Gezonde ontbijtjes en lunch

Discussie in 'De lounge' gestart door Love21, 6 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Love21

Love21 Bekend lid

27 jun 2016
    511
    135
    43
    Hi allemaal, op zoek naar gezonde ontbijtjes en lunch. Ook voor de kids graag.. ik eet volgens mij niet perse ongezond, maar wel altijd brood! Ik wil daar wat verandering in brengen.. hebben jullie tips? Ik hoor graag zoveel mogelijk dingen.. dan kan ik een beetje gaan afwisselen:) bedankt alvast.

2. Aaf88

Aaf88 Bekend lid

26 okt 2012
    596
    279
    63
    Havermout, met fruit, banaan, bessen ed, heerlijk! Het vult ook voor langere tijd :).

3. Aaf88

Aaf88 Bekend lid

26 okt 2012
    596
    279
    63
    Verder: ei, rijstwafels, pannekoeken, smoothies

4. Love21

Love21 Bekend lid

27 jun 2016
    511
    135
    43
    En maak je dat dan in de avond al klaar of in de ochtend? Ik heb nu havermout staan.. maar weet niet zo goed hoe en wat! Wat een leek ben ik he?

5. Aaf88

Aaf88 Bekend lid

26 okt 2012
    596
    279
    63
    Met havervlokken is het wel fijn om ze al te weken (in melk, plantaardig of koeienmelk ofzo), anders blijven ze vrij hard. Bij havermout is dat niet per se nodig. En dan in de ochtend opwarmen, en evt nog wat vocht en lekkere dingen erbij (fruit, honing, noten bijvoorbeeld)

6. Love21

Love21 Bekend lid

27 jun 2016
    511
    135
    43
    Klinkt goed! Al 1 voor op m'n lijstje.. nog meer tips van iedereen welkom:)

Aaf88 vindt dit leuk.
  7. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.936
    113
    Rijstwafels met sandwichspread en plakjes komkommer of tomaat

8. Love21

Love21 Bekend lid

27 jun 2016
    511
    135
    43
    Ik heb maiswafels besteld, Advocado en aromat. Vraag me alleen af of dat dan vult? Misschien als ontbijtje wel prima. Heb je ook een goede tip voor de lunch?

9. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.936
    113
    Ja maiswafels zijn nog lekkerder.
    Ik eet dit als lunch, als ontbijt eet ik havermout maar die tip had je al :)

Wat ik ook nog wel eens eet is yoghurt met mango

10. Love21

Love21 Bekend lid

27 jun 2016
    511
    135
    43
    Ohja en vult dat dan echt als lunch? Eet je dan ook dagelijks als ontbijt havermout en als lunch wafels? En hoe maak jij de havermout? Ow sorry hoor, voor alle vragen. Ik wil gewoon zo graag wat bewuster/gezonder en afwisselender gaan leven.

11. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Mijn man maakt dit avond van tevoren:

Glazen potje (waar voorheen doperwten en worteltjes in zaten bijvoorbeeld)
    - 5 eetlepels havermout
    - ongezoete amandelmelk totdat havermout net ‘onder’ staat
    - een kneep / theelepel honing
    - 3 eetlepels (griekse) yoghurt

Dan deksel erop en flink schudden
    Daarna deksel er weer even af en een laagje fruit er in: zwarte bessen, aardbeien, frambozen, bramen, appel, aalbessen, peer, mango zijn allemaal suggesties.

Dan deksel er weer op en savonds in de koelkast zetten, de volgende ochtend trek je het potje uit de koelkast en kun je meteen hop ontbijten.

Dit heet overnight oats, moet je maar eens kijken op internet want er zijn vele variaties mogelijk. En je kunt tot 3 dagen vooruit maken.

Manque en Love21 vinden dit leuk.
  12. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.936
    113
    Klopt ik ook, wilde ook bewust minder brood eten. En als ik brood eet dan eet ik tegenwoordig van dat gezonde zuurdesem brood (is ff wennen hoor)

Die rijstwafels (5 stuks meestal) eet ik alleen als ik thuis ben, en dan eet ik er meestal nog fruit bij als ik dan nog honger heb.

De havermout maak ik als volgt:
    Havermout + melk + rozijntjes + kaneel
    2 minuten in de magnetron
    Hoeveel melk moet je ff uitproberen wat je lekker vind

Als ik naar m'n werk ga neem ik zo'n super nerd grote broodtrommel mee
    Daarin stop ik:
    - 2 zuurdesem broodjes
    - Bakje met studentenhaver (ongezouten) dit maak ik zelf
    - Cherry tomaatjes
    - Appel
    - Mandarijn
    - Bakje met druifjes
    - 2 maiswafels
    Dit is trouwens inclusief ontbijt, ik begin al met eten in de trein

Love21 vindt dit leuk.
  13. Love21

Love21 Bekend lid

27 jun 2016
    511
    135
    43
    Super goede tips al! Ben ik erg blij mee. Ik ga alles wat ik tot nu toe heb gebruiken, want hier kan ik echt wat mee. Thanks! Hoor nog steeds graag meer.. lekker veeleisend he;)

14. Duma

Duma Fanatiek lid

13 sep 2007
    1.085
    1.069
    113
    Mijn ontbijt:
    250gr ongezoete soja melk met een appel in stukjes aan de kook brengen, 45 Gr havermout er bij, 1 minuutje laten meekoken, daarna beetje af laten koelen. Gooi er dan nog kaneel, kokos, en soms chiazaadjes op.

Als lunch meestal een salade.

15. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Mais of rijstwafels met avocado is lekker helemaal met Cottage cheese en plakje kipfilet. Meteen meer eiwitten en vult goed!

Rijstwafels met 100% pindakaas en beetje honing vind ik ook erg lekker

16. floppie888

floppie888 Bekend lid

3 sep 2014
    793
    549
    93
    Ik eet 's ochtends een bakje skyr met een meergranen beschuit.

Bij de lunch vaak salade van bietjes, rucola en huttenkase met een geroosterde boterham erdoor (als croutons). Anders 2 meergranen crackers met huttenkase en tomaat.

17. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Ik zie veel rijstwafels voorbij komen, maar zou deze eerder als tussendoortje nemen, gezien de voedingsstoffen.

Ik eet qua ontbijt en lunch :

Yoghurt met zaden en noten met fruit.
    Boekweit pannenkoeken.
    Salades.
    Groente omelet.
    Havermout met bessen of appel.
    Zelfgemaakte soep.
    Crackers.
    Zelfgemaakt brood (pompoen, zoete aardappel of iets dergelijks).

Ik zet alles in de avond klaar en maak zoveel ik kan. Ik moet ook echt plannen, anders pak ik alweer snel iets makkelijk en dat zijn altijd koolhydraten..
    Recepten en inspiratie haal ik uit kookboeken of internet.

18. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Zoals hierboven al gezegd, echt plannen is het beste. Dus zorg dat je lijstje maakt van wat je zou kunnen eten als ontbijt/lunch en ga alles wat je daarvoor nodig hebt in huis halen (bijv. blikjes vis voor door salade (anjovis of sardientjes), balsamico voor salade, maiscrackers enz). En wat je ook kunt doen is bijv. 1x s avonds grote pan soep maken (wat je maar lekker vindt en daar receptje van zoeken) en dan in zakjes invriezen. Dan kun je voor lunch altijd even zakje opwarmen! Dat wel op de dagen dat je dan 's middags thuis bent natuurlijk :)
    Ik had laatst pan tomatensoep gemaakt en kippensoep, echt zo lang van genoten!

Ik eet ook meestal havermout als ontbijt trouwens. Ik maak het zo klaar:
    Schaaltje met melk warm ik op in de magnetron (2 minuten), dan doe ik er havermout doorheen (mag flink wat in, zodat het redelijk dik is) en dat dan nog 1 a 1,5 minuut in de magnetron. Daarna kaneel doorheen en stukjes appel en dadel.

19. Love21

Love21 Bekend lid

27 jun 2016
    511
    135
    43
    Ooohhh even niet gekeken en weer heel veel reacties erbij! Zooo blij mee:thumup:. Wat ik me afvraag, ik wil dit alles echt allemaal wel in huis halen. Maar zijn jullie niet superveel geld kwijt aan boodschappen? Ik heb het idee dat ik het wel echt duur maak voor mezelf. Op zich niet erg, ik kan het missen. Maar was juist aan het besparen op boodschappen :oops: Hahah.. ach, gezonder eten vind ik belangrijker!

20. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Vind het wel mee vallen. Zak havermout van de Albert Heijn die goedkope is goed en supergoedkoop. En rol rijstwafels zijn ook niet duur en pak de goedkoopste kipfilet bij de appie. Toevallig 750 gram avocado's in de reclame voor 2.25 per netje deze week. En zo kan ik wel ff doorgaan. Als je niet veel snoep koopt bespaar je daar weer op.

Deel Deze Pagina