Zelf huis verkopen - tips voor de rondleiding

Discussie in 'De lounge' gestart door tupp, 17 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Als jij een huis wilt kopen, door wie wordt je dan het liefst rondgeleid?

1. Door de eigenaar.

2. Door een makelaar.

3. Maakt me niet uit.

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik vond het overigens een groot verschil of de rondleiding door de bewoner werd gedaan, of dat het door de makelaar werd gedaan maar de bewoner wel thuis was.

De eerste situatie was prima, helemaal niet ongemakkelijk. Ik vond het echt niet minder goed dan een rondleiding door een makelaar. MITS de bewoner zakelijk is, neutraal, je de ruimte laat, en zich niet opstelt als de bewoner. Als je dat niet kan, moet je zelf geen rondleidingen doen.

We hebben ook 2x gehad dat de makelaar wel de rondleiding deed, maar de bewoner thuis was. Dat was wel ongemakkelijk, omdat je toch een paar keer langs de bewoner moet die dan "gewoon zn ding doet". Als iemand aan een bureau zit te werken, voelt het toch meer alsof je indringt in zijn huishouden. Terwijl als hij/zij degene is die de rondleiding verzorgt, het helemaal niet gek voelt. In mijn ogen zijn die situaties niet te vergelijken.

En ten slotte: uiteindelijk hebben wij het huis gekocht omdat we dit huis wilde hebben. Daarbij maakt het ons niet uit of het door de makelaar of eigenaar is gedaan. Maar, zoals gezegd, dan ga ik er wel vanuit dat je je als bewoner professioneel kan opstellen.

Wij hebben ons huis zelf verkocht, en hebben daar echt geen spijt van. Het is sneller verkocht dan vergelijkbare appartementen in de flat met een "echte" makelaar, en ook nog voor een hogere prijs. Kwestie van goede foto's, goed opruimen/schoonmaken, goede beschrijving en goed verhaal met de rondleiding. Een makelaar had daar echt niets aan toegevoegd. Wel moet je niet onderschatten dat het je gewoon tijd kost. Logisch, bij een makelaar betaal je de uren en nu moet je het zelf doen.

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Rondleiding zeker met een makelaar. Ik zou me erg ongemakkelijk voelen als de eigenaar thuis is en zeker als hij de rondleiding zou doen.

Toen ons huis te koop stond werd ons ook echt afgeraden thuis te zijn als er kijkers zouden komen om deze reden.

3. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    #43 Uuz, 18 jan 2016
    Laatst bewerkt: 18 jan 2016

Oh onze verkoopmakelaar was daar heel simpel in, die heeft over dat soort dingen geen mening, omdat iedereen andere normen heeft op dat gebied. En je buren kunnen op elk moment verhuizen, en dan weet je ook niet wat je ervoor terugkrijgt.

(Ik heb de kijkers op hun verzoek wel verteld dat we afspraken hebben gemaakt met de buren hierover, dus dat dit eigenlijk aan henzelf is. Je hoeft niet lijdzaam last van je buren te hebben natuurlijk).

4. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Handig topic, omdat wij ons appartement gaan verkopen en ook zelf de rondleidingen gaan doen. Anders wordt het gewoon simpelweg te duur.

Ik ga rondleiden, man kinderen en hond zijn dan weg. Ik kan me prima zakelijk en formeel opstellen, dat is het probleem niet, maar zal dus ook mensen even alleen laten aan het eind en expliciet vermelden dat ze alles open mogen trekken.

5. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Staat je appartement dan niet op funda? Dat lijkt me dan eerder het probleem. Ik ken eigenlijk niemand die ergens anders op zoek gaat naar een huis. Ik zou denken dat als je geen kijkers hebt dat ligt aan je online presentatie, niet aan of je zelf de bezichtiging doet of niet. Vooraf weet je nooit zeker wie de bezichtiging doet.

Wij hebben zelf ons huis via een internetmakelaar verkocht. Er stonden meer dezelfde appartementen te koop en we waren hem binnen enkele maanden kwijt. Volgens de kopers kwam dat door de presentatie op funda (verkoopstyling en professionele fotografie) en de prijs die aantrekkelijk was ten opzichte van andere woningen en de staat van onderhoud.

6. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Absoluut makelaar.

zou me heel erg opgelaten voelen als de huidige eigenaar de rondleiding doet of thuis is.

Deel Deze Pagina