Hallo, Moet even mijn verhaal kwijt.. Gisteren was ik op bezoek bij een vriendin (kennis..net hoe je het wilt noemen). Zij heeft drie kindjes waarvan de jongste net 1 jaar is geworden. We kwamen binnen en dat ventje vloog gelijk op mijn jongste af (jongetje van anderhalf) en probeerde hem te bijten in z'n hoofd. Dat lukte gelukkig niet. Toen ging hij naar mijn dochtertje van bijna 3 en beet haar in haar arm. Ze huilde en ik dacht dat ze in haar schouder gebeten was dus had daar even snel gekeken (domdomdom) en niks te zien. Ik voel me echt een slechte moeder want..vanmorgen bij het aankleden zag ik pas dat ze flink in haar bovenarm was gebeten! Een hele rode plek met twee boventanden erin, echt hapjes zeg maar. 1 van die plekjes zag geel dus was bang dat er iets van pus onderzat ofzo. Nu blijkt dat mensenbeten heel gevaarlijk zijn, ook door 2 lagen kleding! Wist ik dus niks van.. Nu moeten we heel goed in de gaten houden of het niet gaat ontsteken. Ze heeft haar vaccinaties gehad dus hoeven we geen tetanusprik gelukkig. Maar na die beet heeft dat jongetje nog een paar keer geprobeerd m'n zoontje te bijten. Bizar toch! Ik weet wel dat het heel moeilijk is om een kindje van 1 jaar uit te leggen dat dat niet mag/kan maar die moeder trad ook absoluut niet op want dat vond ze zielig voor haar zoontje. Ik moet eerlijk zeggen: als ik nog een keer ga, ben ik bijna geneigd om zonder kids te gaan Wat zouden jullie in dit geval doen? Ook bij die moeder melden dat ze een flinke beet heeft? Of juist niet? Ik zit nu natuurlijk vol met emotie (en dan bedoel ik niet huilen...) dus kan soms niet ff helder nadenken en doe ik dingen waarvan ik later zeg: hmm dat had ik nou precies niet moeten doen. Bedankt, ook voor het lezen!
Met gevaar zal het toch meevallen? Misschien weet ik er te weinig vanaf, maar waarom zouden 'mensenbeten' gevaarlijk zijn? Wat kun je 'oplopen' van een baby van 1 jaar? Dat je het vervelend vindt snap ik wel. En de moeder had gewoon moeten ingrijpen. Volgende keer zou ik bij de eerste incident aan de moeder vragen of ze hem even wil afleiden oid.
Doktersassistent zei dat: de plek kan gaan ontsteken, koorts en van de mensenbeten komen de meeste bacterien etc binnen. Dus kan me idd wel voorstellen dat dat gevaarlijk is! Als je een hondenbeet oid krijgt, moet je toch ook een tetanusprik? Ik had hier alleen nooit aan gedacht..
Het is 'gevaarlijk' omdat je mond een broedplaats van bacterien is. Idd. heel goed in de gaten houden!
Thnx voor jullie berichten. Ik had op internet inmiddels ook zitten zoeken en daar kom je toch wel het een en ander tegen.. dat het ook echt gevaarlijk is en wat evt gevolgen kunnen zijn. Brr.
Ons zoontje heeft zijn oudere zus ook enkele keren gebeten, hij was toen ongeveer 1 1/2 tot 2 jaar oud. Hij deed dit als hij b.v. iets wilde hebben wat zij niet af wilde geven. Hij kreeg er straf voor en werd ernstig toegesproken. Het is nu al een tijdje geleden en ik hoop dat het niet meer voorkomt. Hij deed het gelukkig alleen thuis. Ik vind dat de ouder van het kind moet ingrijpen want het is niet gewenst gedrag wat zo snel mogelijk moet stoppen.
@123miesje: hoe leer je een kind dat af? Het is mijn kind niet, dus ik kan er zelf niks aan doen. Maar zij zegt zelf: hij is te klein om te corrigeren dus ja.. een klapje op z'n billen en dat is het. Maar hij bijt alles bij elkaar daar.. Zij laat het gewoon gaan..
Met net een jaar kun je dat echt wel corrigeren, zonder te slaan.. Elke keer als hij het doet, wegzetten (ergens in een hoek van de kamer) En even geen aandacht aan besteden (zeg 30 seconden). En consequent doen, elke keer dat hij bijt. Als je dat even volhoud, stoppen de meeste kinderen wel met die slechte gewoontes..