de tijd dat je uitgegeten bent... :)

8. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    wist dat ik dit topic NIET moest lezen :(
    Nou sterf ik van de trek in al dat lekkers EN wil ik weer eens gourmetten...en mn vriend heeft er n broertje dood aan :)

ik zou wat salades oid erbij doen zodat mocht je even je pannetjes nog vol hebben je toch wat kan eten. Stokbrood doet t erg goed bij ons voor erbij en geklopt eitje vooral als je wat groentes hebt die je er bij in t pannetje kan doen vallen hier altijd in goede aarde (naja andersom dus eerst groenten en dan ei erbij :p).
    Je kan meestal wel bij supermarkten gourmet schalen kopen/bestellen. Ook bij slagers en waarschijnlijk ook wel bij de visboer hebben ze speciaal samen gestelde schalen.
    Oja en neem vloeibare boter, is ideaal voor gourmet...geen geklieder met stukjes boter die halverwege al van je mes vallen ;)
    Hopelijk heb je n beetje ruime tafel. Anders zou ik voor n ongeveer even hoge tafeltje erbij zorgen zodat je n beetje uit de voeten kan met al t spul wat je op tafel wil hebben. Zitten wij altijd mee :p

En mijn ervaring met de volgende dag: je hebt altijd teveel spullen in huis gehaald dus de volgende dag word het rijst ofzo met allerlei verschillende stukjes vlees en groenten :)

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    O ja! Dat prutje de volgende dag is altijd zooo lekker.. :) Ik gooi ook alles bij elkaar, lekker sausje erbij en smullen maar... :D

10. kims

kims Actief lid

7 jan 2007
    352
    1
    0
    er staan heerlijke en bruikbare tips bij!
    Vooral vis, daar had ik niet eens aan gedacht. Maar mijn schoonvader is er dol op, dus dat zal ik zeker halen :) (gamba's! jammie)

En inderdaad pannenkoekbeslag en fruit als nagerecht. En met een paar bolletjes ijs.

En een gehaktballetje met daaromheen een spekje zal het ook wel goed doen. Lekker simpel te maken ook.

Nog meer tips zijn welkom hoor ;)

11. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Vis is inderdaad ook heerlijk op de gourmet:

Tonijn, zalm, kabeljauw, scholfilet, heilbot, zeewolf, grote en/of kleine garnalen in een knoflookolie.

Wij hebben altijd standaard paprika, uien, champignons erbij. Verder Kruidenboter en stokbrood. Atjar tampoer (zure salade uit een potje), gewoon rundvleessalade of huzaren. En een verse krop sla met lekkere dressing, kip en pasta.

Voor erbij hebben we ook altijd ananas en perzik. Wat ook lekker is is een banaantje om te bakken.

Inderdaad eitje erbij en aan het eind crepes, pannekoekjes met een bolletje ijs.

Vlees: biefstuk, shoarma, varkenshaas, tartaar, kipfilet, worstje, schnitzel, vlees gewikkeld in spek enz.

En voor de de vis en het vlees kun je ook apart wat kruiden en verschilende marinades op tafel zetten.

Heb nu inderdaad ongelofelijke trek.

12. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    ik ben dol op de sauszakjes waar je mayo en water door doet (zo uit mn hoofd, is dat niet van duyvis oid? die verkopen ze bij de AH wel), dat maakt mijn vlees altijd direct een stuk lekkerder :D

en ik sluit me aan bij Wilma, ik had dit niet moeten lezen :D ik krijg acuut neigingen om zelf te gaan steengrillen morgenavond :D het water loopt me in mn mond :p

13. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    wat ook lekker is, wat nootjesschaafsel/stukjes en een paar soorten saus (bijv. aardbei of chocolade) voor over het ijs als toetje... valt weer te combineren met die pannekoekjes erbij, jummie!

14. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    nog een laatste ingeving, wij hadden laatst bij de c1000 mini runder slavinkjes gekocht voor op de steengril, het klaarmaken duurde wel ff wat langer maar met wat geduld ging het prima en was erg lekker

15. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    ik haalde nooit zo'n schotel ik haalde altijd gwoon vlees los en sneed dat in kleine stukjes

speklapjes
    kipfilet
    runderlapjes enz

16. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Feta, bosui en miniknakworstjes mogen bij ons ook nooit ontbreken met gourmetten!

Eigenlijk kun je gewoon alles in je pannetje gooien wat je lekker vind!
    IDEAAL.
    Heb er nu zelf ook weer zin in!

17. Kikkervisje

Kikkervisje Actief lid

14 dec 2007
    235
    1
    0
    Als rasechte Zwitserse hoort er bij mij altijd Raclette-kaas bij.
    Die is in de meeste supermarkten te koop.
    Dat is zó lekker uit het pannetje met wat krieltjes, zwarte peper uit de molen en paprikapoeder yummie! =P~
    Een blok belegen goudse kaas die je in dikke plakken snijdt kan trouwens ook prima hoor.

En plakjes ontbijtspek vind ik ook heerlijk :)

18. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    als wij gaan gourmetten heb ik altijd zowieso de "standaard" dingen als: kipfilet - biefstuk - varkensbiefstuk - hamburgertjes....

daarbij doe ik altijd van die mini chipolataworstjes - shoarma - minivinkjes...

ik maak altijd een salade erbij met uiteraard stokbrood en de kruidenboter...

ook maak ik een schaaltje met geklutste ei om onderin mee te laten bakken, en een schaal met daarop
    sla-komkommer-tomaat-ui-zilveruitjes-augurk en mais

als toe vaak "gewoon" een ijsschnit of sla met slagroom en saus eroverheen leuk opgemaakt allemaal natuurlijk...

je kunt met gourmetten zoveel variëren dat je gewoon even tussen de reacties door moet lezen om te zien wat je (jullie) lekker vinden, en daar een combinatie van maken...

heel leuk idee in ieder geval, en veel succes ermee...

gr.smoekie

19. Kruimel133

28 jan 2008
    86
    0
    0
    Rotterdam
    Hallo allemaal :)

Wat het bij ons ook altijd erg goed doet zijn mini sate en mini tandoori. Kipfilet in stukjes, marineren in sate of tandoori en dan op een cocktailprikker rijgen. Errug lekker :D

Deel Deze Pagina