Ik heb ook nooit gezegd dat de polen het verziekt hebben hoor. Ik zeg alleen dat het gewoon niet klopt dat er momenteel altijd werk te vinden is, dat is namelijk niet het geval en dat is ook een feit. Maar ik heb vaak het idee dat mensen dit snel gillen die niet in zo'n situatie zitten of hebben gezeten. Denk dat als je er zelf midden in zit dat je dan wel anders praat.
Wat een geklets zeg. Je moet niet alles brengen alsof het een feit is. Ik diverse mensen die hun werk PRIMA deden en eruit gezet zijn omdat polen goedkoper zijn. ze doen exact hetzelfde werk als dhun nederlandse voorgangers, ze zijn alleen goedkoper. Hier zitten een paar bedrijven waar veel mensen met een uitkering aan het werk konden gaan. Waaronder mijn vader. Nu dus niet meer door al die polen. Ik hoop dat ze dit gaan verbieden. Eerst eigen volk en dan buitenstaanders. Belachelijk toch, de buitenlanders pikken hier het werk in of worden ingeruild en onze mensen zitten zonder werk. Willen wel maar dat is er niet. En vervolgens zijn ze "ziek" en gaan ze terug naar polen met een uitkering. Krijgen goedkopere premie zorgverzekering terwij er hier genoeg mensen zijn die de normale premie op moeten hoesten en net zo hard werk. Echt gekkenwerk.
Er is toch ook niemand die het de polen kwalijk neemt? Althans dat kan ik uit niemands tekst halen, het zijn voornamelijk de bedrijven die de keus maken om goedkopere krachten in te huren en dan klagen dat de nederlanders niet willen werken, amehoela, er zijn zat nederlanders die nu willen werken maar die worden gedwarsboomd door die bedrijven. Ben trouwens wel benieuwd @Strijkkraal bij welk bedrijf jou vrienden dan werken, ik heb hier ook nog zeker wel drie mensen die dat werk zo zouden oppakken, zou ze niet eens uitmaken als ze er een uur voor zouden moeten rijden.
Ik ben aan het uitzoeken ... het zijn kennissen, geen vrienden dus ik heb geen directe link met deze mensen ...
Er wordt veel en dan ook echt veel te veel over één kam geschoren. DE Polen, DE Nederlanders... Overal zitten rotte appels, die het voor de goedwillenden verpesten.
Geef die polen eens ongelijk! Het zijn de bedrijven die akelig de mist in gaan met dit soort praktijken. Ergens is het toch belachelijk? Om allochtonen werk aan te bieden waar Nederlanders om verlegen zitten.
Kom kom ik lees overal "de buitenlanders pikken ons werk in". Het zijn nog altijd de dubieuze uitzendbureau's die deze mensen voor een appel en een ei de kassen in werken. En de Nederlandse werkgevers die er gretig op in gaan.
Dacht jij dat? Wij hebben het financieel ook heel zwaar gehad. Op onze knieën in de supermarkt liggen voor het goedkoopste blik witte bonen in tomatensaus niet te vreten, maar dat vulde tenminste. Liften (geen geld voor metro) naar mijn hoogbejaarde oma voor koffie met koek, koek en nog meer koek. Teruggebracht door mijn oom, die om de hoek woonde, want hoe oud oma ook was, gek was ze niet en die had mijn oom gebeld en een hele tas eten voor ons meegegeven. Been there. Maar ik gil niet. Ik vind het alleen zo verrot dat de Polen overal de schuld van krijgen.
Het is niet de schuld van de polen noch werkgever. Se werkgever heeft vaak twee keuzes of poolse ardbeiders voor 6 of bedrijf gaat failliet. Hoe erg ook ik zou dsnook voor optie een gaan.
Bedrijven zijn zelf ook niet altijd zuiver. Ik herinner me nog heel goed de affaire met een bepaald bedrijf op de Bleiswijkse veiling.
Ik heb een periode orderpicking gedaan. Met zowel Nedelanders als Polen. Simpel, maar lichamelijk zwaar werk. Ik werkte daar met een heleboel mensen die onder hun niveau werkte. Een dierenarts, een communicatie wetenschapper, en noem maar op. Het is dus onzin dat men er hun bed niet voor uitkomt. Daarnaast merkte ik dat de Polen over het algemeen een stuk harder werkten dan de meeste Nederlanders. Ze namen het veel serieuzer. Verder werden zowel de Nedelanders als de Polen er na 26 weken weer net zo hard uitgegooid. Voor hun 10 anderen. De achterdeur is daar minstens zo groot als de voordeur. Je bent een nummertje en je kan beter vriendjes worden met de leidinggevende dan kwalitatief goed werk leveren. Helaas zit ik momenteel weer in de ww. Na 3 maanden mag ik natuurlijk weer terugkomen bij het distributiecentrum, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nog niet weet of ik dat wel wil. Ik ben echt niet te beroerd om hard te werken, maar je voelt je wel heel erg een stuk stront binnen zo'n bedrijf. Hopelijk vind ik snel werk binnen m'n eigen vakgebied. Liever nog zou ik weer de schoolbanken ingaan, maar daar moet eerst geld voor zijn. Gelukkig heeft mijn vriend een goede baan dus we hoeven niet ieder dubbeltje om te draaien. Toch maak ik wel heel bewuste keuzes. Ik zou bijvoorbeeld dolgraag een 2e kindje willen, maar dat is nu gewoon niet verstandig. Ook struin ik rommelmarkten en kringloopcentra af. Nou vind ik dat sowieso geweldig, maar je kan er ook geld mee besparen. Gisteren nog een heel gaaf spijkerjasje voor mijn dochter gekocht voor 1 euro! Ik kan echt genieten van zo'n aankoop en ik schaam me daar ook absoluut niet voor.
Zeg ik dan dat je MOET gillen? Ik zeg nergens dat de polen de schuld krijgen hoor. En wanneer zat je in die situatie als ik vragen mag? Een paar jaar geleden? Toen de banen nog voor het oprapen lagen?
Maar als je dan zelf in zo'n situatie hebt gezeten dan moet je toch weten hoe mensen zich nu voelen die nu in die situatie zitten? Moet je je eens verplaatsen in die mensen nu, dan wil je heel graag werken, je pakt alles aan wat er maar is maar er is gewoon niets want je word overal maar afgewezen voor de domste redens. Neem aan dat jij je ook niet tip top voelde toch 20 jaar geleden toen je in die situatie zat? Dat jij het niet uitte dat je je zo voelde dat is persoons gebonden maar dan zou ik juist denken dat je je dan wel kan inleven in die mensen van nu. Dat idee krijg ik nu niet echt van je.
Dat ben ik dan wel helemaal met je eens. Maar er is hier niemand die de Polen zwartmaakt hoor. Dat maken jij en Beatissimam ervan.
Amen. Wij hebben ook een aantal jaar moeten rondkomen rondom bijstandsnorm. Geen uitkering, maar parttime baan.
Alsof ik me niet inleef, kom zeg; ik heb in die situatie gezeten en jarenlang gezinnen geholpen die in die situatie zaten. Daarom zeg ik: been there, seen that. En nee, ik woonde niet in een duur nieuwbouwappartement, maar in een Bijlmerflat.
Debaky, ik denk dat je op een gegeven moment wel moet proberen te accepteren dat er mensen zijn die er anders over denken en het anders zien / ervaren dan dat jij dat doet. Het is niet zo dat omdat de documentaire jou zo verschrikkelijk aangrijpt, de rest van de kijkers dit ook zo moet ervaren. Iedereen is verschillend, wat jij vreselijk vindt, vindt een ander peanuts en andersom.
Ik accepteer het ook dat andere mensen anders denken maar begrijpen doe ik het niet, ik kan me niet voorstellen dat mensen zeggen ( nog niet eens letterlijk maar dat lees je uit de tekst ) dat ze niet moeten zeuren en dat er gewoon zat werk is. Dat is er namelijk niet en dat is gewoon een feit. Maar ik hou er over op want er zitten er hier twee mee te kletsen die iets proberen te veroorzaken wat helemaal niet aan de orde is. Erg jammer