hoi allemaal, mijn dochter van bijna 16 is vrij gevoelig voor hoofdpijn. Met name als ze te weinig slaap heeft gehad of te veel actieve dagen heeft gehad. Soms gewoon hoofdpijn - maar ook regelmatig behoorlijk heftig (migraine?) . Nu is ze net 5 weken weggeweest, wezen zeilen in de cariben met een groep van 30 andere jongeren (met Masterskip) . Dat was fantastisch - maar fysiek ook zwaar. Ze lag daar dus s avonds altijd om 20.00 uur wel op bed -een uitzondering daar gelaten - maar ook de nacht dat ze alleen op een eiland waren - en iedereen natuurlijk lekker tot 23.00 of later bij het vuur zat, lag zij toch om 21.00 uur in haar slaapzak en écht te slapen. Op die manier kon ze de hoofdpijn meestal voorkomen. Maar omdat ze vrij licht sliep op het schip- kwam het toch nog wel voor. In overleg met de scheepsarts heeft ze op dagen voor dag-excursies daarom geslapen met paracetamol, dat hielp. Ook ontdekte ze dat het soms vanuit haar nekspieren kwam - met name toen ze nachten in de hangmat sliep- spierbalsem verlichtte dan de hoofdpijn wat. Ze draaiden op het schip overigens ook de wachten mee... dus fysiek was het ook wel pittig. Maar de meeste jongeren doen dat 'gewoon' . Inmiddels is ze dus weer thuis - misschien na een kleine week nog niet helemaal van haar jet lag van 5 uur af- maar vanochtend weer ze weer met knallende koppijn wakker om 6.00 uur..(gisteren lange schooldag, 2x 8km fietsen, en badminton training, 22.00 uur naar bed) In overleg met ons is ze weer gaan slapen tot 9.00 uur - en toen was het weer voldoende gezakt en is ze later alsnog naar school gegaan. Maar nu kan dit... als ze straks gaat werken, kan dit natuurlijk niet zomaar... aangezien ze een werken/leren opleiding wil volgen- komt die tijd wel snel dichterbij. Maar wat moet/kan je hier nou mee? Iemand ervaring? En wat hielp of helpt jou? We houden strak in de gaten dat ze niet teveel paracetamol pakt om te voorkomen dat ze dáár hoofdpijn van krijgt. En dat overlegt ze ook altijd met ons.. Maar ze slaapt best wat uren. Ze is sportief genoeg (2x in de week badminton - 1 dag waterscouting - 2x in de week gym +2 x in de week sportklas- en geniet van het buiten zijn. Maar de meeste jongeren redden dat toch prima? Ze gaat niet uit ofzo... iemand tips (sorry voor het lange verhaal) ?
Wat vervelend voor je dochter! Naar de fysio of een massage zou misschien verlichting kunnen geven! Mijn man heeft ook snel hoofdpijn, ook vanuit zijn nek. Hij moet dan regelmatig naar de fysio om het allemaal weer los te maken. Jouw dochter is natuurlijk nog wel een stuk jonger, maar misschien toch is fysio proberen?
Ik herken het een beetje van onze zoon. Dat is bij hem voornamelijk spannings of inspanningshoofdpijn. Vroeger moest hij daar ook nog wel bij spugen. Dus na twee dagen flink sporten is er vaak hoofdpijn de dag erna of in de avond. En bij andere spannende dingen ook wel vaak even hoofdpijn. Ik zou denk ik even naar de huisarts gaan. Misschien is het ook wel een houding dingetje met spierspanning of verkeerde houding tijdens activiteit. Hormonen kunnen ook nog wel een rol spelen. Ik denk trouwens dat iedereen wel een ding heeft waar ze wat zwakker zijn. Een vriendin van me krijgt altijd diaree als ze gespannen is of te druk. Dat is echt haar zwakke plek.
Ik zou ook eens kijken of ze door spanning misschien bepaalde spieren aanspant, dus naar de fysio. Ik klem zelf snel m’n kaken op elkaar bij stress, en dat straalt qua pijn dan vanaf m’n slapen tot in m’n nek. Met goede ontspanningsoefeningen blijft de hoofdpijn weg. Huisarts kan vast ook advies geven, dus zou ik ook zeker naartoe gaan. En drinkt ze bv ook genoeg als ze sport en veel actief is? Misschien ook iets om in de gaten te houden.
ze heeft het al langer - van jongs af aan kon ze op een weekendje weg met opa en oma de laatste dag wel migraine hebben... ook toen ze met kamp met de sport ging toen ze 11 was, lag ze 2 avonden met migraine op bed (van de 3) . Net niet vaak genoeg dat we eerder naar de huisarts zijn gegaan zeg maar. En op kampen in de buitenlucht (scouting) gaat het vaak net wat beter en heeft ze alleen nadien last... Qua pil; ze heeft de pil nu een half jaar of iets langer geslikt - zodat ze op zeilreis de pil door kon slikken. Nu is ze er in principe mee gestopt - maar even kijken hoe het met haar menstruatie gaat; voor de pil had ze 1 dag in de maand dat ze niet naar school kon van de buikpijn (het eerste jaar niets aan de hand, 2e jaar begon dat pas) en met de pil voelde dat allemaal wel veel beter... minder heftig allemaal.
Dit houd ze inderdaad goed in de gaten... Dat klemmen/spieren aanspannen is inderdaad wel een goeie... en wat bosi ook zei van het sporten qua spierbelasting... misschien dat daar toch winst te behalen is via ontspanning of oefeningen.
Ik herken dit heel erg van vroeger bij mij was/is het hormonaal. Ik heb nog steeds vreselijke migraine maar ik weet nu wel precies op welke dagen ik het krijg. Sinds ik geen anticonceptie meer gebruik gaat het stukken beter en is het niet meer 3 keer per week, maar 2 keer per maand. Eerlijk gezegd denk ik dat je met deze frequentie van migraine en/of hoofdpijn het wel verstandig is om langs de huisarts te gaan. Je hebt medicatie tegen migraine al is hormonale migraine (mits dat het is) moeilijk op te lossen. Je maakt je oa zorgen over haar toekomstige werk en haar belastbaarheid en ik kan mij dat heel goed voorstellen. Ik kon vaak gewoon echt niet werken. Eerlijk gezegd vind ik dat haar hoofdpijn/migraine haar functioneren beheerst. Dat hoort niet, dat is ontzettend rot. Dat moet ook lastig voor jou als moeder zijn, je zou het zo graag over willen nemen.
Ik had vroeger als jong meisje ook altijd gruwelijke hoofdpijn. Kan me nog zo goed herinneren dat ik dan uit school kwam en in de trein en bus moest zitten met van die knallende en bonzende koppijn, vreselijk gewoon. Als ik dan thuiskwam direct paracetamol nemen en een koude doek op mijn hoofd en nek. Let er ook op dat ze wanneer ze hoofdpijn heeft dat ze dan niet te warm gaat douchen, is een enorme trigger en het wordt alleen maar 10x erger. Heeft ze weleens een hoofdpijndagboek bijgehouden? Wanneer komt de hoofdpijn, wat heeft ze gegeten/ gedronken of wat heeft ze ondernomen? Drinkt ze wel voldoende water op een dag, als je veel sport is voldoende water echt een must, je moet die afvalstoffen toch kwijt en door veel te drinken plas je ze weer uit. Als ze er zoveel hinder van heeft dan zou ik het eens bespreken met de huisarts en dan nu starten met zo'n dagboekje. Sterkte ermee!!
Ik lees volgens mij niet terug dat je met haar naar de dokter bent gegaan, dat zou ik echt doen. Er is speciale medicatie voor migraine, dat zou het voor haar een stuk dragelijker kunnen maken waardoor ze minder beperkt wordt.
Ik heb t ook al mijn hele leven. Fysio -nek losmaken- helpt. Osteopathie heeft mij ook te tijd terug goed geholpen. En op tijd naar bed dus. Maar dat doet ze al. Preventief paracetamol slikken zou ik erg mee oppassen. En alles eens goed overleggen met de huisarts.
Ik was ook een hoofdpijnklantje als kind. Spanningshoofdpijn met name, hier en daar migraine. Als tiener kreeg ik erg veel last van hoofdpijn (spanning, migraine en clusterhoofdpijn) Als 20er had ik meerdere keren per week flinke hoofdpijn en eigenlijk constant een onderliggende nummer 1-3 hoofdpijn. (de pijnschaal 1 - 10) Toen ik in verwachting raakte van mijn eerste kind verdween de hoofdpijn als sneeuw voor de zon, en het is nooit meer teruggekomen. mijn theorie: Sowieso: Mijn hoofd is mijn zwakke plek. Sommige mensen krijgen buikpijn of worden misselijk, krijgen diarree. Ik kreeg hoofdpijn. -gooi daar als kind bovenop ; veel schoolziek (door onderbewuste stress) -als tiener hormonaal (en schoolziek) -als 20er ; slechte levensstijl (roken, ongezond eten, geen goed dag/nacht ritme) en stress bleef een uitlokker. Tijdens de zwangerschap van mijn eerste gestopt met roken en ik ben fysiek erg actief geworden. Ook denk ik dat er hormonaal iets gereset is of zo maar dat zal ik nooit weten. Ik heb nu enkel hoofdpijn als ik te lang slaap, eigenlijk. En soms als ik stress heb maar eigenlijk niet meer zo. Ik zou wel even langs de huisarts gaan hoor, evt laten doorverwijzen om dingen uit te sluiten en om pijnmedicatie te bespreken als jullie dat willen. Er is best wel wat mogelijk. Bètablokkers bijvoorbeeld sterkte hoor! Hoofdpijn is een B!
Ik weet niet hoe je dochter verder is qua gevoeligheid of karakter maar het zou ook een uitwerking kunnen zijn van overprikkeling. Waardoor dat komt kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben. Zelf ben ik erg prikkelgevoelig en bij vermoeidheid door slecht slapen of door overprikkeling (bv verjaardag bezoeken) krijg ik ook hoofdpijn.
Als ze hier al minstens vijf jaar last van heeft was ik al lang een keer naar de huisarts en fysio gegaan. Het klinkt behoorlijk invaliderend voor een sportieve tiener. Hopelijk helpt medicatie tegen migraine en misschien houdingsoefeningen haar.
Ik vindt dat ze een behoorlijk druk programma heeft naast school Misschien een stapje terug om te kijken of dat wat oplevert ?
Dat zat ik ook te denken. Sportief zijn goed natuurlijk, maar het zijn wel veel activiteiten naast school/huiswerk/sociale contacten. Niet iedereen kan dat goed hebben, hoe leuk het ook is. Ik ben ook een hoofdpijn klant. Het is mijn zwakke plek. Heb er al op en af last sinds start puberteit. Er is bij mij een hormonale component (vlak voor en tijdens menstruatie), maar ook zeker duidelijk relatie met stress/druk zijn/bezig zijn (veel afspraken, weinig echte ontspanning, veel contact met andere mensen ed). Soms speelt overbelasting van spieren (nek en schouder) ook een duidelijke rol. Ik heb door schade en schande geleerd dat ik introvert ben, niet echt kan opladen in bijzijn van anderen, relatief veel alleen tijd nodig heb. Als puber en adolescent had ik dat niet door en probeerde ik erg te zijn 'zoals de anderen', maar het vrat energie en ik ontspande te weinig en stond teveel en te lang 'aan'. Een avondje stappen met vriendinnen is super leuk, maar voor mij helemaal niet ontspannend. Ik heb hierdoor ook regelmatig fasen van overbelasting gehad.
Qua hoeveelheid; dat hebben de meeste pubers toch wel? 2 x training in de week van een sport en 1x een wedstrijd - dochter heeft dan in plaats van een wedstrijd een scouting dag (4 uur) - maar dat is vrij relaxt -en ook sociaal. De badminton is wel enigszins actief, maar ook zeker recreatief omdat ze geen wedstrijden speelt in het weekend. met gym bedoelde ik de gymles op school - 70 minuten in de week - maar dat is ook vrij normaal denk ik? Ze heeft alleen sport in haar pakket dus in plaats van economie heeft ze gymlessen (klein deel theorie, maar dus ook leren lesgeven) -maar dat is dus ook niet écht extra. Huiswerk heeft ze gelukkig amper - dat maakt ze op school, alleen af en toe wat leerwerk, maar het meeste doet ze op school. Maar oke - ook op haar reis merkte ze duidelijk dat alle anderen het in die zin makkelijker hadden. Ook al stoort ze zich er niet echt aan - ze accepteert het en wordt geaccepteerd zoals ze is. Hoewel ze het soms wel jammer vind natuurlijk. wat jij schrijft @Kache zou ook best voor haar kunnen gelden. Ze heeft echt haar eigen plekje en rust nodig. Dat zoekt ze dus ook wel op. In de buitenlucht houd ze groepen wel beter vol hebben we gemerkt. En dan vind ze het ook heerlijk om de groep waar ze bijhoort gewoon te observeren en te genieten van hun activiteiten/fratsen (bij de scouting kunnen ze er wat van ) . Zwemmen is trouwens ook een enorme trigger voor hoofdpijn - hoe graag ze dat ook doet en hoe goed ze dat ook kan- in die zin is ze fysiek erg sterk. Maar oke - we zullen binnenkort toch eens een afspraak maken bij de huisarts. Bedankt voor de reacties allemaal!
Ik vind 2x sport en 1x waterscouting buiten school ook niet klinken als te veel, toen ik puber was, hadden de meesten iedere dag wel iets na school - van sport en muziek tot bijbaantje. En dan in het weekend ook bv wat uurtjes werken of bv een wedstrijd.
Hier zou dat ook echt niet haalbaar zijn. 1u gym op school, 1 uur paardrijden en om de week kranten lopen. Wel is het een uur (elektrisch) fietsen naar school enkele reis. En veel huis en leerwerk. Afspreken met vriendinnen komt er doordeweeks al amper van.