Zelf groenten verbouwen

Discussie in 'De lounge' gestart door Tum83, 28 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2de leg

2de leg Fanatiek lid

24 jan 2014
    3.053
    476
    83
    NOP (Flevoland)
    Spinazie is heerlijk om door een gezonde groene smoothie te doen.

En wij eten het regelmatig door de macaroni.
    Of een lekkere quiche maken met spinazie erin.

Ik list geen spinazie, maar vl en de kindjes wel.
    Dus je wordt heel creatief dan!

2. Tum83

Tum83 Niet meer actief

Oe ja! Brie/pasta spinazie! En een quiche! Ook lekker!
    We hebben een rij van 4 m staan dus daar komt wel wat af.
    Het is erbette spinazie, als het goed is een vaste soort waar je het hele jaar door van kunt blijven plukken.

3. Lau83

Lau83 Actief lid

28 jan 2012
    307
    4
    18
    NULL
    Zuid Holland
    Even een vraagje. Vind het zonde om er een nieuw topic voor de openen. Mijn zoontje heeft gisteren van oma een aardbeiplant gekregen, helemaal trots is hij ermee. Nu heb ik alles behalve groene vingers dus net mezelf er eindelijk toe gezet om de plant in een pot te zetten. Ik haal het losse folie van de pot en wil een losse aardbei die er uit valt oppakken en komt een toch zo'n ranzige tor uit kruipen (en daarom haat ik tuinieren)! Kijk vervolgens in het folie en zie zo nog 4 torren en een aantal soort wormpjes (larven?? Durf niet eens in de plant zelf te kijken) Nu denk ik dat het taxustorren zijn (lang leve google) en las ik dat die beestjes best veel schade aan planten aan kunnen brengen. Het liefst kieper ik dat hele geval in de kliko maar dat vind ik zo sneu voor mijn zoontje. Wat kan ik het beste doen. Negeren dat ik ze gezien heb of idd uit voorzorg weggooien voor die beesten in al mijn andere planten gaan zitten?

4. Soit

Soit Niet meer actief

@ senna, dankje. Is ook ontzettend lekker om zoveel ruimte te hebben, de foto's is immers alleen nog maar het achterste stuk van de tuin, er hoort nog veel meer bij :). We leven ook ontzettend graag buiten, kids doen ook niks liever dus...
    Leuk idee een tuintje huren! Mijn broertje doet dat ook, omdat hij thuis geen tuin heeft, echt een super alternatief!
    Aardbeien moeten idd in de zon... Tis ook allemaal weer uitproberen wat en hoe het werkt he. Hier ook hoor, je leert elk jaar hoe je dingen anders moet doen., wat wel en niet lukt etc.

@ ireen; spinazie, zeker uit eigen tuin vind ik vooral super lekker rauw in een salade. Peultjes kunnen er ook door natuurlijk, heeeel kort koken. Vind peultjes echt een vd lekkerste dingen om te kweken, hier zijn ze bijna goed :)

@ lau; geen ervaring mee eigenlijk. Maar anders zou ik toch een nieuwe kopen, is toch zo gedaan?

5. 2de leg

2de leg Fanatiek lid

24 jan 2014
    3.053
    476
    83
    NOP (Flevoland)
    @Lau, je zou de plant helemaal kunnen afspoelen (de wortels dus) onder de kraan.
    Zodat er geen aarde, en dus ook geen beestjes meer in zitten.
    Daarna gewoon in een schone pot met schone aarde zetten.

En als je daar allemaal geen zin in hebt dan gewoon weggooien en een nieuwe kopen.

Aardbeienplanten hoef je weinig aan te doen.
    Hier hangt er eentje in een pot aan de muur (buiten) en het enige dat ik doe is af en toe (als ik eraan denk) een beetje water geven.
    De natuur doet de rest.

P.s. ik heb overigens wel verder groene vingers;)

6. Lau83

Lau83 Actief lid

28 jan 2012
    307
    4
    18
    NULL
    Zuid Holland
    Bedankt voor het advies! Ga vanavond de wortels schoon spoelen. Nieuwe halen zou idd makkelijker zijn, maar het tuincentrum is niet bepaald dichtbij.

7. Bruni

Bruni Actief lid

17 okt 2012
    487
    5
    18
    Wat een leuk topic!

Ik heb ook mijn eigen groente tuin. Mijn man heeft een agrarisch bedrijf, dus wonen buiten af. en ben daardoor gezegend met enorm veel ruimte. Aardappels hebben wij van onze eigen oogst vanuit het bedrijf. In mijn groente tuin staat; Rabarber, boontjes, doperwten, broccoli, prei, paprika, diverse tuinkruiden, radijsjes, rode bieten, winter wortelen, bospeen, diverse sla soorten, aardbeien en frambozen. Heerlijk :)

Bij ons zijn de boontjes alleen al twee keer heel slecht opkomen, maar twee of 3 plantjes van een heel bed. Weet iemand hoe dit kan komen? De doperwten staan ernaast, maar die doen het wel gewoon.

8. Riette89

Riette89 Fanatiek lid

28 apr 2014
    1.097
    682
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Wij zijn nu ook begonnen met een groente tuin.
    gister kwam VL thuis met al goente waar 2 blaadjes aan zitten :) Tomaten plantjes zijn al wel behoorlijk groot!

En we hebben nu dan:
    - Spitskool
    - Bloemkool
    - Mini Komkommers
    - Gele Paprika
    - Tomaat
    - Witte kool
    - Rode kool

en volgens mij vergeet ik er twee maar kom er zo niet op ;)
    Maar er komt nog veel meer bij, dit is alleen het begin. :D

9. Tum83

Tum83 Niet meer actief

Wat gezellig! Nog meer mensen met een groentetuin!
    We hebben 15 potten aardbeien/rabarberjam gemaakt deze week. Heerlijk! Verder wordt mijn man inmiddels gek van de peulen! Haha vandaag weer een emmertje af gehaald: we eten voor de 4e keer in twee weken tijd peulen vanavond. :)
    Ik vermoed dat we een veenmollen nest onder het worteltjes/uienbed hebben. Wordt gek van die beesten. Ze vreten zo langzamerhand alle Winterpenen op en er zijn nog maar twee bosuitjes over. Arghhhhh!

10. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    even spammen dat dochter en ik heerlijk op ons terras zitten met een bakje met onze eigen aardbeien/frambozen en ze zijn toch heerlijk!

ireen; hoe maak jij jam? zit eraan te denken om dat van de kersen te maken die we deze week mogen plukken bij mn s.ouders.
    veenmollen;nog nooit van gehoord, wel lastig dat ze alles zo opeten.

11. Tum83

Tum83 Niet meer actief

Geleisuiker kopen bij de supermarkt. De meeste hebben ook een suikerarmere variant. 1 pak suiker per 1 kg fruit is het meestal.
    Let alleen op dat de 4 min koken die pp het pak staat meestal te weinig is. Ik zet er altijd een schaaltje naast waar ik steeds een lepeltje hete jam op laat afkoelen zodat ik de dikte kan checken.
    Maak de potten voor de jam goed schoon met soda en zorg dat de potjes heet zijn als je ze vult met de hete jam. Potjes op z'n kop zetten zodat ze vacuüm kunnen trekken.
    Recepten en tips kun je vinden online. Kersenjam is goddelijk! :)

We hebben in de achtertuin twee grote pruimenbomen een gele en een blauwe, daar ga ik ook weer jam van maken en we hebben dit jaar mega veel vijgen aan de boom. Als die goed rijpen ga ik vijgencompotte maken.

Een veenmol is een insect. Geen knappe jongens en groot.

12. lea

lea Fanatiek lid

Ik had een courgette gezaaid. En deze was nu zo' 7 cm hoog, stevige stammetje en drie blaadjes......ik had m buiten neergezet om een dezer dagen uit te planten...........helemaal opgevreten door een slak..........baal er van.....

Hier ook een flinke bak aardbeien. Het meeste is er nu wel af. Ik vraag me af of er nog een lading kan komen dit jaar. Ik heb wel eens 2 x bloei gehad....heerlijk!!

Sla wordt ook best wel opgevreten door slakke. Ik heb al koffiedik gestrooid, maar dat helpt zeker niet afdoende. Het is hier ook een zeer vochtige omgeving/ grond dus ws dat het daardoor komt......

Verder nog even afwachten wat sommige plantjes gaan doen.....ik doe meest in potten aangezien we geen of bijna geen ruimte hebben....

13. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Hier de eerste radijsjes uit mijn tuintje gehad mm waren lekker , konden wel iets langer . Morgen weer kijken hoe ver ze zijn .
    De boontjes gaan ook mooi .

14. Tum83

Tum83 Niet meer actief

Lekker!
    Alles explodeert met dit mooie weer!
    We hebben vandaag de eerste bos zomer wortelen geoogst.
    Weer een halve kilo peulen, flinke bos spinazie, twee kilo aardbeien en een krat andijvie. Tjee! Voel me rijk!!

15. zuurtje

zuurtje VIP lid

11 mei 2007
    19.073
    305
    83
    Vrouw
    Limburg (B)
  16. Tum83

Tum83 Niet meer actief

Heel veel van deze tips kende ik dus niet!
    Ik vermeerder dmv zaad, veel van deze tips zijn nog nooit bij me opgekomen op te proberen! Wat onwijs leuk!

17. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Ireen: Jij gaat lekker , heerlijk toch rijk voelen met al die groente .
    Hier komt de andijvie nog niet eens om hoog .

Zuurtje: Bedankt voor de site heb hem op geslaan kunnen we hem rustig bekijken.

Ben benieuwt hoe de radijzen straks , voor we weg gaan in elk geval de boel wel water geven.
    De zon schijnt er nu vol op .

18. lea

lea Fanatiek lid

Ik moet eigenlijk mijn tomatenplant gaat toppen, maar ik durf niet zo goed. Het lijkt ook alsof ik twee toppen heb inmiddels. Er vormen zich 2 dikke takken waaraan beide knoppen zitten. Moet ik die nu beiden toppen?

19. lea

lea Fanatiek lid

Oh en mijn zelf gezaaide lente-ui heb ik geoogst en het uiteinde in water gezet en wablief, hij loopt weer uit!! Wat een uitvinding.

Eerste worteltjes geproefd, maar nog aan de kleine kant vorige week, dus nog maar even laten staan. Die staan bij mij in pot, maar ben nog niet enthousiast, aangezien het niet enorm oplevert....

Krulsla gezaaid poosje terug en deze begint goed te groeien. Over 2 weken met vakantie, dus hopelijk kan nog een buurvrouw vinden die de plantjes goed wil verzorgen......

20. Riette89

Riette89 Fanatiek lid

28 apr 2014
    1.097
    682
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Onze groentetuin wordt ook steeds meer uitgebreidt :D De sla's en kolen (Witte kool,spitskool) Bonen soorten doen het allemaal super.

Nu heeft mijn vriend een kas gebouwd waar de Komkommer,Tomaat,Paprika,Pepperoni en Radijs in groeit en dat gaat ook super hard nu :D echt super leuk om te zien hoe het iedere dag weer groter word!

Verder hebben we nog veel meer uitgezaaid maar dat moet eerst uitkomen: Andijvie etc.. :)

Deel Deze Pagina