Borstvoedings vragen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Boommm, 4 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik wil deze keer borstvoeding gaan geven. Wordt de eerste keer dus vind het ergens ook wel een beetje eng. Maar mocht ik het niets vinden is flesvoeding ook zo gekocht natuurlijk.

Ik wil voedingsbh's gaan kopen, maar welke zijn nou echt fijn? Prijs maakt niet zoveel uit..
    En moet je daarbij dan ook nog voedingstopjes hebben? Of is dat geen must?

Ik heb een dubbele elektrische kolf van Medela aangeschaft, maar waar bewaren jullie de bv in? Flesjes of van die zakjes?

Nog andere tips voor deze leek?

Merk dat nu het dichterbij komt ik er heel veel mee bezig ben haha:D

2. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Ik heb gewoon voedingsbeha's van de hema en verder droeg ik in het begin vaak voedingshirts. Later droeg ik ook wel gewone shirts dat ging net zo makkelijk en nog minder bloot ook. Mijn dochter trok namelijk alles naar beneden ;)

Met kolven en bewaren heb ik geen ervaring. Heb je trouwens ook een cursus gevolgd? Daar heb ik wel veel aan gehad. Je leert echt hoe de borstvoeding werkt.

3. mama201

mama201 Bekend lid

25 feb 2015
    973
    1
    16
    Een kolf had jebeter mee kunnen wachten ik heb nooit goed kunnen kolven naar live voeden geen probleem

4. Boommm

Boommm Niet meer actief

Als het kolven niet lukt stop ik ook met de bv. Wil namelijk niet in het openbaar voeden. Heb veel goede ervaringen over deze kolf gehoord en wilde er niet eentje lenen ofzo, vind dat geen fijn idee, dat iemand anders hem al een keer eerder heeft gebruikt.

Dan ga ik eventjes naar de bh's van de hema kijken. Nee, heb geen cursus gedaan trouwens...

5. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Ik heb nu 3 voedngsbhs van bon prix besteld, moet er toch aan deze laatste zwangerschapsweken, even beugel vrij. Heb bij h&m mooie stevige bhs gezien, dus wel met een soort foam zodat je nog een beetje vorming hebt:p als ik mijn maat weet na de bevalling wil ik die halen.

Op bv cursus werd ons ook dingen uitgelegd over verschillende kolven, medela is wel echt het beste merk watbik van haar begreep, als blijft het natuurlijk persoonlijk.

Ik zou ook echt cursus overwegen, hier twee middagen en doet zoveel voor je vertrouwen en kennis, heb echt het idee goed voorbereid te kunnen starten.

6. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Een cursus is wel een aanrader. Ik heb dat tijdens m'n vorige zwangerschap bij de verloskundigenpraktijk gedaan, maar er zijn ook ziekenhuizen die een borstvoedingscursus aanbieden. Anders kan je ook een boek over borstvoeding gaan lezen. Dan weet je een beetje wat je moet verwachten.

Gekolfde melk bewaarde ik in flesjes. Destijds pasten die van de Hema goed op de kolf van Medela, maar ik geloof dat de Hema nu weer andere flesjes heeft. Flesjes van Beldico passen volgens mij ook.

Ik had voedingsbeha's van Anita, maar dat komt vooral door m'n grote cupmaat. Veel merken gaan maar tot cup D of zo. Ik had geen aparte voedingstops, gewoon en hemdje met daarover een shirt/truitje.

Kijk trouwens even naar je zorgverzekering. Sommigen vergoeden een deel van de aanschaf van een kolf.

7. Marrit1988

Marrit1988 Bekend lid

24 apr 2015
    737
    1
    18
    Vrouw
    Ik bewaar mijn gekolfde melk in flesjes in de frigo, die gaan dan rechtstreeks in de flessenwarmer als ik ze nodig heb. Ofwel doe ik ze in milktrays en vries ik ze in. Als de staafjes bevroren zijn, doe ik ze in diepvrieszakjes met datum op. Die gebruikt de babysit als ik terug ga werken.

8. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
  9. soeee

soeee Niet meer actief

Ik had bh's van Noppies. Verder had ik geen bv tops, gewoon van die langere hemdjes van The Sting waar veel rek in zit. Ik had van die bakjes voor bv maar uiteindelijk niet gebruikt omdat ik praktisch niet gekolfd heb, later gebruikt om groente en fruit in in te vriezen. Heb destijds een cursus gevolgd maar vond niet dat ik daar nou meer van geleerd heb dan van wat ik al op internet gevonden had. Ben zo benieuwd hoe het je gaat bevallen :D

10. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Leuk Boomm, jij krijgt ook n gezin met 3 meiden 😄
    Ik zou ook vooral investeren in de voorbereiding, wil je het een goede kans van slagen geven.
    Dus een BV cursus volgen en je inlezen, dit zijn goede boeken; bol.com | Stefan Kleintjes | Boeken
    Ook van borstvoeding.com veel goede info gehaald.
    Alle materiële zaken pas na de bevalling kopen/ in huis halen... Dan weet je ook pas wat je nodig hebt.

11. Proudmommy80

Proudmommy80 Actief lid

17 okt 2015
    103
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi,

Bv bh van de Hunkemoller. Borstvoedingsshirts had ik niet, maar zijn denk ik wel handig.
    Ik bewaarde het in bakjes van Philips Avent.
    Ik had ook dubbelzijdige kolf van Medela, ideaal!
    Maar ga je je kindje helemaal niet leren drinken aan de borst? Full time kolven is pittig, spreek uit ervaring. Ik ben dat gaan doen toen hij niet zoveel was aangekomen na zijn tweede maand.
    Het is ook fijn als je je kindje in de nacht kunt aanleggen, hoef je je bed niet uit. En het is super fijn om je kindje zo dicht bij je te hebben en troost te kunnen bieden.

12. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Ik heb ook de dubbelzijdige kolf van medela. Heel fijn! Ik heb brwaarbakjes van Avent. Ik vind ze heel handig want je kunt ze hergebruiken (zakjes niet ) en je kunt de datum erop schrijven met potlood.
    Voedingsbehas van de hema vind ik heel fijn. Voedingsshirts heb ik niet.

Maar je zegt niet in het openbaar te willen voeden. Weet wel dat als je baby een flesje krijgt je op dat moment ook moet kolven om je productie op peil te houden en omdat je anders stuwing krijgt met kans op borstontstekingingen.

13. Boommm

Boommm Niet meer actief

Thanks voor alle reacties! Ga even kijken naar de bh's van Noppies en de andere merken die hier genoemd zijn!

Qua bewaren heb ik nu deze flesjes gezien. Kent iemand die? Heb 4 flesjes van medela die op de kolf passen. En dan vanuit de medela flesjes overgieten in de flesjes met de blauwe dop.

Ik wil wel dat ze 'live' drinkt. Maar gewoon niet in het openbaar. En daarnaast zal ik ook regelmatig wel eens wegzijn en dan moet de oppas haar ook te eten kunnen geven natuurlijk ;)

Nogmaals heel erg bedankt voor de reacties. Vind het echt fijn om erover te lezen. Dus mochten jullie nog andere tips hebben of leuke dingetjes, je mag ze delen :D

14. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw

15. Centurychild6F3

Centurychild6F3 Bekend lid

23 aug 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    Ik had voedingsbh's van de H&M gehaald maar die kon ik direct na de bevalling weggooien want ik was 3 cups gegroeid! Ik had gelukkig wel voedingstops en aangezien je borsten zo stevig zijn heb je praktisch geen bh nodig in het begin ;)
    Ik bewaar de bv in flesjes van beldico, zakjes etc vind ik te veel gehannes en bakjes neemt hier te veel ruimte in, in de vriezerlades.
    De beldico flesjes zijn gelijk handig, ze passen onder medela kolven. Ze zijn vrij goedkoop te krijgen en herbruikbaar. Scheelt overgieten en gaat er nauwelijks vloeibaar goud verloren ;)

Dapper dat je al een kolf aangeschaft hebt voor de bevalling! Ik vond het wel een hele grote (en dure) gok. De eerste poos kolf je toch nog niet en als het niet op gang komt krijg je toch een "sterkere" kolf dan je zelf hebt.

Voor meer info, meld je eens aan op de la leche league pagina op facebook, leer je waanzinnig veel van

16. Modra

Modra Fanatiek lid

24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Ik heb voedingsbeha's zonder beugels van de Bon-Prix. Vind ik prettig. :) En voedingstops heb ik een paar, maar vind ik zelf niet zo praktisch eigenlijk. Bij degene die ik heb moet je zo frummelen om je borst eruit te halen. ;)

Ik draag nu eigenlijk altijd een hempje met elasthan, die trek ik dan naar beneden. Bij de H&M kun je ze kopen. Spaghettibandjes, 5% elasthan. Ik doe er een vestje overheen.

Ik bewaar kolfmelk die ik invries in zakjes. Kolfmelk die in de koelkast staat in bakjes/ flesjes met afsluitdop. Als ik kolfmelk uit de vriezer haal laat ik het ontdooien in de koelkast gedurende de nacht en giet ik het daarna over in flesjes/ bakjes voor de gastouder.

17. Proudmommy80

Proudmommy80 Actief lid

17 okt 2015
    103
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nog even over het vervangen van een voeding door een fles; inderdaad je moet dan wel kolven. Doe je dit niet dan gaat je productie ook terug lopen. Wanneer er langer dan 4 uur tussen zit gaat je productie omlaag. In mijn geval was het zo dat ik de nacht niet hoefde te kolven voor mijn productie, maar de rest van de tijd wel. Ik heb dus ook gewoon zitten kolven tijdens Parkpop in Den Haag en Schollepop op Scheveningen. Niet ideaal, maar je moet er wat voor over hebben. :p

Lactatiekundige gaf mij ook de tip havermout te eten. Dat hielp bij mij voor de productie.

18. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Ik was ook niet zo van het openbaar voeden hoor. Ik ging thuis voeden of leegkolven, dan kon ik een uurtje of 4 de hort op. Baby flesje geven wanneer hij wil en zelf bij thuiskomst gelijk weer kolven of voeden. Ook veel in de auto gevoed trouwens, ging prima.

Voedingsbh's had ik van de hema, maar die zitten niet heel mooi onder je kleding dus wil nu wel kijken voor betere.

Melk bewaarde ik in avent bakjes, maar ik had ook een avent kolf dus die kon ik op elkaar aan sluiten. Weet niet of ze of de medela passen, (eventueel met een bepaalde adapter?) maar de bakjes vond ik erg handig..

19. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Ik giet de melk na het kolven over in Avent bekertjes. Daar past 180ml in. Ze kunnen in de vriezer en vaatwasser.

20. pline

pline Actief lid

25 dec 2012
    472
    108
    43
    NULL

Deel Deze Pagina