Hm.. heb m nu af gekeken.. Vind t ook wel vreemd dat die anderhalve tas boodschappen met een dag opzijn ja.. 1 maaltijd weg gegooid 1 opgegeten, en de rest dan? maja.. hij zal t heus niet bewust of expres doen, misschien heeft hij gewoon eens wat tips nodig?
Nog merk ik aan sommige reactie dat mensen hun ogen willen sluiten voor het geen wat er daad werkelijk is. Ik krijg het idee dat veel mensen vinden dat het de eigen schuld is dat mensen in zo'n situatie komen, denk even na. Niemand kiest er voor om zijn/haar baan kwijt te raken en te leven van een uitkering en de voedselbank. Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals deze man van het filmpje maar ik ben echt 100% overtuigd dat door alle bezuinigingen van het kabinet ( dus ja ik geef merendeels hun de schuld ) veel gezinnen onder de armoede grens leven en ik schaam mij daar echt kapot voor als Nederlander zijnde. Hoe kun je het in je domme hersens halen om wel geld te sturen naar bv Griekenland en je ogen te sluiten voor de armoede ( die je dus nu niet meer kan ontkennen ) in je eigen land. Maakt mij echt pissed.
Dank u!! Ik heb trouwens ook niet het hele filmpje gekeken,maar ik besef me maar al te goed dat dit echt in heel veel gezinnen voor komt! Meer zelfs dan men denkt... Ga naar de apotheek,als je advies vraagt over een geneesmiddel mag je meteen al betalen...belachelijk! En zo zijn er meer dingen die hier in Nederland niet kloppen.
Ik vond persoonlijk dat deze meneer helemaal niet extreem zielig deed. En hij maakte misschien niet met alles de allerslimste keuze maar ik heb wel respect voor hem. Zijn eigen eten opofferen zodat zijn kind genoeg zou hebben. Het heeft mij iig weer even met beide benen op de grond gezet. Overigens ben ik bij de lidl vaak meer kwijt als bij de ah...
Uuhh, waarom het (grotendeels) de schuld van het kabinet is??? Omdat ze het land kapot bezuinigen. Zo krijgen bedrijven ook steeds meer te verduren en moeten die OOK bezuinigen en ZO raken steeds meer mensen hun baan kwijt! Die mensen hebben dan weer minder uit te geven waardoor er nog meer bedrijven en winkels het financieel moeilijk krijgen en ook die bedrijven weer mensen moeten ontslaan! En ga zo maar door! En dan kunnen sommigen hier wel vinden dat het iemands eigen schuld is dat ze schulden hebben door een te hoge hypotheek o.i.d. Maar zo'n 10 jaar geleden dachten mensen nog dat ze niet ontslagen konden worden met een vast contract bij goed functioneren. Dat is tegenwoordig wel anders! :x Ik snap sommige reacties hier echt niet!
Het is echt niet zo dat wat je bij de voedselbank krijgt, kant en klare levensmiddelen zijn waar je een maaltijd van kan toveren hoor. Dus ja: misschien had hij nog een handje rijst, of een blikje tomatenpurree of 2 appels, of een stronkje witlof. Vaak heb je het ene wel en het andere niet. Ik neem me petje wel af hoor voor die man. Hij zorgt toch maar mooi hartstikke goed voor zijn dochter. En ja: hij rookt een pakje shag in de 3/4 weken. Nou en! Hij neemt toch maar mooi zijn verantwoordelijkheid door te zeggen dat hij daar in plaats van niet eet. En ook ja: daar krijg je losse tanden van en ontstekingen. En nee: als je achterstanden hebt bij de ziekenfonds, mag je je niet meer verzekeren voor de tandarts en trouwens: geen enkele tandarts saneert je meer. En dan moet je in het gunstigste geval 92 euro aftikken als je met spoed een kies moet laten trekken. Dus doet hij het zelf, en dat vind ik niet eens schokkend, maar veel respect daarvoor. Soms heb je dus geen andere keus meer, en als je echt diep in de shit zit moet je soms keuzes maken waarvan je van te voren al weet dat die niet juist is...kiezen uit 2 kwaden, met tranen in je hart en dan nog een trap na krijgen van mensen die het allemaal zo goed weten. Vergelijkingen met zoooooveel jaren geleden gaat sowieso niet, tijden en regels zijn veel te veel veranderd.
Euroshopper (basic) is veel goedkoper als de lidl, heb je gelijk in. En soms hè, kun je niet eens meer superslimme keuzes maken. Als je hoofd zo vol met berekeningen zit en andere zorgen, weet je het gewoon niet meer en krijg je black-outs. Ik vond het een leuke man en leuke vader.
Ik neem zeker ook mijn petje af voor deze meneer, zoals ik eerder ook al aangaf alleen ik vind anderhalve tas boodschappen redelijk veel.. al kan ik de inhoud idd niet zien..
Ik wist wel dat dit een topic zou worden van; eigen schuld, waarom zoekt hij geen werk? hij rookt wel nog 1 shaggie per maand. Dat zijn MEESTAL de mensen zonder geldzorgen, wat niet roken en met totaal geen inlevingsvermogen
En het ergste daarvan nog is is dat als je die info niet wilt hebben ze het alsnog kunnen claimen bij je verzekering. Dus betalen moet je sowieso. Word met de dag erger en erger en er gebeurt geen flikker als mensen maar blijven zeggen dat er geen armoede in Nederland is.
Even naar de gehele documentaire: het is wel goed dat er gekeken wordt naar de huidige huurprijzen. Die zijn namelijk inderdaad erg hoog. Nu verdien ik echt niet weinig, maar als ik op mezelf een huisje zou willen huren zou dit nog zeer lastig worden. Laat staan als je van een uitkering moet leven.
Ja, ik vind het ongelooflijk dat iemand die rond moet komen van 30 euro per week een nieuw appartement huurt van 600 euro per maand. In plaats van huurliberalisering moet de scheefstand aangepakt worden. Mensen met een hoger inkomen moeten meer betalen of doorschuiven. Nou, als we dat in NL invoeren is het land te klein!
Volgens mij komt het veel vaker voor dan wij ons kunnen voorstellen. Wat ik eerder al schreef: dat er kinderen zonder (fatsoenlijk) ontbijt naar school gaan. Dat vind ik heel erg. Wiens schuld dat dan ook is maakt me niet uit, het is gewoon erg en zou in een land als Nederland niet nodig moeten zijn.
Wat wil je dan, dat het kabinet maar de ogen sluit en niet bezuinigd in tijden van crisis? Dat Nederland failliet gaat net als Griekenland of Ijsland? De regering bezuinigd echt niet omdat ze dat zo geweldig leuk vinden, maar omdat het anders gewoon niet kan! En het is echt niet 1 groep waar bezuinigd wordt hoor, het is overal op elk niveau.
Tja aan de ene kant vinden mensen het erg als er mensen zijn die het slecht hebben, maar aan de andere kant willen ze hun eigen makkelijke situatie niet opgeven... Kijk maar naar mensen die zonder reden in de bijstand blijven (zwart werken) of geld wegsluizen om geen belasting te hoeven betalen (bij vrijstelling ivm laag inkomen) of wat dan ook... al die acties zorgen er ook voor dat er meer bezuinigd moet worden.
Ja, tegenwoordig is de jaarlijkse verhoging inkomensafhankelijk... Doorschuiven van woning zal echter niet veel opleveren... zeg dat iemand een woning huurt voor 250 per maand en degene zegt op, dan kan het zijn dat de woning vervolgens voor een hogere huur weer op de markt komt. En dan betaald je dus nog steeds een hoog bedrag (woningen onder de 450 zijn echt niet makkelijk meer te vinden). Let wel, een woning valt nog onder sociale huur zolang deze de huurgrens van 699 niet overschreid.
Wat ik zou willen? Dat ze eens wat minder bezuinigen op de groepen die het al zo moeilijk hebben. Dat ze stoppen met het uitgeven van bonussen aan die hoge pieten, dat ze geen geld meer sturen naar andere landen terwijl ze donders goed weten dat ze niets terug betalen, en zo kan ik nog wel door gaan. Dat ze moeten bezuinigen daar ben ik het helemaal mee eens maar de dingen waar ze nu op bezuinigen is gewoon niet normaal meer. 6,75 euro betalen alleen maar aan de info die een apothekers assistent geeft over je medicijnen. Doe ff normaal zeg! 350 euro eigen bijdrage, bejaarden en verzorgings tehuizen die gesloten worden en waarvan dan verwacht word dat de oudere maar bij de kinderen in gaan wonen. Ze willen dat je kinderen krijgt, ze willen dat je je ouders in huis neemt en ze willen ook dat je fulltime werkt om de economie draaiende te houden, ze willen dat je je kinderen gewoon zelf opvoed en niet door de peuterspeelzalen laat doen maar gooien wel even de prijs omhoog naar 130 in de maand voor twee dagdelen per week, waar gaat het over?
Is niet "soms" maar heel vaak het geval. Er zijn studies gedaan die inderdaad aangeven dat mensen die in geldnood zitten en andere problemen hebben vervolgens geen rationele keuzes meer kunnen maken. Dus als je buiten je eigen schuld in de shit raakt kan het nog zeker wel zo zijn dat je keuzes die je daarna maakt absoluut niet goed zijn... En dat kan je eigen schuld noemen, maar ik denk dat die mensen gewoon een beetje hulp nodig hebben. Die hulp zou misschien ook verder moeten gaan dan een tasje van de voedselbank, maar ja, daar is natuurlijk geen geld voor.
Is dat echt zo, ja? Ik weet het niet. Ik weet wel dat mensen die een goedkoop huis hebben en veel verdienen gewoon kunnen blijven zitten of niet meer moeten betalen dan hun buurman die 10x zo weinig verdient. Er is kennelijk een enorme wachtlijst voor huurhuizen. De man in de docu heeft een kind en had met spoed een woning nodig en huurt dus enorm boven zijn stand. Ik vind dat niet kloppen. De hoogte van je max hypotheek is toch ook inkomensafhankelijk? Ja, dan heb je wel een ander huis, dat is waar.