Zelf keukenkruiden kweken

Discussie in 'De lounge' gestart door Cryptonism, 21 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben bezig met het kweken van eigen keukenkruiden. Op mijn keukenvenster dus.

Ik ben begonnen met potjes, zaadjes erin, vochtig maken en dan plastic erover. Gaat helemaal geweldig. Alleen... de Koriander komt nu boven de potrand uit en ik vraag me af, moet ik nu het plastic al weghalen? Overpotten hoeft niet want ik ben gewoon in een grotere pot al begonnen.

Maar als ik nu het plastic weghaal, gaat het dan niet kapot?

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Oh leuk :D Ik wil ook :D

3. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is echt heel makkelijk. Als ik het kan kan iedereen het hihi

4. Trees

Trees Niet meer actief

Ik haal het gewoon weg. Het staat binnen, dus het hoeft niet te wennen aan 'kou' (afharden). Eventueel kun je voor een tussenoplossing gaan, door het plastic er nog maar voor een deel over te spannen of flinke gaten erin te maken. Ik doe dat trouwens alleen buiten en binnen nooit en dat gaat prima.

Ik vind het ook zo leuk om zelf te kweken. Ik heb nu zaadjes uit een rode peper gehaald en in potjes gestopt en dat gaat als een tierelier!

5. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Superleuk he, ik doe het sinds kort.

Trees, zou dat met paprika uit de winkel ook kunnen?

6. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

ja hoor, zo heb ik het dit jaar ook gedaan en de paprika's hangen er inmiddels al aan :D

7. Trees

Trees Niet meer actief

Ik heb er ook één staan. Een vriendin heeft deze gekweekt door zaadjes uit een paprika te halen.

Heb jij deze binnen of buiten? Er hangen hier alleen nog maar mini's aan.

8. kippiekip

Ik heb hem buiten staan..

ik zal er ff een foto van maken, zitten al aardig wat paprika's aan..

ben zo terug ;)

9. kippiekip

dit is mijn paprika plant, ze zijn nog niet extreem groot maar er hangen er wel al heel veel.. let niet op de troep en de liggende stokken hoor hahaha ben vanmiddag even met de oudste ( daar is dit iniminie groente tuintje van ) bezig geweest.

Bekijk bijlage 261738

10. lea

lea Fanatiek lid

Ik ben er ook mee bezig, met bieslook, basilicum en ......koriander, peterselie??? Geen idee mee haha. Heb er trouwens geen plastic over gehad, en het groeit gewoon goed hoor. Basilicum ruikt al als basilicum.... heb net van de week verpot. Heb nu dus meerdere potjes staan...

11. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh wat super die paprika. Maar dat kan niet echt binnen of wel? Ik heb nu nog niet een tuin die geschikt is hiervoor. Plus het feit dat wij niet in onze tuin investeren vanwege het feit dat we hier niet blijven wonen. Ik hoop in een toekomstige tuin wel een hoekje vrij te hebben.

Bij mij nu Bieslook, Koriander en Peterselie en van een vriendin heb ik een potje met rode basilicum gekregen. Zo leuk om te doen en ik hou zo van verse kruiden in mijn eten.

Heb 5 dagen met grote ogen zitten kijken of het op kwam :D. De pot met Koriander zit het plastic nu los om, het groeit zeg maar mee met de Koriander. Denk dat ik het morgen maar eens ga afhalen en dan maar eens zien of het goedkomt.

12. kippiekip

als ik zie hoe groot de paprika nu is denk ik niet dat je dat echt binnen kan kweken in je raamkozijn, maar goed misschien groeien ze buiten qua groter meer dan als ze binnen staan dat weet ik niet.

13. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Paprika kun je juist beter binnen doen, net als peper. Nederlandse zomers zijn te koud en te nat :D Maar wel veel ruimte geven, een ruime pot en veel zon, geen tocht. Oh ik wou dat ik een kas had.

Ik heb rode en groene basilicum in de pot binnen, en bieslook, peterselie, rozemarijn, lavendel en tijm buiten.

14. lea

lea Fanatiek lid

Het geeft wel een kick om zelf te kweken, die paprika's zien er goed uit! ook wel eens tomaatjes gedaan dat wil wel goed, wij hebben echt een mini-tuintje dus we houden het nu maar bij kruiden ;)

15. lea

lea Fanatiek lid

en aardbeien ( ook wel leuk dat mijn dochter ziet dat ze niet uit een plastic bakje komen van de markt, maar van een plant ;))

16. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    En aardbeien? Kunnen die binnen dan? Tja, ik zit nog vast aan binnenkweken :(. Kan er momenteel niet veel aan veranderen :(

17. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb de aardbeien buiten. Maar alles kan binnen hoor. Maar als je iets van een balkonnetje hebt kun je de aardbeien ook makkelijk in een hanging basket doen (wel veel water geven), dan raken ze de grond ook niet en gaan niet rotten.

18. lea

lea Fanatiek lid

o ik heb ze ook buiten tussen de plantjes,( Heb maar 2 aarbeienplantjes hoor, oogst van dit jaar was 5 aardbeien die goed waren, maar toch) Binnen zou ik idd niet weten, maar in een pot zou wel kunnen op een balkon.

19. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Balkon ook niet helaas. Een eengezinswoning met postzegel als tuin. En die tuin ga ik nu niet omspitten etc. Puur om de reden dat we hier tzt weggaan. In de toekomstige tuin komen tegels of gras en dan wil ik een hoekje met een kasje of zo. Maar hier ga ik geen geld meer instoppen. En momenteel is dat niet klaar om ook maar iets neer te zetten.

Plus... als ik nu iets buiten neerzet vergeet ik het en gaat het dood:)

Daar komt nog bij dat deze tuin omgeven is door groot gewas dat van de gemeente is. Komt geen zonnestraaltje doorheen. Dus dat schiet helaas ook niet op.

Dus keukenvenster it is :D. Daar komt dan ook de meeste zon. Ga het eens proberen. Nog een speciaal soort beitjes dat ik daarvoor moet hebben?

20. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Nee hoor, maar let er wel op dat het doorbloeiers zijn, dan geven ze continu aardbeien.

Deel Deze Pagina