Ik heb vandaag zelf een groentepapje gemaakt voor onze meid. Nu had ik er niet bij nagedacht en maar wat aardappelen en groenten in de stomer gegooid en nadien gemixt. Nadien dacht ik, damn... Het moest 1/3 aardappelen zijn en 2/3 groenten. Nu had ik deze ingevroren, want had nog een potje staan. Nu denk ik dat het beter is om deze zelfgemaakte groentepap weg te gooien. Ze zeggen niet voor niks die verhoudingen. Dus gezond zal het niet echt zijn... Wie heeft er ervaring mee? Weggooien of kan het toch niet zoveel kwaad voor die ene keer?
Welnee ben je mal, ik geef allerlei soorten groenten en soms aardappel als het me uitkomt. Gaat helemaal goed. 1/3, 2/3 wat maakt het uit. Aardappel is ook een groente.
Grinnik nee joh. T is geen wetenschap, maar gewoon lekker eten! Dus gewoon geven dus. ennuh... groentePAP?
Groentepap... ja, da's vlaams En wat hierboven al gezegd is: niet weggooien, gewoon lekker geven! Ik zie me al zitten met mn Rapleykind: "nee schatje, nu eerst weer een hapje wortel, anders heb je relatief teveel aardappel op" maakt echt niks uit hoor.
ik denk niet dat het iets uitmaakt, volgende keer zou ik dan wel 2/3 wortel 1/3 aardappel doen bv... ik ga binnen een week of 2 starten met groentepap, hoe laat geven jullie de groentepap? hier is ons schema nu 6-10-14-18-21.30 maar om 10 u groentepap is wel wat vroeg zeker? ik kan ook om 7u beginnen met haar eerste fles dan eet ze om 11 uur groentepap maar dan is het 's avonds 22.30 voor haar laatste fles, en dat zie ik niet zo zitten, want ik moet elke dag om 5u op... hoe doen jullie het nu?
Maakt echt totaal niet uit. Wij deden Rapley en lieten haar dus zelf eten. Kwam het ook wel eens zo uit dat ze de ene avond meer aardappel at en de andere avond wel meer groente. Dat maakt echt niet uit.
Met 4 maanden is groente nog helemaal niet nodig, als je het al geeft (wat ik persoonlijk af zou raden, maar goed) is dat enkel een paar mini hapjes om de smaken te leren kennen. Dus bijvoorbeeld 1 lepeltje de eerste paar dagen en daarna eens langzaam opbouwen naar 2 of 3 lepeltjes per keer, maar je begint zeker niet meteen met een heel potje. Het mag zeker tot 6 maanden ook nog geen fles vervangen omdat ze de flessen gewoon nog heel hard nodig hebben. Voor de 6 maanden zijn de darmpjes nog niet af dus die kunnen nog geen voedingsstoffen opnemen uit groente. Als je dan een fles gaat vervangen door de groente komt ze één hele fles aan voedingsstoffen te kort. Het beste is dus ergens tussen twee voedingen in. In jou schema zou het mooi om 12 of 16 uur passen. Persoonlijk zou ik dan de voorkeur geven aan 16 uur want dan is straks de overstap naar met jullie mee eten niet zo groot. Of jullie moeten natuurlijk 's middags warm eten, dan zou ik 12 uur doen.
Wat ik zou doen is de groente geven na de fles. Zo weet je dat je kindje iig genoeg heeft gedronken en is de groente echt erbij ... honger kan het dan niet zijn. Zo weet je ook zeker dat de groente geen maaltijd gaat vervangen. Wij geven fruit tegenwoordig om 8 uur 's morgens als soort ontbijt, maar dan heeft ze om 7 uur gedronken en is ze dus nog lang niet toe aan een volgende voeding .... Groente geef ik om 11.30, na de voeding van 11.00. Ze eet dus enkel wat erbij en geen hele maaltijd. Gaat om lekker proberen en proeven tenslotte
Bedankt voor de reacties. Jah, ben ook zo'n overbezorgde mama, al klinkt het inderdaad een beetje dom . Kan ze morgen lekker smullen .
hihi ow en mijn meisje heeft gister voor de eerste keer groente gehad en dat heb ik om half 5 gegeven en vervolgens om half 7 dr fles zoals ze gewend is. Ging prima hier..alsof ze niet anders gewend was!