zelf in 2009 geent Mexc. griep, kindje toen BV nu nog beschermt???

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door schaapje84, 6 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.513
    113
    Een vriendin van mij vertelde vandaag dat ze met het RIVM had gebeld met die vraag en daar vertelde ze dat de Mexicaanse griepprik maar voor een half jaar werkte en dat ze eigenlijk iedereen hadden ingeent omdat ze er zoveel hadden ingekocht. Dat is ook een van de redenen dat het dat dit jaar niet doen blijkbaar. Het is ook een milde griep (de gewone seizoensgriep is gevaarlijker) alleen het vervelende van de Mexicaanse griep is dat deze op de luchtwegen slaat.
    Heel alert zijn dus op benauwdheidsklachten.

2. schaapje84

schaapje84 Fanatiek lid

22 nov 2008
    1.309
    0
    0
    dank je bonnie, dat is heel duidelijk!

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Dit klopt dus niet! Ook al is het nu een seizoensgriep; voorheen de mexgriep is voor kinderen nog steeds gevaarlijker.

4. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.513
    113
    Waar baseer je dat op? Het kan hoor, wat je zegt, alleen ik heb het nog nooit ergens gehoord.
    Het is namelijk zo dat kinderen onder de 5 gewoon nog niet zo'n ontwikkeld afweersysteem hebben en net zo ziek of zieker worden van een zwaarder griepsoort dan de mexicaanse.
    Onderstaande staat op de site van het RIVM.

Waarom worden gezonde kinderen niet gevaccineerd?
    Eind 2009 werden kinderen van 6 maanden tot en met 4 jaar oud uitgenodigd voor vaccinatie tegen Influenza A(H1N1)2009. Inmiddels is gebleken dat Influenza A(H1N1) 2009 in het griepseizoen 2009-2010 bij gezonde jonge kinderen niet tot méér ziekte en complicaties heeft geleid dan gebruikelijk is bij een seizoensgriep. Ouders hoeven hun gezonde kinderen daarom niet te laten vaccineren. In de meeste gevallen is griep een mild verlopende ziekte. Mocht de griep bij een kind ernstig verlopen, bijvoorbeeld met kortademigheid of snelle verslechtering, dan is het zaak de huisarts te raadplegen. Kinderen die een medische indicatie hebben zoals een hart-, long- of nierziekte, diabetes of een verminderde afweer tegen infecties (bijvoorbeeld door een ziekte of medicijngebruik), zijn in oktober 2010 al uitgenodigd voor de griepprik.

5. zogelukkig

De seizoensgriep bestaat dit jaar uit de Influenza A H1N1 (voorheen Mexicaanse griep) en Influenza A H3N2 en Influenza B. Hier is ook de vaccinsamenstelling op gebaseerd.
    We kunnen influenza A(H1N1)2009 zien als een gewone seizoensgriep.Personen onder de 20 jaar hebben een relatief verhoogde kans op infectie en complicaties.

Bron: rivm

6. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.513
    113
    Ah oke, maar dat slaat op de combinatie van alle griepvirussen dit seizoen denk ik. De rede dat jongeren daar meer kans op hebben is omdat ze met meer mensen in aanraking komen (uitgaan, scholen) en jongere kinderen letten nog niet zo op met snotneuzen enz.
    Het zou raar zijn als dat alleen over de H1N1 ging, omdat ze anders zichzelf tegenspreken m.b.t jou stukje en het stukje dat ik had gevonden.
    Feit blijft in ieder geval dat je met kleine kindjes niet voorzichtig genoeg kunt zijn als je denkt dat ze griep hebben.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Inderdaad. Niet alleen met de MG moet je oppassen maar elk jaar altijd met elke griep.

8. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    ik vind t maar eng.. mijn zoontje word bij n verkoudheid al benauwd:(

9. zogelukkig

Nee, het blijkt dat de mex griep echt gevaarlijker is voor personen onder de 20 en dit heeft te maken met het feit dat het een nieuwe griep is waar ze nog geen antistoffen voor hebben. Oudere personen hebben al vaker griep gehad en hebben er betere antistoffen voor opgebouwd.

Ieder jaar is er sprake van een griepgolf. Vorig jaar zagen we dat griep veroorzaakt werd door Influenza A(H1N1) 2009. Dit was toen een heel nieuw griepvirus. In de volksmond werd dit griepvirus ook ‘Mexicaanse griep’ genoemd. In het griepseizoen 2010-2011 zien we ook griepgevallen veroorzaakt door dit type maar daarnaast circuleren er ook andere varianten, zoals het influenza B-virus en Influenza A(H3N2). In de griepprik van dit seizoen zijn al deze varianten opgenomen. We beschouwen influenza A(H1N1) 2009 vanaf nu als een gewone seizoensgriep. Voor dit type hebben personen onder de 20 jaar een verhoogde kans op infectie en complicaties. Ouderen hebben echter meer weerstand omdat zij vaak al antistoffen hebben van eerder doorgemaakte griep.

10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.513
    113
    Tja, ik lees het. Dan spreken ze zichzelf tegen. Feit blijft dat jongeren natuurlijk altijd minder kans hebben dat ze antistoffen hebben simpel om het feit dat ze minder griepseizoenen hebben meegemaakt en dus meer kans hebben om er ziek van te worden.

11. zogelukkig

Het is laat, maar er staat me opeens iets bij dat vorig jaar met die mexgriep vooral gezonde jonge mensen van middelbare leeftijd vatbaar waren. Hoe zat dat ook alweer?

12. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.513
    113
    Mensen van 50 en ouder niet omdat ze opgroeide in de tijd dat er ook grote epidemieen waren en al afweerstoffen hadden of zo.Mensen die overleden hadden destijds volgens mij allemaal onderliggende medische problemen.
    Maar ik weet het ook niet helemaal meer.

13. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    Ik heb afgelopen jaar een zware griep gehad.. de arts d8 waarschijnlijk aan mex.griep.. ben niet getest omdat ze dat niet meer deden.. ik gaf toen ook BV..
    mocht t de mex.griep zijn geweest.. heeft mijn zoontje dan nu nog steeds die antistoffen die in mijn bv zaten?

14. schaapje84

schaapje84 Fanatiek lid

22 nov 2008
    1.309
    0
    0
    hihih dames, het wordt bijna een discussie onderwerp...

hier is de koorts inmiddels weg, wel een vervelende nacht gehad (zonder koorts) en ja hoor, wat denk je, er komt een kies aan!!!! Er was gister echt nog helemaal niets te zien, zelfs de dokter zag niets heeft er nog naar gekeken, nu kan ik al een gaatje zeg maar zien, dus de dentinox en chamodent staan alweer klaar!

15. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.513
    113
    gelukkig maar dat het tandjes zijn. Dat kan inderdaad ook erg gemeen zijn.

Deel Deze Pagina