Mijn ouders hebben allebei een baan.....zijn tand optimaal verzekerd. Mijn vader zijn voortand brak gister af....hij moet een nieuw implantaat hebben, 1500 euro. Daar boven op moet een nieuwe tand, 1000 euro. De verzekering keert 1000 euro per jaar uit. Dus 1500 euro zelf betalen....lijkt me ook zwaar belachelijk, zelfs voor iemand met een baan!!!! Dus het geld niet alleen voor de "armen" onder ons.
het verhaal wordt volledig uit zijn verband gerukt alleen al door de titel. Sorry dat ik het zeg, maar ik vind de openingspost alleen al erg naïef. Deze meneer zijn tanden zitten al bijna los in zijn gebit, dat is de reden dat hij ze eruit trekt. Dat ze los zitten komt (zeer waarschijnlijk) door tekort aan voedingstoffen. Dat hij 1 keer per dag wil eten, heeft te maken met zijn keuzes. En dat hij zo weinig overhoudt heeft ermee te maken dat hij een restschuld had van een huis en daardoor in de schuldsanering zit. Maar verder wordt er niet gekeken! Hij woont nu in een nieuwbouwwoning!! Wat heeft de regering daarmee te maken? Het is en blijft een keuze! Hij kan ook ergens anders gaan wonen, in een andere stad, waar een minder lange wachtlijst is en waar minder dure woningen zijn. Hij maakt deze keuze. In Nederland bestaan een tal van maatschappelijke instellingen waar mensen zonder een woning onderdak en begeleiding kunnen krijgen. Dat heeft echter wel wat consequenties, je privacy bijvoorbeeld en een deel van je inkomen. Maar nu moeten we niet gaan doen alsof Nederland helemaal niets doet aan arme mensen, en dak- en thuislozen, want dat is niet zo. en het kabinet de schuld geven? hou toch op. Bovendien heeft deze meneer ook een pakket van de voedselbank, kinderbijslag, huursubsidie, schuldsanering, er wordt WEL om hem gedacht. Het is niet zo dat hij Ineens van 30 euro per week moest gaan leven en Ineens losse tanden had. hij had ook de keuze kunnen maken om een spaarpot op te bouwen, of om zijn vorige woning deels af te lossen. dan had hij nu niet zo`n grote schuld gehad. Bovendien is dit ook maar tijdelijk voor hem. Binnen 3 jaar is het traject klaar en worden de overige schulden hem kwijtgescholden.
Hahaha!!!! De mensen die in de schulden zitten en er zelf geen aandeel aan hebben, dat zijn echt uitzonderingen. Maar dát willen velen niet horen.
Niet mee eens, maar zo heeft gelukkig iedereen zijn mening. Als mijn man of ik het opeens in de bol zou krijgen om te gaan scheiden, dan zouden wij ook echt een groot probleem hebben. Of als een van de twee z'n baan kwijt raakt... Zelf heeft mijn man bijna 2 jaar thuis gezeten, hij kwam gewoon niet aan de bak. Kreeg altijd hetzelfde argument; overgekwalificeerd, te oud, te duur. Mijn man heeft zelfs een keer aangeboden dan zonder betaling mee te draaien, zodat hij in ieder geval ervaring erbij kreeg en geen gat in zijn CV...maar nee, ze wilde hem toch niet hebben. Uiteindelijk zijn wij eruit gekomen, maar het is lastig geweest en ons spaargeld is aanzienlijk verdampt hierdoor. En ja, er zijn mensen die het zichzelf aandoen, maar tegenwoordig ga ik hier niet meer zomaar van uit... het kan helaas iedereen overkomen, als het maar even tegen zit heb je een probleem. En betreft het goedkoper wonen ergens anders...ik denk dat daar te makkelijk over wordt gedacht. Ten eerste moet je dit maar kunnen. Zijn dochter moet dan naar een andere school, er moet daar dan wel werk zijn etc. Ten tweede: zoals eerder aangegeven schrik ik niet van de huur die meneer hier moet betalen, deze is eigenlijk redelijk standaard. Een vriendin van mij was laatst naar een appartement aan het kijken in Nieuwegein, eentje uit de jaren 70 en duidelijk slecht onderhouden (muren met scheuren, waterschade, schimmel etc.) en alleen het echt noodzakelijke was aanwezig (in de keuken alleen maar een aanrecht met keukenkastjes, fornuis moet je bv zelf regelen). Maar daar werd nog wel mooi 575 euro p.m. + nog 100 euro aan stook en service voor gevraagd. Lokatie was wel goed, dat moet ik er wel bij zeggen, maar dan nog. En dit was gewoon een woning van de woningbouw. En dat is ook wat de documentaire wil aankaarten; het te hoog liggen van de sociale huren op het moment, zodat mensen die al krap zitten, deze bijna niet kunnen betalen. Want een woning huren voor 300 a 400 euro in de maand, dat gaat helaas echt niet meer op.
In principe maakt het niet uit wat deze man moet betalen aan huur. en daarmee slaat deze documentairemaker de plank mis. Alles wordt afgeroomd omdat hij in de schuldsanering zit. Ook al zou deze meneer maar 125 euro huur hoeven te betalen, dan houdt hij nog altijd maar 30 euro over aan leefgeld.Wettelijke schuldsanering | Schulden | Rijksoverheid.nl de rechtbank bepaald welk bedrag hij aan leefgeld overhoudt. Een lagere huur zou in dit geval alleen voordelig zijn voor de partijen waarbij deze meneer een schuld heeft staan. Ben het wel met je eens dat de huurprijzen erg hoog zijn. Maar daar is dan weer de huurtoeslag voor bedacht. Ik reageerde op de mensen die insinueerden dat Nederland niets doet voor mensen, mocht jij op straat komen te staan dan is er maatschappelijke opvang. Je hoeft niet echt op straat te staan. bijvoorbeeld deze organisatie Maatschappelijke Opvang. Federatie Opvang om maar 1 van de voorbeelden te noemen.
Ligt eraan of hij een uitkering heeft Hoogte bijstandsuitkering | Bijstand | Rijksoverheid.nl of werk. afhankelijk van de hoogte daarvan heeft hij dan nog recht op huursubsidie. Of bedoel je, en wat als hij 475 euro minder aflost op zijn schuld? dan ontvangt(en) de schuldeiser(s) dus minder.
Je zegt net dat het niet uitmaakt voor hem of de huur 600 of 125 euro bedraagt. Hij krijgt die 30 euro. Dus wie betaalt het verschil?
degene waar hij schulden bij heeft, die betaalt uiteindelijk dat verschil want die ontvangt minder. stel, deze meneer heeft een baan of een uitkering en ontvangt 1200 euro per maand. Kan ook veel minder zijn natuurlijk de huur, electra en verzekeringen bedragen bijvoorbeeld 1000 euro per maand de rechter heeft vastgesteld dat meneer en dochter 30 euro per week minimaal nodig heeft om van te leven, dan is de rest aflossing van zijn schuld. Wanneer meneer akkoord gaat met het traject van de schuldsanering dan wordt na 3 jaar zijn volledige schuld kwijtgescholden. Wanneer hij bijvoorbeeld geld van de belasting/ electriciteitsrekening terugkrijgt, dan gaat dit niet naar hemzelf, maar naar de schuldsanering en wordt dit gebruikt voor de aflossing van zijn schuld.
Die zou er natuurlijk nooit akkoord mee gaan iedere maand 475,- x 36 minder te ontvangen. Zelfde geldt voor de woningbouwvereniging.
diegene moet ermee akkoord gaan want die heeft van de rechter een bericht gekregen dat die man in de schuldsanering zit. nogmaals de link Wettelijke schuldsanering | Schulden | Rijksoverheid.nl en betreft de woningbouwvereniging begrijp ik je niet helemaal
Ik heb meegelezen en nog niet eerder gereageerd. Ik vind 30 euro echt extreem weinig, zelfs met voedselpakket, bijna onmenselijk om van te leven, voor 2 personen, waarvan 1 kind in de groei en 1 volwassen man. Mijn zwager en schoonzus zitten met 4 personen aan de 100 euro per week (ook schuldsanering, met ws. een veel hogere schuld dan deze meneer (1.5 ton) en krijgen ook de kinderbijslag, nu snap ik wel dat het gaat naar inkomen en blabla, maar 30 euro voor 2 pers. is wel heel minimaal. Waar betaal je dan je verzorgingsproducten van? die heb je ook weleens nodig, en ook al is dat 5 euro per week, medicijnen, scheerschuim, shampoo, zonnebrand etc. dat gaat wel van je budget af he, en die is dan ineens 25 euro! Ik heb weleens een super mooi stuk in psychologie magazine gelezen dat armoede echt ingewikkelder is dan het lijkt, mensen maken daardoor soms keuzes waarvan wij denken: doe het niet! maar wij kunnen, als mensen die wel normaal hun boodschappen kunnen doen, dat gewoon niet 'snappen'. daarnaast zijn er ideeen over een dalend IQ als er fikse armoede in een gezin heerst, het tast zoveel meer dan dan wij nu denken. Je eigenwaarde, alles.