Hoe gaat het dames met de groene vingers? Hier kruiden niet gelukt helaas . De boontjes kommen al mooi op. Radijsjes waren lekker , we gooien er nog nieuwe in . Sla lijkt nu ook meer op te komen . En de planten en bloemen die we in bakken hebben gedaan staan er ook er goed en mooi bij. Tot nu goed gevuld geslaagd balkonnetje .
hier op het moment veel frambozen, aardbeien is niks geworden die zijn aangevallen door de vogels, ach dan blijven ze iig van mn frambozen af. we hebben nog 1 appel hangen, hopelijk blijft dochter daar vanaf zodat hij ook nog eetbaar kan worden (de rest had ze geplukt ahum) tomaten komt weer een nieuwe lichting aan en de kleine tomatenplantjes die ik nog had gekweekt staan in de grond en doen het nu goed. volgend jaar toch maar ook wortels en sperciebonen proberen.
senna: Leuke dochter hihi hoop met je mee dat ze de laatste appel laat hangen. Jij gaat dus verder ook lekker met de groente .
Leuk dames. Wij hebben van de week worteltjes gegeten. Deze heb ik in een pot geplant. Ze hadden wel wat groter mogen zijn haha, maar ik heb dus weinig geduld. Ze smolten overigens op de tong zo lekker Tomatenplant is een meter hoog en er komen nu tomaten aan. Heb de toppen eruitgehaald geloof ik, maar weet het niet zeker leek dat ik ben. Verder heb ik nog kleinere tomatenplanten, mini en pruim...... En krulsla doet het ook goed.....die heb ik in zo'n zak aan de schutting, werkt wel goed, maar zak kan ik weggooien aan het eind van het seizoen, niet mooi meer dan Dat was het wel zo' 'n beetje. Ik heb ongeveer dertig frambozen kunnen eten van mijn struikje...jammie...... Oja en sperzieboontjes beginnen ook te groeien, echt schattig........ En nu het volgende probleem, we gaan bijna met vakantie....... ik kan mijn plantjes eigenlijk niet alleen laten haha......
Ik had een paar cd'tjes opgehangen boven mijn aarbeien en dit jaar zijn ze met rust gelaten door de vogels. Over de framboos had ik een net bij de actiën gekocht.....de aarbeien werden bij mij trouwens vooral door de slakken aangevreten......wat kunnen die beestjes er wat van! Haha en die appel, hoop dat het wat wordt,zou wel lekker zijn!
Ik ben ook bezig met basilicum nu, maar gaat nog niet zo hard, er komt wel iets op, maar niet veel dus.... De lente-ui is wel gelukt, maar heb uiteindelijk een klein bosje. Nu de uitjes met hun restje met wortel in een glas water gezet en hij begint weer uit te lopen( had ik ook ergens gelezen hier)
Ja hier gaat het ook goed! Al meerdere keren bonen gegeten, lekkere zoete aardbeien en de tomaten groeien ook goed. De pompoen en courgette hebben erg last vd regen gehad maar proberen het steeds opnieuw
Hier ook nog heel fanatiek. Al courgette en gele courgette geoogst, peulen, dopewrten, aardappelen, veel bessen, rabarber, kroppen sla etc. Nu veel. Groene tomaten, eerste boontjes zichtbaar, venkel gaat goed, worteltjes, late aardappelen, aubergine en komkommers groeien volop, pepers ook. Paprakaplanten gaan ook goed. Zelfs al de eerste watermeloen vruchtjes in de kas Zowel wij als de kids genieten onwijs van de tuin.
Doe jij het in je eigen tuin, of een volkstuintje. Ik zit er over te denken voor volgend jaar ( volkstuintje) en zie dat je net een baby hebt.....vraag me af of het dan te doen is........
Wat een leuk topic! We hebben zelf een kas, er zijn hier ontzettend veel slakken dus buiten wordt super veel opgegeten door de slakken. Ook de planten in de tuin, zo zonde, de slakkenkorrels zijn niet aan te slepen Maar goed, wij zijn ook lekker aan het tuinier hier. Hebben heel wat in de kas staan: Bloemkool, rode kool, andijvie, sla, rode bietjes, peper, paprika, (cherry)tomaat, boontjes, komkommer en aardbeien. Buiten uien en prei, langs de schuur bramen en in de wei appelboom en pruimenboom... 't Is zo leuk om uit eigen tuin te kunnen eten, en in de kas heb je weinig last van onkruid, dat maakt het wat makkelijker... Buiten achter lopen ook konijnen/hazen (vanuit het bos), dus vrees dat er van kool buiten niet veel overblijft....
Lea: wij hebben ook idd nog de lente ui die zijn nog niet klaar hier . Heb nog meer kruiden volgende keer gewoon weer proberen . Zoals ik al zij vane week de radijsjes er even weer in gooien en zien of het weer lukt . Manlief mag zo kijken hoe het er voor staat . Meiden leuk bezig allemaal .
iedereen goed bezig lees ik! hier schijnt de zon volop, tomaten zullen wel lekker kleuren vandaag, zijn mini tomaatjes trouwens dus als ze rood zijn mag dochter ze meteen plukken en opeten. volkstuintje, wil dat eigenlijk volgend jaar doen als de jongste kan lopen. dan kan ik ze allebei op de fiets meenemen en kunnen ze 'meehelpen' dochter vind dat super maar zoontje weet ik nog niet haha. met een baby zou ik dit niet snel doen, waar laat je die? op de grond? daarom dit jaar het nog niet aangevraagd. ze hebben hier nog genoeg stukken over voor de verhuur, zal eens kijken wat ze ervoor vragen.
@ lea; nee ik heb geen volkstuin, we verbouwen in onze achtertuin. Als ik in de tuin werk neem ik de jongste gewoon mee in de kinderwagen. Je kleine is volgend seizoen nog heel jong toch? Dus zal waarschijnlijk nog heel veel slapen. Als hij of zij heel relaxed is zou je de baby dus in de kinderwagens mee kunnen nemen. Of als je daar wat ruimte hebt een campingbedje permanent zetten. Vadt een oplossing te bedenken! De momenten dat de baby onrustig is heb je een excuus om even uit te rusten en te chillen in je groententuin. Veel mensen zouden het mss niet doen en het teveel gedoe vinden, maar ik ben gewoon heel makkelijk en neem ze overal mee naar toe. Ik maar net wat je ze went en hoe relaxed je bent
Ohh leuk wij hebben ook een groentetuin, vl kont van de boerderij af dus is dit al vanaf kleins gewend We hebben prei, aardappels (parels), sla, andijvie, knoflook, uien sjarlotten, En Diverse Kruiden Hadden ook sperzieboontjes, doperwten en snijboontjes, maar last van kraaien en duiven dat is niks geworden
Leuk topic! Wij verbouwen ook zelf onze groenten. Best fanatiek ook! We hebben net de aardappels geoogst. Denk dat we de winter wel door gaan komen. Gisteren een zomerse stamppot gemaakt van onze zomerwortelen, aardappels en knolvenkel. Super lekker! We hebben te veel om op te noemen, ben weer druk aan het zaaien om de stukken weer op te vullen die zijn vrijgekomen na het oogsten. Op het aardappelveldje ga ik lupine zaaien als bodemverbeteraar. ben benieuwd! Heeft iemand trouwens nog een idee wat ik me al die courgettes moet doen? We halen er momenteel 6(!) per week van 4 planten af. Daar valt niet tegenop te eten. Ben van plan om een heel stel in stukjes in te vriezen. Die kunnen we dan als basis voor soepen en sauzen gebruikten maar kun je kunt ze bijvoorbeeld ook inmaken, is dat lekker? En waar eet je dat dan bij?
Bedankt voor je reactie. Ik moet zelf nog even zien hoe het gaat lopen natuurlijk qua lichamelijke klachten. Maar ik vind het zo leuk een groentetuin en voor mijn oudere kinderen ook. Zo leuk om te horen van een driejarige dat ze al weet over zaadjes zaaien en aarbeien plukken als ze rood zijn en zo. En mijn oudste kan al actief meehelpen. Ik zou me ook voor kunnen stellen in de avonduren er heen te gaan bijv. Dat zou al qua gesleep schelen. De tuinen liggen 1,5 km verderop. We moeten maar eens zien. Vorig jaar was ik zo aan de beurt.......dus ik ga me pas melden als ik echt wil.......( vorig jaar uiteindelijk niet doorgegaan ivm zwangerschap die niet goed ging toen..)
Hier nu alleen nog een vierkante metertuintje maar we willen zeker meer als de tuin-verbouwing klaar is! Ik heb twee kroppen sla en twee andijvie geoogst en een handjevol erwten. En aardbeien heb ik in een pot. Oh ja rabarber ook in een betonnen bak ernaast.
nou, ik heb vanmiddag toch maar de gemeente gemaild met de vraag voor een volkstuintje. er stond dat er geen wachtlijst was dus ben benieuwd. kosten inschrijving ; 25 euro, kosten per jaar huur 1volkstuin 50euro. Valt mee toch?
Senna: Klinkt niet duur weet niet wat het normaal hoort te kosten. Hier groeit en bloeit alles erg mooi ook de boontjes die komen op nu . De sla komt ook meer op . De uien lijken n ook eindelijk te komen. Andijvie lijkt niks te worden komt maar niet op.