hoi hoi, Ik heb een zoon van 13 maanden en we hebben al langer het probleem (nou ja niet echt een probleem) maar soms wel eens vermoeiend dat onze zoon pas om 21.30 uur in bed ligt. Hij slaapt over dag nog twee keer ongeveer 1 tot 1,5 uur. Ik heb al geprobeerd om het te rekken en dan om 11.30 naar bed tot 14.00 uur zodat hij in de avond eerder naar bed gaat. Maar niets werkt. We hebben al zoveel geprobeerd en hebben in de avond ook echt een ritueel. Hij krijgt zijn eten rond de klok van 17.30 uur. Dan gaat hij rond 18.30 een goed half uur in bad zodat hij ook echt moe is. En rond 19.30 uur de fles (hoeft hij eigenlijk niet meer) maar doen we dat niet is het helemaal een drama. En dan ons best doen om hem in bed te krijgen. Laten krijsen, boekje lezen niets helpt. Zijn er mensen die tips hebben want wij zijn zelf ook wel weer eens toe aan een avondje samen rustig op de bank kunnen zitten. Groetjes Nadia
hier dag ritme rond 9 uur eruit 12 uur broodje 13:00 weer naar bed (soms half 2) tussen 15:00 en 16:00 eruit, ligt eraan wanneer ik haar hoor en dan rond 19:00 en 20:00 gaat ze naar boven. ze gaat niet altijd moe naar boven, maar we houden deze tijden gewoon aan, soms ligt ze nog tot 22:00 te kletsen in bed. ze krijgt hier nog een warme fles melk voordat ze gaat slapen, dat doen we voor we haar naar bed brengen, om 19:00 of om half 8 ene je mag best laten huilen hoor, niks mis mee,
ik lees dat je hem een half uur in bed doet zodat hij echt moe is, ik denk eerder dat het huil drama gewoon is omdat hij over vermoeid is. probeer het eens korter in bad, 15 min is al lang voor een uk. bad ritueel is bij ons, eten, dan bad klaar maken, 10 tot 15 min erin, lekker zelf laten spelen, ik zit er met een boekje/tijdschrift bij. dan pyama aan, fles erin (200ml gewone melk, niks erdoor heen) dan direct naar bed als de fles leeg is. weltruste wensen, muziekje aan en deur dicht
Ik denk dat het een fase is. Die heeft bij ons ook heel lang geduurt en komt ook steeds heel kort weer terug. Ik zou als ik jou was gewoon je ritme en rituelen aanhouden en niet ineens gaan veranderen. Kans dat je het dan alleen maar erger maakt. Wat bij ons hielp was om zijn slaapzak al aan te doen met het flesje drinken en dan rustig bij ons op bed, geen tv of ander geluid alleen rust.
hier is het ritme half 9 eruit, dan rond 11 uur wil hij weer naar ben dan slaapt hij 1,5 uur 13 uur brood dan wil hij soms om 15:30 weer op bed voor 45 min. om 6 uur eten om half 7 in bad. en uiterlijk om half 8 ligd hij op bed en gaat hij slapen
Mijn dochtertje is ook 13 maanden, en gaat rond 20u à 20.30u slapen. Ze slaapt dan tot 9u 's morgens. 's middags gaat ze slapen nadat ze boterhammetjes gegeten heeft, dat is rond 12.30u à 13u en slaapt dan tot 16u ongeveer. Ze krijgt 's avonds nog een fles peutergroeimelk, meestal rond 19.30u. Soms gaat ze 's avonds in bad, en soms 's morgens, dus daar hebben we niet echt een ritueel in. Ze slaapt ook niet altijd direct, maar ze we laten haar even doen, en dan valt ze uiteindelijk wel in slaap, dat duurt nooit meer dan een kwartiertje.
Mijn dochertje is ook 13 maanden en dit is haar dag: 07.00 wakker 09.00-11.00 slapen 14.00-16.00 slapen 19.30 slapen We zouden graag zien dat ze overgaat naar 1 slaapje, zodat we iets meer tijd hebben om ergens heen te gaan ofzo. Maar goed, ze is gewoon een slaapkop en daar gaan we gewoon in mee.
@Sjaam Hier precies hetzelfe schema. Wel lekker zo'n slaapkoppie maar soms lastiger met iets ondernemen. Maar op een dag met iets in de planning werkt wat rekken in de ochtend wel. @naadje: inderdaad bad wat korter en zonder prikkels de fles. Werkt hier prima na een drukke dag met veel indrukken Succes
Mijn zoontje zit al vanaf 6 weken in hetzelfde ritme. Hij ging tot 1 jaar om 19:30 / 20:00 naar bed en daarna ergens tussen 19:00 en 19:30 afhankelijk van hoe moe hij is. Hij slaapt tot 7:00 - 7:30 en blijft in bed tot 7:30 - 8:00. Onze dochter zit in hetzelfde schema alleen gaat zij een half uurtje later naar bed. Wij hebben vanaf 6 weken gestuurd op dit ritme en hebben het in de loop van de afgelopen 2 jaren nauwelijks hoeven aan te passen. Ideaal. tot 15 maanden: 8:00 opstaan 10:00 - 11:00 slapen 13:00 - 15:00 slapen 19:30 - 8:00 slapen vanaf 15 maanden 8:00 op 13:00 - 15:00 / 15:30 slapen 19:00 naar bed tot 7:30 - 8:00 Ritueel: 18:00 eten pyjama aan 19:00/19:30 flesje (tot 1 jaar) tandenpoetsen in bed. Muziekdoosje aan en dag! Sinds een maand of 2 lezen we ook een verhaaltje voor voor het slapengaan.
Hoi allemaal, Dankjewel voor jullie reacties. Wat betreft de tip om niet teveel te veranderen en gewoon het bad wat korter te doen en dan slaapzak aan fles op bed en dan in bed gaan we eens proberen. Wat betreft een vast ritme is het voor ons van begin af aan moeilijk geweest. We hebben behoorlijk wat ellende met hem meegemaakt. Dus het veranderde gewoon heel vaak. Maar het gaat inmiddels goed met hem. Gelukkig. Alleen het laat naar bed gaan. Ons schema is trouwens: 7.00 uur op omdat we moeten werken en op mijn vrije dagen hou ik toch het ritme aan 7.30 uur 150 cc bambix ongeveer 9.30 uur fruit tussen 10.00 en 10.30 naar bed 12.00 uur 1 boterham en 120 cc warme melk (wel nog in fles want meneer wil dit niet in de tuitbeker, koud of warm maakt niet uit) 14.30 koekje, liga, peperkoek, fruit etc. 15.00 - 15.30 naar bed 16.30 wakker ongeveer 17.30 warm eten dan in bad, daarna flesje rond 19.30 soms iets later en dan uiteindelijk pas om 21.30 in bed... Ik ga met de tips aan de slag er moet toch een keer iets lukken....
is het misschien mogelijk om haar rond half 8 a 8 weer op bed te doen, dan slaapt ze tot 10 uur en kan je het rekken tot 13:00 en dan is ze wat eerder weer wakker als ik mijn dochter om 7 uur eruit haal, krijgt ze een broodje, drinken even spelen en dan kan ik haar vaak om 8 uur weer op bed doen en is ze rond 10 uur wakker
Hier ligt de kleine man al vroeg in bed hoor, tussen half zeven en zeven uur 's avonds. Dit ritme hebben we al heel vroeg ingesteld, met een maand of drie geloof ik. Ging echt goed, en wij hebben nog heerlijk een hele avond voor onszelf! Heb echt geen gouden tip voor je hoor. Maar misschien is je kindje ook wel erg moe, dat het daarom zo'n drama is 's avonds? Inderdaad, misschien het badritueel inkorten. En het slapengaan ritueel niet te lang maken, hou het overzichtelijk. Heel veel succes!
Mijn zoontje is dan nog maar 8 maanden, maar die gaat tussen 18.30 en 19.00 uur naar bed. Voordat hij naar bed gaat ga ik met hem in zijn slaapkamertje in de schommelstoel zitten, geef ik hem zijn flesje. Als hij zijn flesje op heeft kruipt hij nog even lekker tegen mij aan en daarna leg ik hem in bed. Misschien dat je voordat je hem naar bed brengt even de rust op zoekt. Dat je bijvoorbeeld op zijn kamertje zijn flesje geeft. Even geen afleiding om hem heen.
Ons dreumesje is 16 maanden en gaat tussen 19.00 uur en 19.30 uur naar bed. Dit zijn zijn slaaptijden: 7.00 / 7.30 wakker 12.30 tot 14.00/14.30 slapen 19.00 / 19.30 slapen Misschien is het een optie om hem steeds 10 minuten á kwartiertje eerder op bed te leggen en het op die manier steeds langzaam aan te vervroegen.
Mijn mannetje van 15 maanden gaat om 19:00 uur naar bed. 8:00 / 8:15 uur is hij wakker 11:00 tot 13:30/ 14:00 uur slapen 19:00 uur naar bed Ritueel Avond eten Samen spelen In bad, laat hem ook nog even zelf spelen in bad. Nog even zelf vermaken. Fles pap Dan naar bed.
Liam word om 7 uur wakker, ligt om half 10 weer in bed tot 12 uur, en dan om 18.00 uur weer naar bed tot de volgende dag 7 uur.. hij slaapt ook nog wel eens van 4 tot 5 bij mij op de buik liefsz
Mijn dochter is ruim 12 maanden. Haar slaap/wakkerschema: ca. 05.30 wakker (krijgt ze borstvoeding) ca. 06.00 slapen tot ca. 08.00 ca. 12.00 slapen tot ca. 14.00 Daarna wakker totdat ze 's avonds gaat slapen, is tussen 19.30 en 20.30 uur. Ik heb een weinigslaper.
Mijn jongste 2 zoontjes (Nilo is 2 jaar, Bodhi is ruim 9 maanden) zitten in elkaars ritme, wat inhoud dat ze allebei rond 7u30 wakker worden. Ze slapen allebei een keer overdag, van ong. 11u/11u30 tot om en nabij 13u30/14u. Ze gaan 's avonds allebei tussen 18u/18.30 naar bed. Heel soms klimt Nilo dan alsnog zijn bed uit, en gaat in z'n kamer zitten spelen. Maar hij gaat altijd uiteindelijk altijd zelf zijn bed weer in om te slapen. En dat vinden we prima, zolang hij z'n broertje niet wakker maakt met schreeuwen of iets.
Finn slaapt vaak tot een uur of half 9 sochtends, dan red hij het om rond 12.00 erweer in te gaan en te slapen tot 14.30 en dan rond 19.00/19.30 weer op bed. Als Finn eerder wakker is (bijvoorbeeld op kdv dagen) dan vaak rond 10.00-11.30 en 14.30-15.30 en dan rond 19.30-20.00 weer op bed Hij hangt net tussen 2 of 1 slaapje in
Mijn mannetje gaat tussen 18.30 en 19.00 uur slapen. Ritueel is al heel lang hetzelfde: - 7.00 uur wakker - Ontbijt met fles groeimelk, broodje en wat fruit. - Ong. 10 uur naar bed slapen (anderhalf tot twee en half uur). - 12.30 uur Lunch - Van 13.00-16.30 uur Samen iets ondernemen/ lekker spelen/ boodschapjes/ op visite o.i.d. - Vanaf ong. 16.30 Ga ik koken enzo en mannetje zichzelf vermaken en/of DVDtje kijken. - Ong. 17.30 uur Eten. - Ong. 18.15 uur in bad, pyama aan en naar beneden. daar tandenpoetsen en wat liedjes zingen. - Tussen 18.30 en 19.00 uur Naar boven; slaapzak aan, liedje zingen, in bed, muziekje aan en dan weg. We horen hem dan niet meer tot de volgende ochtend. Vanaf dat ik naar boven loop met hem praat ik niet meer tegen hem en maak ik geen oogcontact meer. Hij wordt dan meteen heel rustig en geeft zich over aan het ritueeltje. Dit doen we al heel lang op deze manier en hij is een heel makkelijke slaper. Zowel overdag als 's avonds. Ik ben zelf ook blij dat hij zijn slaapje 's ochtends doet ipv 'smiddags. Dat geeft ons 'smiddags meer ruimte om weg te gaan en zo is hij 's avonds ook wel echt moe. Ik denk ook wel dat als je kindje nog tot ong. half 5 'smiddags slaapt, het wel logisch is dat hij wat later moe is 's avonds. Verder is het denk ik een kwestie van gewoontes doorbreken en volhouden en consequent zijn. Dat kost meestal een hoop strijd en energie voordat het kwartje valt, maar levert dan ook wel wat op. Gr Mamasim