Zelf iets willen kopen, 6 en 8 jaar, hoe doen jullie dit?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by bamjolan, Jan 15, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Hoi hoi

Ik heb 2 dochters van 8 en 6 jaar.
    Ze krijgen met regelmaat natuurlijk wat centjes, ook van oma.
    Ze doen zoiezo wat in de spaarpot ervan, ongeveer de helft, en de andere helft mogen ze zelf hebben.
    Mijn dochter van 6 had haar spaarpot leeggekieperd haha in een portemonnai en neemt ze overal mee naartoe, zelfs naar school.
    Zat niet veel in 3 euro maar toch het mag natuurlijk niet.

Vandaag waren we in het winkelcentrum en ze wilde wat kopen van dr centjes, maar ik vind dat weer zonde en heb zoiets van spaar toch lekker meissie.
    Maargoed, ze was natuurlijk 2 euro kwijt (eigen schuld ik vertel altijd risico's van het meenemen van dingen en voortaan blijft ie ook thuis, kijk ik dr zakken na etc ze neemt nog wel eens stiekem iets mee).
    Maar ik heb t haar ook niet gegeven wat ze wilde.
    Ik vind dat best zielig (ja ik heb er moeite mee met consequent zijn ik twijfel snel nogal) maar anderzijds denk ik, zo leert ze wel op haar spullen te letten zodat ze het wel kan kopen.
    Dat kwam ook wel een beetje omdat haar zus van 8 nog een kadobon had liggen van de boekenwinkel en een boek gehaald heeft van die bon.
    Ik snap dat dat rot is voor haar, het is een kind en wilt ook gewoon wat kopen, zijn nogal een beetje jaloers.

Hoe zouden jullie handelen?

2. kdvjuffie

kdvjuffie Niet meer actief

Ik vind het goed dat je niet hebt toegegeven! Zo leert ze wel wat er kan gebeuren als ze dingen meeneemt...
    zelf heb ik een dochter maar die is pas 2 en een half en nog helemaal niet met geld bezig... maar ik hoop ook dat ze lekker goed gaat sparen en goed op haar centjes let! mijn vriend is namelijk nogal uitgeverig en wil echt niet dat zij zo word!

3. Rosado

Rosado Niet meer actief

Tja, ik ben persoonlijk van mening dat het haar geld is en als zij er nou iets leuk voor wil kopen, wat maakt het uit. Of ze nu iets koopt, of meer spaart en er dan wat van koopt, ik zie het verschil niet. In het laatste geval kan ze iets duurders kopen dan in het eerste geval, maar uiteindelijk wordt het geld dus wel uitgegeven. Ik denk juist dat als ze er iets van mag kopen ze inziet dat dingen geld kosten, en dat het op gaat als je het uitgeeft. Hm, misschien een beetje een warrig verhaal, maar ik hoop dat je mijn hersenspinsels begrijpt.

4. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Ja ik begrijp je hihi
    Dat is ook weer zo, aan beide kanten zitten natuurlijk weer voordelen haha!
    Ze mag t ook wel gebruiken hoor de helft van wat ze krijgt, allebei trouwens, maar vandaag had ze niet genoeg om hetgeen te kopen dat ze wilde, normaal zou ik bijleggen, maar ik had nu zoiets van ze moet het toch een keertje leren toch.

5. Rosado

Rosado Niet meer actief

Nee, als ze niet genoeg had om het te komen dan is het helaas pindakaas idd. Op die manier leert ze dat dingen geld kosten en dat je genoeg centjes moet hebben om het te kunnen betalen én dat het niet vanzelf aan komt waaien als je te weinig hebt. M.i. terecht dus dat je niet hebt bijgelegd.

6. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hier moeten ze een deel sparen en een deel is voor henzelf en doen ze in een andere spaarpot. Hiermee mogen ze doen wat ze willen, maar geen snoep kopen want dat is er in huis genoeg. Hier is het alleen zo dat ze zo gedreven zijn met sparen dat ze die spaarpot ook vol willen hebben en komt het eigenlijk nooit voor dat ze er iets van kopen. Je hebt zelf de regel gesteld dat ze een deel moeten sparen en de rest zelf mogen houden, dan is het eigenlijk best lullig dat ze van dat deel dan niks mogen kopen.

Hebben ze niet genoeg, dan moeten ze nog even doorsparen. Als het iets is wat in onze ogen geen geldverspilling is en ook nuttig dan mogen ze een klusje in huis doen en zo wat harder sparen. Zo helpen we ze maar moeten ze er ook wle wat voor doen.

7. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Ze mocht wel wat kopen hoor, maar ze had voor hetgeen ze wilde niet genoeg geld.
    Ze zijn verder ook wel zuinig, de oudste zei laatst tegen dr zusje "Spaar voor later als je groot bent, kun je leuke spullen kopen voor in huis" haha ik vond m geniaal :D
    Die opmerkingen hihi

8. caromama

caromama VIP lid

Jan 23, 2007
    9,017
    5
    38
    Mijn zoontje wilde laatst ook heel graag iets kopen, maar had nog niet genoeg. Hij heeft toen een week lang "heitje voor een karweitje" gedaan in huis. Ook bij opa en oma had hij een klusje gedaan. Voor elk klusje kreeg hij 50 cent. Na een week had hij genoeg en was hij o zo trots dat hij er zelf voor had gewerkt!

9. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,480
    113
    Nee hoor je hebt groot gelijk, ze wilde iets kopen, had niet genoeg geld dus moet ze doorsparen zodat ze het wel kan kopen.
    Lijkt mij een goede les want laten we eerlijk wezen zo is het leven ook als je groot bent.

Hier heeft Klian trouwens met heel veel moeite de helft van zijn spaargeld uitgegeven aan Mac (de vrachtauto van Cars), dat was voor hem heel moeilijk want hij spaart altijd van vakantie tot vakantie en nu ging hij geld uitgeven en het was geen vakantie :D.
    Maar na enige geruststelling van papa dat je ook best je spaargeld uit mocht geven als het geen vakantie was heeft hij het toch gehaald.
    Papa heeft even voorgeschoten (want meneer weigerd geld mee te nemen8)) en hij vond het wel heel moeilijk toen papa in zijn bijzijn het geld uit zijn spaarpot haalde.

Helaas moeten we als ouders soms "harde" lessen geven

10. Chillin

Chillin VIP lid

Mar 22, 2007
    68,617
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Hier hetzelfde;een deel sparen+een deel uitgeven en gaat heel goed.

Share This Page