O dat zout... ik kook zelf met heel weinig zout en aan tafel gebruik ik het nooit, maar ik heb een man die erg is van de kruiden en dus ook van het zout. Hij vindt dat ik te flauw kook en ik kijk hem vol verbazing aan als hij, als hij gekookt heeft, toch nog aan tafel zout erop gooit. Als dochter met de pot mee mag eten win ik, want dan gebruiken we dus helemaal geen zout meer bij het koken
Hier de philips avent stomer/blender. Die stoomt en pureert het eten. Ik maak veel gebruik van het boek opperdepop. De recepten zijn vanaf zes maanden maar de eerste recepten zoals wortel, appel, peer, banaan, bloemkool enz zitten ook gewoon in de olvaritpotjes van vier maanden. Staan ook veel tips in over welke soorten groente/fruit welke bijwerkingen hebben en welke soorten je niet met elkaar kunt mengen, nitraatrijk zijn enz. Heb zelf ee stapel bakjes gekocht bij de etos en vries iedere keer het overige in porties in. Ook een stapel lege potjes van familie gekregen. Zo kun je prima iedere dag varieren. Het vitamineverlies bij invriezen schijnt overigens grote onzin te zijn. Heb hier pas een artikel over gelezen van het voedingscentrumdat er onderzoek naar gedaan is hierover. Potten groente, diepvriesgroente, of verse groente bevatten dezelfde hoeveelheid vitaminen en de potten van bijvoorbeeld hak zelfs nog iets meer dan vers gekookt.
Bewaren en bereiden Ik vond dit. Vitamineverlies door invriezen is te verwaarlozen maaaaar wateroplosbare vitamines gaan wel verloren, en: (en dat is de belangrijste voor ons) van gepureerde en Gesneden groenten gaan veel meer vitamines verloren. Sinds ik dit weet maak ik vers en nu eet hij ook ineens veel beter..... Voor mij een dubbele reden om vers te geven!
Okay dat wist ik niet. Onze dochter eet van ons vers gemaakte en dan ingevroren en weer opgewarmde prakjes net zoveel als van hetzelfde prakje wat ik gelijk geef na het stomen. Ze eet van kant en klare potjes wel weer meer dus weet dan ook niet hoe of wat. Ben wel van mening dat zelf gemaakte potjes beter zijn dan de kant en klare. Ook al zijn de eigen potjes dan ingevroren geweest.
Maar diepvriesgroente in de winkel is gewoon rauw ingevroren. Thuis doe je koken-pureren-invriezen-ontdooien-opwarmen. Dat is een heel ander proces.
Ja eigenlijk lusten wij eten met zout niet echt meer. Ik vond trouwens dat als je de zoutloos gestoomde aardappelen prakte met iets zoutere jus dat je geen verschil proefde hoor!
Hier ook zoutloos eten hoor! Wel gebruiken we veel andere kruiden en ook knoflook oid. Proef ook geen verschil... al moet ik zeggen dat ik laatst een gerecht at (wat ik een hele tijd geleden ook al eens gegeten had) en ik vond het toch zout! Niet normaal meer... Zodra je kindje toch helemaal met de pot mee gaat eten zul je er toch aan moeten geloven!
Vers vult veel meer dan een potje, daarom wordt daar in verhouding altijd minder van gegeten! Aan een potje is veel water toegevoegd...
Ja en dat schijnt dus juist het probleem te zijn, wat je thuis doet (bewerken) en DAN invriezen daardoor gaan de vitamindes dus verloren. Wist ik eerst ook niet maar nu dus aleen nog maar echt vers.... En dat eet hij dus ook beter