Opereren of niet?

Discussie in 'De lounge' gestart door mammie1982, 27 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mammie1982

mammie1982 Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames, Het gaat over mijn dochter. Sinds begin dit jaar heeft ze een groeiend bultje boven haar oog. Het zit tussen de arcadeboog en de wenkbrauw. Het leek in eerste instantie op een gerstekorrel die op den duur open ging. Maar blijkbaar niet goed leeg liep. Het is nu een flink bultje dat hard aanvoelt. De huisarts heeft het in september beoordeeld als zijnde een Atheroomcyste. Wat me erg logisch lijkt. In eerste instantie zouden we niks doen. Doordat het groeit zijn we maandag nogmaals geweest en doorverwezen naar de plastisch chirurg. Een zeer aardige man die lang de tijd nam om vooral uit te leggen dat het niet kwaadaardig is. Echter, hij is niet opgestaan vanachter zijn bureau en heeft het bultje van 1,5 meter afstand gediagnostiseerd als een fibroom of neurofibroom?!! Ondanks het feit dat ik alles behalve medisch onderlegt ben, heb ik hier mijn twijfels over. Hij vond opereren de enige optie. Al hoeft dat niet acuut. Het kan immers geen kwaad. Ik vind dat eerlijk gezegt nogal wat met narcose ed. HA en chirurg zeiden maar het is niet mooi. Maar ja, om daar nou een hele operatie aan te wijten vind ik ook nogal wat. Wat zouden jullie doen. Second opinion? Ik ben doodsbang voor die narcose. ben zelf vaak geopereerd ook als kind. En ik ben zo bang om haar te verliezen en om haar verdriet en angst te zien. Mijn omgeving vindt dat ik me aanstel.
    Wat denken jullie hiervan? Zouden jullie je kindje laten opereren?

2. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou toch echt liever hebben dat er iemand van dichterbij naar keek. 1.5 meter ... nou, dan heeft hij dus eigenlijk nagenoeg niks gezien en bijna maar gegokt.
    Ik zou dus gaan voor een second opinion.

Als het niet echt stoort, kan het eventueel blijven staan.
    Maar dan moet je dus eerst wel weten wat het is en dat het toch echt geen kwaad kan (dat het blijft staan).

Ik zou zelf hier overigens mee naar een dermatoloog gaan. En niet naar een plastisch chirurg.
    Die laatste zal inderdaad sneller zeggen "snijden" en minder onderzoeken wat het juist is.

3. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Ik zou het ook eerst nog eens laten onderzoeken, maar ik ben daar dan verder zelf vrij simpel in.. Ik zou het, na second opinion, weg laten halen. Narcose overleef je toch wel weer?
    Ik zou eerder bang zijn dat het groter wordt en dat je dan, mocht het later alsnog weg moeten/willen, dat je dan een veel groter litteken overhoudt..

4. minon

minon Niet meer actief

Ik zou denken: iets wat goedaardig is kan altijd omslaan naar kwaadaardig. Dus bij de internist of dermatoloog een second opinion en dan weg laten halen. Nu ze jong is geneest het veel mooier ook.

5. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Mijn schoonbroer heeft ook.zon bultje op zijn oog...ik vind het heel lelijk en storend dus zou het laten weg halen als het mijn kind was.
    Hij laat er niks aan doen, denk ook bang om er in te laten snijden.

De angsten die jij hebt voor een narcose moet je niet over brengen op je dochter. Misschien vind zij het helemaal niet erg.

Als het niet levensbedreigend is kun je ook wachten totdat je dochter wat ouder is en zelf de beslissing laten maken.

Maar ik zou het nu laten weghalen, kleiner bultje is ook kleiner litteken.

6. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Ik heb ook al vanaf mijn 15e een neurofibroom op mijn hoofd, (onder mijn haar) dus niet zichtbaar. Sinds een paar jaar heb ik er 2 kleine erbij, ook onder mijn hoofdhaar. Mijn huisarts zei dat het neurofibrooms waren. Maar toen ik afgelopen jaar bij de neuroloog was zei hij dat het geen neurofibroom kan zijn omdat die dan ook op je romp moeten zitten.
    Neurofibromen komen (volgens hem) niet voor in een enkele vorm.

Hoe dan ook. Misschien kun je wachten totdat ze naar school gaat? Ik zou hem dan wel verwijderen om een eventuele verkeerde 'body image' te voorkomen :)

Ik zou ook voor een second opinion gaan.

7. aurora5

aurora5 Bekend lid

26 okt 2012
    619
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zou het laten weghalen onder narcose. Ik kreeg zo'n bultjes toen ik 16 was en ze hebben het met plaatselijke verdoving weggehaald en het was gruwelijk,e en spuit bij je oog doet heeeeeel veel pijn. Daarnaast zou ik vertrouwen op de visie van eens arts....dus weg ermee!

8. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Ik snap jouw angst voor de narcose (mijn jongste is net geopereerd en dat was alles behalve leuk voor mij). Maar hoe langer je wacht, hoe groter de bult wordt. En het litteken van de operatie dan dus ook.
    Jij vind het nu misschien niet storend maar je dochter op latere leeftijd waarschijnlijk wel. Meisjes willen (en "moeten" volgens onze cultuur) er toch mooi uit zien.
    Nu is het een operatie waar ze zich later weinig van herinnerd.

9. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Een plastisch chirurg herkend een fibroom wel op 1,5 meter afstand hoor. Voor de ok zal er ws nog naar gekeken worden dmv bv een echo en je hebt altijd nog een pre-op gesprek met de anaestesie.

Ons mannetje is al geopereeerd toen hij twee maanden was. Zal nog een paar keer geopereerd moeten worden. Nee dat is niet leuk, maar beter jong dan 15 en je heel erg bewust van wat er gebeurd. En hoe ouder je bejt hoe lelijker het litteken wordt. Het is wel haar gezichtje. Kortom: Ik zou het weg laten halen.

10. Jale

Jale Fanatiek lid

8 nov 2006
    1.687
    359
    83
    Mijn oudste dochter had dat ook en wij zijn toen ook doorgestuurd naar de plastisch chirurg. Die was er al snel over uit wat het was. Namelijk een tweelingzusje, die tijdens de deling niet goed gedeeld was en op m'n dochter is gaan kleven. Hij adviseerde toen ook om het weg te laten halen omdat het kan gaan groeien in de loop van de jaren.. en hoe groter het wordt hoe meer je het gaat zien (deukje boven je oog) als je het op latere leeftijd weg laat halen.
    Mn dochter was bijna 1,5 toen we het weg hebben laten halen en je ziet er nu niks van, zelfs geen littekentje.

Ik zou dus ook nog een second opinion laten doen en het daarna toch weg laten halen.

11. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik zou vertrouwen op de arts hij heeft er immers voor gestudeerd ( zo zou ik denken) en ik zou het dus zeker weg laten halen.

Mijn zoontje was 1,5 toen hij voor het eerst geopereerd werd. Voor mij niet leuk om te zien maar hij was het 3 uur later alweer vergeten en zat toen leuk te spelen.
    Het zal ws ook gee lange operatie zijn.

12. mammie1982

mammie1982 Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Bedankt voor jullie reacties en nuchtere kijk hierop.
    Hieronder een foto van haar oogje even voor jullie beeldvorming.

13. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Mijn dochter heeft met 4 maanden oud een "cosmetische" ingreep ondergaan. Ik weet nog dat ik van tevoren dit best lastig vond. Waarom op die leeftijd al en voor mij was ze mooi zoals ze was, maar achteraf gezien ben ik blij dat wel het gedaan hebben (het moest ook gewoon gebeuren, maar toch) en het is supermooi genezen.

Ik had niet verwacht dat ik er toen zo in zou staan, mede omdat ik zelf ook regelmatig kinderen op de wachtlijst zet voor ingreep die voor een groot deel cosmetisch is.

Verder vind ik het heel fijn dat het bijna niemand weer opvalt. Onze dochter had een schisis en als iedereen die in de kinderwagen kijkt daar een opmerking over maakt, is dat niet leuk. Nu horen we nog wel regelmatig, wat ziet het er mooi uit of als mensen het niet weten en bij ons komen (en er staat een babyfoto van onze dochter in de gang) zeggen ze: "he is dat Noor?"

14. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    1,5 m is helemaal niet zo ver weg voor een geoefend oog, hij ziet zulke dingen dagelijks. Als hij het niet zeker wist, kwam hij vanzelf dichterbij. Dit lijkt allemaal maar zo, omdat je zelf de kennis niet hebt.

Ik weet niet of ik het weg zou laten halen... ligt er ook een beetje aan of het gevaarlijk is (niet begreep ik) en wat mijn kind er zelf van vindt. Maar op een jonge leeftijd van 2-3 jaar is het weer lastiger.

Het is in elk geval een kleine ingreep, met dus een minimale narcose. Ik denk ook dat het veel minder littekenvorming geeft op zo'n jonge leeftijd.

Deel Deze Pagina