Praten: wanneer zijn het zinnetjes?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Allistair, 2 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Goedemorgen dames,

Ik vraag me af wanneer je kan zeggen dat je dreumes zinnetjes maakt.. Ik had het er laatst met een vriendin over en we twijfelden allebei. Wanneer telt iets als een zin?

Mijn dochter zegt bijvoorbeeld: mij ook aapel koke (Ik ook aardappels koken) en: mama ook teke make (mama ook tekening maken).

Ik vind dat nog geen echte zinnetjes, omdat ze het nog niet goed uitspreekt. "Mij ook" vind ik ook nog geen zin eigenlijk.

Maar goed, wanneer noem je dan iets een zinnetje....? (Of misschien ben ik wel te kritisch?:()

Liefs Allistair

2. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    Als ik het goed onthouden heb van m'n studie (20 jaar geleden?) spreken taalkundigen van verschillende fasen in de taalontwikkeling:

brabbelfase
    eenwoordfase
    tweewoordfase
    differentiatiefase

In de een- en tweewoordfase maken kinderen met één woord of met twee woorden eigenlijk al zinnetjes. In de tweewoordfase is er bijvoorbeeld ook al verschil met andere talen. Zo zegt een Engels kind "read bookie" en een Nederlands kind "boekje lezen" als ze een boekje willen lezen. Ze "weten" dus welke volgorde ze moeten hanteren in hun taal! (I want to read a book; Ik wil een boekje lezen).

De differentiatiefase duurt vrij lang, een kind is dan bezig met het verwerven van allerlei specifieke regels van de taal. Wat je dan ziet, is dat kinderen ineens regels overdreven gaan toepassen: een kind zegt altijd gedaan, maar ineens zegt het gedoen, bijvoorbeeld.

De uitspraak is overigens iets anders. Natuurlijk hoort het bij de taalverwerving, maar dat leerproces heeft ook heel erg te maken met het juist gebruiken van de mondspieren. Maar zinnen maken is een vaardigheid die niet met uitspraak te maken heeft, daarbij gaat het om het juist gebruiken van de grammatica en dat doet je dochter blijkbaar wel.

3. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ik ben vanaf ca. 3 woordjes achter elkaar het gaan tellen als 'zinnetjes', maar wel alleen als het ergens op sloeg. Dus niet als Lucas 'Bal, hond, maan' ofzo zei, maar bijv. 'Nijntje kussie geven'

Ik vind wel dat jouw dochtertje al zinnetjes maakt hoor! Echt goed uitspreken kan nog best een tijd duren. Lucas praat ontzettend goed, maar bepaalde woorden/letters vind hij nog altijd moeilijk. De 'R' is moeilijk en hij zegt bijvoorbeeld kohola i.p.v. koala.

4. adi

adi Niet meer actief

Als een kindje 2 woorden aan elkaar plakt en daarmee iets wil zeggen is dat al een zin. Heeft niks met uitspraak te maken. Het zal toch nog even duren voordat je dochter woorden vlekkenloos gaat uitspreken?

5. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Bedankt voor de reacties dames!

@ Hinke, goede uitleg van je, stom dat ik zelf niet kon bedenken dat het zinnetjes maken om de grammatica gaat en niet om de uitspraak. :)

@ MamaMarije, ik denk dat mijn dochter dan inderdaad zinnetjes aan het produceren is. En dat goed uitspreken zal inderdaad nog wel even duren. Een vriend van ons was laatst bij ons en die verstond er nog maar weinig van haha.

@ Adi, ik ben gewoon te kritisch dus. ;) Vond dit net zo'n twijfelgevalletje als het "wanneer noem je de stapjes van je kind, lopen".

6. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Haha, dat is vaak zo. Zeker toen Lucas net goed ging praten, verstond ik alles en vond het heel raar dat de rest van de wereld dat niet verstond :D:)

7. misa

misa Niet meer actief

Ik vind 2 a 3 woorden achter elkaar in verband natuurlijk al wel een zin hoor! Ook al is de uitspraak nog niet goed. :)

8. Klijntjuh

Klijntjuh Fanatiek lid

28 mei 2010
    1.059
    0
    0
    Freelance Illustrator& Grafisch Vormgever!
    Gouda
    Vanaf 3 woordjes vind ik het echt een zinnetje ;) 2 woorden net niet.. het 'Boek kijk' met 10 maanden is toch net anders dan het 'Wat is dat?' wat hij nu doet.

9. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik vind het met 2 woorden zeker al zinnen.
    Mijn dochter praatte eerst met 2 woorden, bijv mama zitten, papa eten etc.
    En nu met 3, dan wordt het bijvoorbeeld 'mama ook zitten' of 'papa bed uit'

Deel Deze Pagina