Ik had munt, basilicum en bieslook. Zaten er ineens mega veel vliegjes in huis!! heb ze naar buiten moeten zetten.. M'n (snack)komkommerplantje gaf 2 dikke komkommertjes en nu is 'ie aan het doodgaan
ok. Thx. Ik zal volgende week eens even gaan kijken dan. Vind het zo gezellig om het spul zelf op te kweken. Ik kook bijna altijd alles vers maar de kruiden in de supermarkt (de verse) zijn ten eerste heel erg duur en ten tweede zijn ze me nog niet vers genoeg. Dit is veel leuker. Ben benieuwd of het me ook met tomaatjes en aardbeitjes gaat lukken .
Heb je die uit zaden opgekweekt of via een al groeiend plantje? Ik had vorig jaar zo'n kant en klaar plantje en die ging ook vrij snel dood.
Mijn plantje was vorige keer idd ook van de AH. Was heel snel dood. Jammer. Ik heb me nu voorgenomen alleen nog maar zelf uit zaden op te kweken. Kan natuurlijk ook misgaan maarvan wat ik van iedereen hoor is dat veel beter dan die kant en klaar plantjes.
Leuk! Hier ook aardbeien, bieslook en peterselie vollop in de tuin staan! Heb nu basilicium zaadjes in een potje gestopt, ben benieuwd.
Ik heb vanochtend het plastic erafgehaald. De zon staat er vol op dus dacht dat dat wel een mooi moment was . Het staat toch zo gezellig . Trouwens, waar halen jullie je zaden? Ik was bij Intratuin daar kon ik Koriander, Bieslook en Peterselie vinden maar verder hebben ze niet zo heel veel. Beetje jammer wel. Heb ook op vreeken.nl gekeken maar daar hebben ze weer zoveel dat ik als leek weer niet weet wat ik moet hebben . Ik ga eens even een fotootje voor jullie maken. Dat is wel gezellig in dit topic. Wie weet volgen er wel meer . Niet gedacht dat toch nog zoveel mensen dit deden en leuk vonden.
Wat ik me alleen afvraag he, moet ik het nou gewoon net zo vochtig houden als voorheen? Dat was niet nat en niet droog. Er tussenin zeg maar.
kan ik nu ook kruiden kweken op het balkon? of is het daar niet echt de tijd voor? of maakt dat niet uit? Wil wel binnen kweken maar we hebben niet echt een vensterbank waar het op kan =P
er is bij ons best veel zon, rond 12e/1e staat de zon op het balkon tot in de avond haha =P moet ik de potjes dan ook afdekken met folie of hoef dat dan niet?
Dan kun je met gemak op je balkon opkweken. Je kan zelfs zo'n klein kasje neerzetten. De manier waarop ik het doe is in potten, zaaien, vochtig maken en dan van dat keukenfolie eroverheen. Werkt prima. Maar ik weet dat er ook mensen zijn die het anders doen hoor. Maar dit is de manier waarop ik het doe.
met folie hou je de vocht binnen zeg maar? broeikast effect? heb wel zoeen klein kastje liggen van plastic, de eerste keer dat ik er zaadjes in deed duurde het erg lang voordat die gingen groeien, ding stond ook binnen he =P denk dat het beter gaat als ik het buiten zet =P
Basilicum moet je mee oppassen, dat verdraagt vochtige voeten heel slecht. Ik zet het altijd in een potje met een gat onerin en een schoteltje eronder, en dan water geven op het schoteltje. Van onderen zeg maar De rest gewoon zoals je je eigen planten doet, maar niet te nat!
Zo lang het niet te koud is (dat is het nu niet) en niet te warm (dat is het nu zeker niet ) kan dat prima. Als het te heet wordt kiemen de zaadjes niet meer. Als het te koud of nat is ook niet meer. Ik heb net ook nog rode en groene basilicum gezaaid. Als we dan terug zijn van vakantie is het al een mooi eind op weg, en dan zijn mijn tomaten ook bijna klaar, lekkere combi!
Buiten gebruik ik meestal zo'n groen stekbakje met een plastic dekseltje, kun je bij elke tuinzaad kopen.
Zo'n kasje zou in principe ook moeten werken. Bij mij kwamen ze met een dag of vijf op. Met keukenplastic is dat dan maar lijkt mij toch dat dat met een kasje niet anders zal zijn. Het recycled inderdaad het vocht.
Ok. Dat wist ik dan weer niet . Dank je wel. Ik heb niet een pot met gat maar wel een hele grote pot. Dus het zakt hoe dan ook wel diep genoeg maar toch goed om rekening mee te houden.