Zelf (kinder)kleding maken

Discussie in 'De lounge' gestart door Tese, 20 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tese

Tese Niet meer actief

Ik heb daar een paar vraagjes over. Heel serieus denk ik er niet over na maar wil er wel wat over weten.

Ik kan nog geen knoop aan een blouse vastzetten, is het dan wel te leren?

Loont het een beetje? Als ik bijv. een shirt in de winkel zie voor 40-50 euro wat ben ik dan kwijt (behalve tijd) als ik het zelf doe? Ik weet dat stoffen heel verschillend van prijs zijn maar ik wil jullie ervaring graag .

Als je daar een naaimachine voor aan moet schaffen wat raden jullie dan aan voor een beginneling?

Wat hebben jullie zoal gemaakt? En mag ik daar foto's van zien?

Wat is makkelijk om te maken en wat moeilijk? En hoe kan ik het leren? Ik heb er totaal geen verstand van namelijk. Heb met google wel gezien dat je een cursus kan volgen bij de loi enz. Maar ga ik daar ook echt wat van leren?

Zomaar even wat vraagjes. Ik hoop dat jullie wat antwoorden voor me hebben

2. Linda86

Linda86 VIP lid

Het is zeker te leren! En het is erg leuk, vind ik dan ;). Ik reageer straks even wat uitgebreider, zit nu op m'n telefoon, das niet zo handig!

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.446
    36.345
    113
    Ja, het is zeker te leren! Ik kon ook helemaal niet naaien en nu maak ik zelfs jasjes.

Veel goedkoper vind ik het niet, eerder duurder ben ik bang en dat is dus nog afgezien van de tijd die het kost, maar wel erg leuk!

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Zeker is het te leren!!! Ik zou je dan wel aanraden een cursus te gaan volgen, daar leer je toch net even wat meer kneepjes enzo.
    Ik heb veel van mn moeder geleerd, maar heb toch naailes gevolgd (okay... woonde toen ik ook 2 uur reisafstand van mama ;) ) Was maar iets van 5 euro per keer, voor 2 uur volgens mij. En deze dame had ook naaimachines enzo staan.

Je kunt het zo duur en zo goedkoop maken als je zelf wilt. Zelf zou ik eerst beginnen met gemakkelijke patronen en niet heel dure stoffen. Op de markt heb ik toentertijd heeeeeel veel coupons gehaald voor relatief weinig geld.
    Heb ook wel eens een wollen mantel gemaakt hoor.... alleen al aan materiaal was ik 80 euro kwijt, een dergelijk mantel kost in de winkel zeker 100 euro.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    O ja, soort machine?
    Niet te ingewikkeld maar ook niet te simpel. Ik heb een machine met 20 steken en dat is leuk wanneer je net begint en wat ervaring begint te krijgen.
    Mijn Toyata doet t prima, maar ik vind m nu eigenlijk wat te licht. Liever had ik een zwaardere machine gehad... maar dat komt nog wel eens.
    Je hoeft ze ook niet persé nieuw te kopen, de meeste naaimachine winkels hebben ze ook tweedehands staan.

6. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Als je een beetje handig bent, is het goed te leren. Ik heb 2 meiden en maak veel jurken met ruches. Deze jurken vind je niet zo gauw in de winkel, vandaar dat ik ze zelf maakt.

Naaimachine kan je heel makkelijk 2de hands kopen. Weet niet waar je woont, maar in Sliedrecht zit een hele goede winkel.

Stofjes koop ik op de markt. Voor 3 euro per meter kan je heerlijk op oefenen. Mijn eerste oefenstuk heb ik trouwens gedaan op oude gordijnen. Dan is het niet erg, als je een beetje verkeerd knipt.:p

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.270
    6.800
    113
    Ja ik zit er ook over te denken. En niet alleen dat maar ik zou ook bestaande kleding ( tweede hands) willen vermaken zodat het mooier zit.

Ik ga volgende week mijn moeders naaimachine lenen en een korte cursus bij haar volgen.

8. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik doe een cursus kleding maken en ontwerpen via de NHA omdat ik een leuke hobby zocht.
    Vind het leuk om te doen maar merk dat in de mooie maanden ik liever buiten ben dan achter de naaimachine.
    Via de NHA kun je ook een naaimachine aanschaffen bij je cursus dus misschien een idee voor jouw.
    Enne wat naaimachine betreft maakt het volgends mij niet zo heel veel uit om te beginnen al zou ik er niet een nemen van honderden euro's.
    Ik heb een pfaff van 25 jaar oud en die doet het nog prima.

Verder qua kosten ben je mits je het allemaal kan ook best nog wel aardig geld kwijt hoor.
    Patroon kosten
    Stof kosten
    garen
    banden
    voering
    en ga zo maar door.
    Ik vind het gewoon leuk om voor mijn meisje iets te maken en mezelf bezig te houden en daar gaat het om.

9. Linda86

Linda86 VIP lid

Oja, bijna vergeten, maar ik zou d´r nog op terugkomen had ik gezegd.

- De kosten: ik denk dat zelfgemaakt of gekocht qua kosten niet veel verschil maakt. Ik ben alles bij elkaar opgeteld altijd nog wel redelijk wat kwijt voor een kledingstuk (patroon, stof, fournituren), maar als je stofjes in de uitverkoop koopt en niet veel fournituren nodig hebt, kan het wel goedkoop hoor!!
    - Naaimachine: ik zou gaan voor een 2ehandse, omdat je dan veel meer "waar voor je geld" krijgt. Die oude naaimachines zijn vaak lekker zwaar en naaien overal goed doorheen. Gewoon eens gaan kijken bij een naaimachinewinkel bij jou in de buurt, daar kunnen ze je wel goed adviseren.
    - Het leren: ik heb het mezelf geleerd, door gewoon een beetje wat dingen te proberen en heel goed te kijken naar bestaande kledingstukken. Ik vind zelfs de patroontjes van Farbenmix ook heel handig om te leren naaien. Alles wordt daarbij heel goed uitgelegd, aan de hand van foto's, kan eigenlijk niet mis gaan ;).

En wat ik zoal gemaakt heb? Ja, echt vanalles. Voor kleding, dat vind ik het leukst. Voor Isabelle en voor mezelf en ook al een paar keer een overhemd en een broek voor Milan. Ik heb maar 1 foto online staan volgens mij, ff zoeken hoor.

10. Linda86

Linda86 VIP lid

Ahh, gevonden!

Dit was voor Isabelle, van een patroontje van Farbenmix, maar dan een beetje aangepast. Ik ben echt van de meisjes-meisjes-kleertjes met veel kleurtjes enzo, dus ik kan me voorstellen dat je 't niet zo leuk vindt ;). Je moet er echt van houden. Maargoed, er zijn dus ook hele andere dingen mogelijk!

11. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Kijk eens op het naaitopic bij de algemende clubs. Heet iets van Naaiclub.

12. lea

lea Fanatiek lid

Hier maak ik ook wel veel dingen zelf, creatief bezig zijn is ook helemaal mijn ding. ( als je dingen wilt zien moet je ff bp-en dan geen ik een link van mn blog)

Hier 2 jurkjes gemaakt afgelopen week en 4 euro kwijt in totaal. ( is dan wel maat 80 ;)

En een spijkerbroek voor mezelf, ( stof was 3 euro pm en 2 mtr nodig) dus max 10 euro.

Ik zoek wel altijd stofjes op de markt of stoffenspektakel, dan kun je hele goedkope en leuke dingen scoren. ( en uniek natuurlijk)

Het is wel handig als je het leert van iemand, maar het boek van knipmode, of de burda( allebei goed). Is een heel handig naslagwerk om te hebben hier staat alles in beschreven met plaatjes.

13. juut26

juut26 Fanatiek lid

28 apr 2007
    4.862
    0
    0
    Roosendaal
    ehm..na al deze bemoedigende reacties schrijf ik toch even over de andere kant...
    ben zelf ook creatief, dus dacht het ook leuk eens uit te proberen..nou werkelijk waar, ik werd er zo chagrijnig van!
    ik vond het echt helemaal niks! als die machine dan weer tegenwerkte werd ik soms lichtelijk agressief.(!) ;)
    ben keer of vier geweest nr cursus, vriendin is doorgegaan en maakt de leukste dingen.
    maar het was dus echt niks voor mij, zo'n rotmachien, en draad weer uit naald, dan daar weer vastlopen, een rect stukje naaien werd bij mij schots en scheef..echt vreselijk.
    stop gauw met tikken voor ik weer gefrustreerd raak.
    wilde gewoon even zeggen dat je het beter eerst uit kunt proberen..

14. Mayon

Mayon Niet meer actief

Ik zat van kinds af aan bij mn moeder op de naaimachine te prutsen, kan niet goed naaien maar iets simpels wel. En voor mn dochter dat gaat goed, kleine dingetjes, net een grijs stippelrokje gemaakt van twee laagjes, met een balletjesrandje eronder. Tasje erbij, voor de bruiloft van mn broer. (zonder patroon.)

Veel reacties gehad! Ga je eerst vertrouwd maken met de machine en denk niet meteen aan iets maken. Om te beginnen een kussen ofzo, mooi recht.

15. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik maak bijna alle kleding zelf en kan het goedkoop doen tegenwoordig.

ik heb een voordelige, maar degelijke machine; een necchi
    ik koop stoffen op de stoffenspektakels (via google kan je vinden waar ze bij jou in de buurt zijn), of bestel ze via www.destoffenkraam.nl, daar kun je heel goedkoop mooie stofjes vinden. voor de speciale shirtjes bestel ik bij www.stoerejongensstoffen.nl.

ik heb nooit les gehad en gebruik voornamelijk patronen van de ottobre, dat is een leuk kindermode blad dat 4x per jaar verschijnd, kost 9 euro per keer geloof ik.

Voor drie kinderen en 2 volwassenen ben ik flink wat goedkoper uit dan in de winkel ;)

16. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Hoi hoi,

Hier maak ik ook zelf jurkjes maar eigenlijk meer omdat ik in de winkel van de zomer niet zoveel zag en dacht ga het eens proberen. Ik heb het voordeel dat mn moeder goed kan naaien en dat zij het mij geleerd heeft want ik weet niet of ik er anders zelf uitgekomen was....voor onderstaand jurkje was is aan stof zeg maar 8 euro kwijt en 2 avonden naaien. Bekijk bijlage 192137

17. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Vind deze trouwens eeerrrgggg leuk!!!!

18. Mayon

Mayon Niet meer actief

Wow was dat de maat van je dochter, 92 ongeveer? heb je dat patroon voor mij.. :)

19. Mama sinds 2009

Mama sinds 2009 Fanatiek lid

1 mei 2008
    1.522
    0
    0
    Wat een gaaf pakje! Ziet er super uit!
    Knap hoor!

20. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Hoi hoi,

dit is maat 86 maat hij valt groot.
    Ik heb momenteel alles in dozen .... Ga dec verhuizen! Anders had ik hem wel voor je uit willen tekenen! Hij staat in de ottobre van maart geloof ik! Als je googled naar ottobre en patroon dan vind je de website!

Groetjes lysanne

Deel Deze Pagina