Corons en angst

Discussie in 'Corona forum' gestart door jessy77, 30 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Het begint hier echt mijn leven te beheersen en ik weet niet hoe ik er vanaf moet komen.
    Ik ben bekend met angststoornissen. Heb jarenlang last gehad van hypogondrie i.c.m. hyperventilatie maar dit had ik de laatste jaren onder controle. Tot nu.

    Ik ben er de hele dag mee bezig, ik voel me gespannen, angstig, nerveus, prikkelbaar. Sinds 4 dagen heb ik erg last van mijn ademhaling. Ik voel me zo benauwd, alsof ik niet goed kan door ademen zeg maar. Daardoor zijn al mijn spieren stijf en heb ik pijn op mijn borst en tussen mijn schouderbladen. Zonder corona zou ik het herkennen als hyperventilatie maar nu..nu ben ik er van overtuigd dat ik het virus heb opgelopen en dat ik over een paar dagen op de IC beland of erger.
    Ik probeer het allemaal te relativeren foor te denken dat ik al 2 weken thuis zit opgesloten, ben alleen 2 keer in de supermarkt geweest, ik heb geen koorts, ik ben niet verkouden, ik hoest niet meer dan anders en in mijn woonplaats zijn er nog maar 53 (bevestigde) gevallen.
    Dat werkt voor een paar minuten maar daarna ben ik weer terug bij af want; stel dat ik het in de supermarkt heb opgelopen en stel dat het in de lucht hing in toen ik buiten liep of stel dat mijn man het naar binnen gebracht heeft, want hij komt nog wel elke dag buiten voor de boodschappen.
    Ik maak mezelf helemaal gek en mijn man er bij. Ik weet gewoon niet meer hoe ik mezelf onder controle moet krijgen.

    Hebben jullie er geen angst voor? En zo ja, hoe gaan jullie er mee om?
     
  2. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.834
    3.476
    113
    Heb hetzelfde. Heb vannacht zo n paniekaanval gehad dat ik dacht dat ik stikte.
     
    jessy77 vindt dit leuk.
  3. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Nou dat. Ben ik vergeten er bij te zetten maar ik heb inmiddels ook al 3 keer een paniekaanval gehad. De laatste keer was echt jaren geleden.
     
  4. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.921
    113
    Vrouw
    Heb dit ook gehad, de paniek en daardoor benauwdheid. Ik kon heel nuchter denken ineens.. dat helpt me. Je weet dat die klachten komen door paniek, in dat geval: fijn want daar heb ik controle over. Naar je buik ademhalen.. stel ik heb Corona, dan heb ik daar geen controle over. Dus loslaten. Ik ging uit van het eerste, want daar heb ik controle over. Die positieve gedachten helpen me.

    Wat mij helpt: geen nieuws kijken. Zit niet teveel op het forum in topics over Corona als dat je beangstigd.. ik weet hoe aantrekkelijk het is om wel te doen, maar doe het niet. Maak je wereld klein, heel klein. Boodschappen beperken, of ga heeel vroeg zodat er weinig mensen zijn. Laat je niet gek maken, het zit in je hoofd.

    Klinkt super suf maar positief denken helpt. Richt je op positieve dingen in je leven en schrijf deze dingen op. Zodat de angst je leven niet gaat beheersen. Er is veeeel meer dan Corona. Alleen blokkeer je dat nu omdat de angst het overneemt.. kost heel veel moeite om vol te houden vraagt om training, maar levert wel veel op. Zeker nu het voelt alsof het op jezelf aankomt, en dat kan je aan. Je kan namelijk veel meer aan dan je zelf in eerste instantie denkt.
     
  5. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.583
    6.549
    113
    Vrouw
    Ik herken mezelf heel erg in je verhaal. Mij helpt het om niet meer al het nieuws te volgen. Daar was ik hele dagen mee bezig, inclusief het Corona nieuws topic hier op het forum. Ik had meerdere paniekaanvallen per dag maar sinds de laatste dagen is het iets rustiger. Het enige wat ik nog dagelijks lees is het aantal nieuwe besmettingen en hoeveel mensen er aan overleden zijn. Verder niets. Kijk geen programma’s meer op tv die er over gaan en het nieuws zap ik ook weg. Gelukkig heb ik hierdoor echt een stukje meer rust terug gekregen.
     
    jessy77 vindt dit leuk.
  6. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.921
    113
    Vrouw
    Het werkt voor mij trouwens dan wel weer om even naar buiten te gaan om te zien dat de wereld niet vergaat. Met wereld klein maken bedoel ik niet jezelf opsluiten en gek maken met nieuws kijken. Maar juist klein alsin geen nieuws kijken. Vooral op jezelf focussen en de dingen die jou blij maken.

    En wat ik nog wilde zeggen over de buikademhaling, als je ademhaling te hoog zit door stress wordt je benauwd met druk op de borst. Dat weet je vast.. Wat ik bedoelde te zeggen in m’n vorige post is dat als ik dus naar m’n buik ga ademhalen ik mezelf kan genezen. Als dat werkt weet ik dat het geen Corona is. Dat idee gaf me rust en de moeite om te proberen. Maar besef me ook dat je dat onderscheid moet kunnen maken en als je te hoog in je angst blijft het juist aanleiding kan zijn om juist te denken dat het Corona is als het niet zakt. Vraagt wat oefening dat buik ademhalen en echt bewust blijven toepassen. Je schiet zo snel in de hoge ademhaling zonder dat je het doorhebt..
     
    jessy77 vindt dit leuk.
  7. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Ik herken het wel een beetje, ik had het bij mezelf ook al vrij snel door waar het van kwam. Het nieuws. Hier, op tv, op de radio, OVERAL gaat het over Corona. Je wordt gewoon ziek van het nieuws, wat 85% negativiteit is.
    Ik kijk hier zo weinig mogelijk. Nieuws zie ik 1 keer per dag en that’s it. Meldingen van de nos en nu heb ik uitgeschakeld.
    Ben goed actief bezig met sporten, maar ook met poetsen, herinrichten, tuin schoonmaken, nieuwe planten uitzoeken etc.
     
    suus1983 en jessy77 vinden dit leuk.
  8. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Ik merk inderdaad dat ik na wat ademhalingsoefeningen weer de controle krijg dus dat is inderdaad positief.
    We gaan deze week verhuizen naar onze nieuwe woning, hopelijk biedt dat wat afleiding.
    Bedankt voor je post, zulke woorden zetten me altijd weer even met beide benen op de grond en stellen me gerust.
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  9. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Het nieuws ga ik inderdaad ook maar even niet volgen meer. Ik onthoud nl alleen maar de negatieve verhalen, waarvan ze soms niet eens echt zijn maar die toch blijven hangen.
     
  10. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.921
    113
    Vrouw
    Oh dat kan ook veel onrust geven hè een verhuizing, vergis je niet. Mijn paniek werd daardoor echt enorm aangewakkerd want ik ging in deze toch al zo onzekere tijd ineens mijn veilige haven verlaten! Alsof de grond onder m’n voeten zakte. 0 controle.. een nieuwe plek kost altijd weer wat tijd om echt veilig te voelen, zelfs als de nieuwe plek vooruitgang betekent. Ik ben 2 weken geleden verhuisd en ben nu ook veel stabieler, want de verhuizing triggerde een heel onveilig gevoel in mij en dus stress. Nu ik eenmaal verhuisd ben heb ik het gevoel dat ik veel meer in controle ben. Misschien ervaar jij dat straks ook zo, dat hoop ik voor je!
     
    jessy77 vindt dit leuk.
  11. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Ik ga altijd even naar buiten, de tuin in op zo'n moment... Even de frisse lucht ademen helpt mij ook om te merken dat er niks mis is met m'n longen! ;)

    Mijn angst is ook dat m'n hart ermee stopt... Wat ik dan vaak doe is even m'n hartslag voelen in m'n nek... Heel stom, maar om tastbaar te maken dat het niet zo is helpt dat wel...

    Maar m'n broer appte gisteren dat hij hoest en koorts heeft... Dus de schrik sloeg weer om m'n hart... Pfff helemaal niks dit allemaal!

    Ik merk idd dat op dit deel van het forum hangen daar ook niet in helpt... Maar ik blijf hopen op de positieve berichten die er ook tussen zitten om te relativeren...
     
    jessy77 vindt dit leuk.
  12. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Nou inderdaad, het is alleen maar Corona. Ik krijg volgende week mijn nieuwe huis en mijn nieuwe meubels dus ga mij lekker daar op focussen, hopelijk helpt dat:)
     
  13. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.583
    6.549
    113
    Vrouw
    Ja dat heb ik ook. En wat net gezegd is over de buikademhaling, dat is wat bij mij ook enorm helpt.
     
    jessy77 vindt dit leuk.
  14. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.583
    6.549
    113
    Vrouw
    Dit doe ik dus ook altijd..
     
    jessy77 vindt dit leuk.
  15. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Herkenbaar. Alleen hier liep dat een beetje uit de hand. Het begon met 1 keer per dag mijn temperatuur en hartslag opmeten tot ik het op een gegeven moment wel 6 à 7 keer per dag deed:oops: Ben daar dus ook maar mee gestopt..
     
  16. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Ja dat zal sowieso helpen!
    Ik krijg deze week mijn nieuwe dyson waar ik naar uit kijk hahaha.
    En wij zijn bezig met de badkamer verbouwen; helpt ook!
     
    Beausecret en jessy77 vinden dit leuk.
  17. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Oh ja... Dat is dan wel weer de andere kant tis zo lastig soms hé... Sterkte!
     
    jessy77 vindt dit leuk.
  18. Lavendel89

    Lavendel89 Niet meer actief

    - Geen of 1x per dag nieuws lezen/luisteren. Hier laat ik m’n man nieuws filteren, wat ik echt moet weten hoor ik van hem. Dit helpt voor mij erg goed.
    - Proberen in het nu te leven, klinkt zweverig, maar nu voel ik me goed, de zo’n schijnt, we zijn veilig thuis. Daarvan probeer ik te genieten in plaats van te denken wat als, wanneer, hoelang...
    - Kleuren, knutselen, lezen (afleiding zoeken)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Palmpje, bulakgirl en jessy77 vinden dit leuk.
  19. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Bedankt voor het schema, klopt als een bus:thumup:
     
  20. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.804
    14.144
    113
    probeer om dit los te laten (makkelijker gezegd dan gedaan). Je kan de wereld en een vijand als corona niet controleren, het enige wat je wel kan is je eigen handelen. Neem je maatregelen, wat je al doet en meer dan dat kán je niet. Vandaag is vandaag, denk aan morgen maar leef NU.

    Niet 882 stappen vooruit denken met daarbij bij elke stap 4 scenario's en contra-acties. Bedoel ik heb er ook een houtje van.

    Als stress mij naar mn strot dreigt te gaan vliegen kijk ik bob ross. Zitten weinig bijwerkingen aan afgezien happy little trees. Meditatie en mindfullness zorgen er alleen maar voor dat die hersenpan in overload modus komt en er drie of vier registers extra bij gaan draaien.

    Bedoel ik zit nu met bloedingen tijdens een vroege zwangerschap, kan van alles wezen. Hematuur, miskraam op komst. Dus mja behoorlijk aan t stressen helaas zit bob ross er niet in nu door een dochter die Bing zit te kijken...nog 4 uur en 34 minuten tot de echo... :s
     
    jessy77 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina