Zelf groenten verbouwen

Discussie in 'De lounge' gestart door Tum83, 28 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    leuk :) ik ben me er nog in aan het verdiepen eigenlijk. Gewoon voor 1m2 maar hoor ;) . Ik wil denk ik starten met behulp van de makkelijke moestuin. Ik heb totaal geen groene vingers, maar vind het wel super om te zien hoe alles groeit en bloeit en als je zou kunnen eten uit je eigen tuin!

2. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0
    Leuk allemaal. En veelal een stuk meer dan ons. Wij hebben zo'n m2, en voor het eerst dit jaar. Leek me erg leuk voor de kinderen om te zien groeien.
    Dit zit/zat er in:
    Radijsjes (al geoogst)
    Pompoen (nooit opgekomen, snap niet waarom)
    Gele paprikaplant
    Courgetteplant
    Komkommerplant
    Wortelen (gezaaid)
    Uien (lenteui en 'normale' ui, willen beiden niet)
    Aardappelen (uitgelopen aardappel in de grond)
    Sla (net vorige week gezaaid)
    Aardbeienplant (schiet op)

Kom net terug van de Intratuin en heb daar nog een bramen- en een frambozenplant gehaald. Mjammie!

3. Tutu

Tutu Fanatiek lid

30 jun 2013
    1.089
    0
    36
    Vrouw
    Noord Brabant
    Leuk!

Ik heb nog zaaizakjes liggen, maar ik zoek nog steeds naar het ideale kweekkastje :)

4. Tum83

Tum83 Niet meer actief

Wat leuk zo'n m2 tuin!
    Pompoenen hebben warmte nodig om te kiemen en mogen niet te nat zijn anders rotten de zaden weg. Die kun je beste binnen voorzaaien in potjes en één keer in de twee dagen een beetje water geven. Hebben nog wat zaden liggen?

5. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Oh gaan we hier verder?? Wel meer mensen nu, leuk!!

6. bibaboe

bibaboe Niet meer actief

Leuk een moestuin topic!

Vorig jaar een moestuin op locatie gehad, maar daar ben ik niet geschikt voor... Heen fietsen, een enorme lap grond onkruidvrij houden en de verplichting om iedere dag heen te moeten. (fanatiekelingen nemen het je daar erg kwalijk als het onkruid harder groeit dan de groente ;) )

Nu een flink stuk in de achtertuin als moestuin gemaakt. Lekker af en toe naar buiten even wat onkruid wieden, water geven etc.

Wij hebben:
    radijsjes
    snijsla
    spinazie
    peultjes
    wortels
    peterselie
    maggiplant
    basilicum
    tijm
    dille
    bietjes
    witte kool
    bloemkool
    broccoli
    botersla
    rode sla
    koolrabi
    ijsbergsla
    rode ui
    courgette 2 soorten
    tomaten 2 soorten
    aardbeien
    rabarber
    appelboom
    druiven

Heerlijk hoor! Het smaakt allemaal zoveel lekkerder uit eigen tuin! Alleen jammer dat slakken en vogels soms eerder bij de rijpe aardbeien zijn dan ik hahaha

7. Tum83

Tum83 Niet meer actief

XmoonlightX: het vorige topic bloedde een beetje dood. Hier is het drukker.:D

Bibaboe: herkenbaar. Dat is op ons complex ook.
    Maar ik vind het niet erg om er een paar keer per week te zijn en onkruid te wieden. Het ligt er minder schoon bij dan de fanatiekelingen maar mooi genoeg. We worden langzaam opgenomen in de groep en krijgen alle roddels te horen dus dan weer je dat je soort van geaccepteerd wordt. ;)

Ook hebben we wat bijzondere soorten die een paar die hards niet kennen en dat samen met het feit dan onze aardappels er mooier bijstaan dan de rest dwingt respect af! Hahaha lol. Als onze stiekem gebouwde kas maar geaccepteerd wordt vind ik het prima. (We mogen het eerste jaar niets bouwen)

8. Tum83

Tum83 Niet meer actief

Oh en bibaboe: heb je je tomaten buiten staan of in een kas? En hoe gaat dat?

9. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Ja de lounge is vaker meer actief haha.
    Hier beginnen de aarbeien rood te worden, jammie!!!

10. 2de leg

2de leg Fanatiek lid

24 jan 2014
    3.053
    476
    83
    NOP (Flevoland)
    Ik kan niet wachten tot volgend jaar.
    Mis echt al de tomaatjes en bessen uit eigen tuin.
    Wel aardbeitjes, maar die hadden de kinderen vorig jaar gewonnen met de neem een plant me naar huis project.
    Benieuwd of ze dit jaar weer winnen.

11. lea

lea Fanatiek lid

Hier ook al lekker aardbeitjes gegeten....tomaten hou ik altijd buiten en dat gaat eigenlijk altijd goed., al zal het in een kas beter gaan misschien......

12. Tum83

Tum83 Niet meer actief

Ja! Wij ook al aardbeien! Heerlijk!
    Zodra er meer tegelijk rijp wordt ga ik rabarber Ardbeien jam maken.

13. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0

Goede tips! Dat van warmte en te veel regen wist ik niet. Heb nog genoeg zaden dus ga het met die anders aanpakken ;).

14. lea

lea Fanatiek lid

Bij mij begint bas de kalebas ook al te kiemen de courgette en sierkalebas, hopelijk kan ik het allemaal kwijt......die worden nogal groot, maar wil ze in een pot houden. ......ben heel benieuwd......

15. bibaboe

bibaboe Niet meer actief

Ik heb de tomaten voor gezaaid in de koude bak. Toen ze zo'n 20 cm hoog waren, heb ik ze buiten gezet. Ze staan tegen een muur waar de hele dag de zon op staat. Dus die houdt veel warmte vast. Ze zijn nu zo'n 40 cm hoog en vol bloemen!

16. Imensa

Imensa Niet meer actief

#36 Imensa, 29 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 mei 2014
    Wat leuk. Mijn ouders hebben 2 tuinen. Zal eens kijken of ik foto kan posten.

Ze hebben echt van alles wat. aardappels, diverse groentes, fruitbomen, fruit

17. bibaboe

bibaboe Niet meer actief

Wat doen jullie trouwens om slakken tegen te gaan?

Ik heb hier slakkenkorrels van Action rondom de planten gestrooid.

Het hielp wel even, maar wil ze niet meer gaan gebruiken omdat ons hondje ook in de tuin loopt. Hij heeft de laatste (en enige) keer dat ik strooide wat korrels rondom de planten weg gegeten. De zelfde avond had hij allemaal bloed bij z'n ontlasting. Ook onze poes loopt regelmatig in de achtertuin, en aangezien ze zwanger is, wil ik geen risico's nemen.

Maar goed, de courgetteplanten en de kool en aardbeien worden gewoon opgegeten waar ik bij sta! Ongelooflijk hoeveel huisjesslakken, dikke wijngaardslakken en naaktslakken er zijn!

18. bibaboe

bibaboe Niet meer actief

Hier trouwens ook een variant op de m2 tuin. Heel veel nuttige info hierover vind je op makkelijke moestuin punt nl. (als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Bijgevoegde bestanden:

19. 2de leg

2de leg Fanatiek lid

24 jan 2014
    3.053
    476
    83
    NOP (Flevoland)
    Dat is precies wat wij ook willen gaan maken in de tuin, maar dan zo dat je er aan alle kanten nog langs kunt lopen (dus een halve meter van de schutting af.

20. lea

lea Fanatiek lid

Wauw leuk ziet dat er uit!! Tegen slakken doe ik nu koffiedik laten drogen en rond de plantjes strooien, bij de sla lijkt het te werken...

Deel Deze Pagina