recepten groentehap

Discussie in 'Voeding' gestart door skatjuh87, 10 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. skatjuh87

skatjuh87 Niet meer actief

Hey meiden.

Ik ben druk bezig met ideeen op doen voor groente voor m`n zoontje.

We willen graag dat hij mee gaat eten met de pot ( indien mogelijk ) maar ik weet niet zo goed wat wel en niet kan. Verder zijn wij geen sterren in de keuken.

Dit is wat wij zoal eten:
    - aardappels, groente, vlees ( en dan simpele groente )
    - chicken tonight met rijst
    - een ovenschotel
    - hmm verder weet ik het niet eens.

Heeft iemand ideeen voor me? Ik lust zelf bijna niks en zou het fijn vinden als Jasper dat niet over gaat nemen. Vis word hier eigenlijk nooit gegeten. Ik lust het niet, mijn man wel maar ik ga al over m`n nek van de geur.

Help

Liefs

2. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

In feite hoef je dan niet veel te veranderen, als jullie aardappel met groente eten. Dat is al een goeie basis voor een groentehap. Aardappel/wortel is een populaire combinatie als eerste groentehap, als verhouding kan je 1/3 aardappel en 2/3 groente aanhouden. Ikzelf probeer seizoensgroenten zo veel mogelijk te geven, da's niet zo duur.

Heeft het consultatiebureau niet een boekje met alle informatie hierover? Hier in Belgie kreeg ik een dik boekwerk mee naar huis, met echt alle informatie over vaste voeding, plus een tabel met wanneer je wat mag geven.

Groentekalender: Tools - Groentekalender - Kalender - Groenten - Seizoen - Wortels - Tomaten - Sla - Komkommer - Prei - Selder - Ui
    Fruitkalender: Tools - Fruitkalender - Kalender - Fruit - Seizoen - Appels - Peren - Bananen

3. DJ Momo

DJ Momo Fanatiek lid

23 apr 2010
    4.523
    0
    0
    NULL
    NULL
    idee: ga naar albert heijn, en koop daar het kookboek: opperdepop! staan leuke, gevarieerde recepten in voor je kindje! chicken tonite zou ik hem nog even niet geven :p

4. adi

adi Niet meer actief

Het is eigenlijk vrij simpel:

- zoek even naar een goede introductietabel voor groente met leeftijdsaanduidingen;
    - bied alles vers aan;
    - gebruik het eerste jaar geen zout en geen kant en klare potjes/ pakjes e.d.. daarna met mate;
    - met vlees zou ik wachten tot minstens 8maanden.

Als je wilt dat je zoontje veel smaken leert kennen en veel gaat lusten, is het toch wel de truc om dat aan te bieden. Probeer om idd een kinder-kookboek aan te schaffen, en te kijken welke recepten jullie ook liggen. Dan kook je zo'n maaltijd voor jullie allemaal, en kun je bijv voor jezelf en je man nog wat extra zout/ kruiden in het bord toe te voegen.
    Zo verander je langzaam je menu naar meer gevarieerd en leer je je kindje gezonde eetstijl aan.

5. skatjuh87

bedankt meiden. Ik heb alleen een tabel gekregen, meer niet.

Hij krijgt al wel een poos groente en fruit, maar nog helemaal gepureerd. Hij begint nu wat makkelijker te eten dus wil het graag uit gaan breiden.

Ik zal sowieso eens kijken naar dat boek opperdepop, daar heb ik vaker van gehoord.

Bedankt meiden, ik ga ermee aan de slag.

Liefs

ps chicken tonight wou ik hem nog niet geven hoor hihi

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Stoppen met pureren en gewoon prakken wat je die avond aan groente eet, met aardappeltje erdoor. Natuurlijk zonder zout koken (liever nog stomen, dan mis je het zout minder), en dat vang je weer op door voor jezelf de jus wat zouter te maken.
    Vlees hoeft voorlopig nog niet, wij gaven dat na de verjaardag.

Kijk even op het schema op borstvoeding.com. Kom je ook nog eens op wat ongebruikelijker groenten, bijvoorbeeld zoete aardappel.

7. skatjuh87

hey meiden.

Nogmaals bedankt voor de tips. Ik heb gelijk gisteren het boek opperdepop gehaald en er staan hele leuke en lekkere dingen in. Ik ga er snel mee aan de slag.

@ dirksmama, het prakken hebben we geprobeerd maar eerder wou hij dit absoluut niet hebben, ik wil het vanavond weer gaan proberen met spinazie en aardappel.

Ben zeer benieuwd wat hij ervan gaat vinden.

Liefs

8. cybi

cybi Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.324
    0
    0
    Randstad

Er is niets mis met potjes van Olvarit of eigen merk o.i.d. hoor, maar ik neem aan dat je dat niet bedoelde....?! :(

Als je dan een avond chicken tonight o.i.d. eet, kun je altijd een potje geven of iets wat je misschien hebt ingevroren van de vorige dag.

Gr.
    Cybi

9. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Ik weet dat je echt altijd het prakken en stukjeseten promoot hier, maar zou je er bij stil willen staan dat niet elke baby dat wil eten? Je komt over alsof het dé oplossing is voor alle baby's.
    Vlees hoeft misschien nog niet, maar het mag wel vanaf 6 maanden. Dat laatste stukje laat je echter voor het gemak weg.

Wees eens wat objectiever in je informatievoorziening in plaats van als een soort propagandamachine tekeer te gaan, ik denk dat het je dan ook iets geliefder maakt. Ik heb (adhv iets minder subtiele reacties) gelezen dat ik niet de enige ben die het vindt.

10. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    #10 Daan78, 11 mei 2011
    Laatst bewerkt: 11 mei 2011
    In het boek van opperdepop staat vaak ook hoe je het gerecht kan ombouwen naar een 'volwassen' maaltijd, zodat jij en je man er ook iets aan hebben. Ik weet niet of je dat al gezien had.

Maar als jij bijv. chicken tonight eet, dan kan je bijv. je kindje rijst met wat groenten aanbieden. evt. met wat kip.
    (ik kook bijv. de kip heel gaar en trek het dan met 2 vorken uit elkaar tot sliertjes, daarna nog even bakken, hoeft natuurlijk niet). Noor heeft moeite met de blokjes/reepjes kip en zo is het voor haar makkelijker om te eten.

En wat betreft de ovenschotel. Als je iets zoekt waar geen pakjes aan te pas komen (ivm zout e.d.). Doe dan eens wat aardappeltjes in de schil koken, snij ze doormidden en leg die in een ovenschaal samen met lekkere groentjes, champignons, knoflook, kruiden (thijm, rozemarijn of i.d.) Lekkere scheut olijfolie er over. Dan heb je een fijne, verantwoorde maaltijd. Die nog eens makkelijk klaar te maken is.
    (voor onszelf maak ik dat ook nog met (rode) ui en spekjes.

11. skatjuh87

@Daan, bedankt voor je recept. Het klinkt erg lekker, dus ga het zeker proberen. Wat voor soort aardappel zou ik daarvoor moeten gebruiken?

Ik heb nu een aantal dingen klaargemaakt uit het boek:

- brocolli met wortel
    - courgette ( echt nog nooit in huis gehad ) met rijstebloem
    - appel met wortel
    - banaan met blauwe bessen

Ik ben echt heel erg benieuwd wat hij ervan gaat vinden, heb er hart en ziel ingestoken iig :D ben trots op mijzelf

Liefs

12. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Roseval, zijn erg geschikt voor de oven, maar je kan eigenlijk elke aardappel wel gebruiken. Als je andere, grote aardappels hebt kan je ze eerst door midden snijden en dan eerst even voorkoken. Ik gebruik zelf altijd Nicola. Aangezien ik die altijd gebruik. Dat is een vastkokende aardappel.

En wees nou niet ontmoedigd als je kleine het niet wil eten. Je hebt erg je best gedaan. Nu nog een kwestie van wennen/smaak misschien.

Je mag zeker trots zijn. Niets leukers dan zelf eten klaar maken voor je kleintje (en nog leuker als hij/zij het nog lekker vindt ook. )

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Roseval aardappeltjes smaken van zichzelf al zo lekker! Beetje boter erbij, hmmmmmm!
    Ik wisselde het trouwens af, kruimige aardappeltjes zijn lekkerder als je prakt, Nicola, Bintje of Roseval makkelijker als je stukjes aanbiedt.

Kruimige aardappelen kun je zelfs vrijwel vloeibaar aanbieden, door een zeef drukken en mengen met melk van je kind.

14. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Ik ben me ook aan het orienteren en kwam laatst een hele leuke site tegen, www.keukenkikker.nl
    hier staat echt héél veel op, gesorteerd op de leeftijd van je kindje....
    Als ik dat allemaal lees krijg ik spontaan zin om te gaan koken voor mijn kleine vriend. Haha. Nog eve geduld hebben

15. Escal

Escal Fanatiek lid

12 aug 2009
    3.441
    0
    0
    limburg
    ik heb hier het boek opperdepop van de AH. is een erg leuk en makkelijk boek. misschien zijn er op marktplaats wel te koop :)

verder inderdaad aaradappel met simpele groente als wordel bloemkool en boontjes. met deze leeftijd is 2x per week vlees voldoende. je kunt bv kip koken en in de keukenmachine mixen met de aardappelen en groente.

veel plezier :)

Deel Deze Pagina