Zelf kleding naaien / start to sew

Discussie in 'De lounge' gestart door Fee89, 18 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Ik vind de lock bij tricot wel super juist ivm de rek die daar in zit (inmiddels een naaimachine met differentieel transport, dat werkt ook uitstekend, maar een goedkope naaimachine heeft dat niet). Katoen werkte ik destijds af met een zigzagje, werkte ook wel.

Maar ik zou beginnen met een eenvoudige naaimachine. Als je het leuk vindt en het vaker gaat doen ed, kun je altijd iets anders aanschaffen. Anders wordt het direct of een hele dure machine of twee machines (en ben je ook zeker 400 euro kwijt), dat zou ik niet snel doen als je nog niet weet of je het wat vindt.

2. Fee89

Fee89 Fanatiek lid

23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
  3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Een overlocksteek op een gewone naaimachine is echt wat anders. Uiterlijk lijkt het er wel op, maar verder zo ongeveer is alles anders.

4. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.783
    7.372
    113
    Ik ben tien jaar geleden begonnen, 2 jaar les gehad, elke week 1,5 uur, voor 20 euro per maand. Daar heb ik echt de beginnerskneepjes geleerd. Na die 2 jaar heb ik weinig genaaid, tot 2 jaar terug, sindsdien ben ik verslaafd :D
    Mijn eerste machine was een Elna, schijnen ze niet meer te verkopen, maar was echt een prima machine. Hij was toen nieuw 250 euro, volgens mijn man, ik kreeg hem cadeau.

Verdere zaken zoals schaar, tornmesje, spelden vind ik amper wat kosten. Schaar voor 2 euro bij de Action (en stiekem doet mijn simpele Ikea schaar het echt het allerbeste, 1 euro voor 3 stuks ofzo ;) ), tornmesje haal je bij de AH, spelden op de markt, 1,95 voor een doosje.

Ik koop stof alleen onder de 5 euro per meter, op de markt heel vaak 1 euro per meter, en op internet (driessenstoffen.nl) ook voor weinig. Dan is het niet erg als het mis gaat. Daarnaast naai ik bijna de hele garderobe voor dochter, en dan is 2 euro voor een lap stof waar ik een gave jurk van maak echt héél weinig, dus een dure hobby is het voor mij niet, juist besparend ;)
    Sinds kort heb ik een nieuwe machine, Borther, die was wel duurder dan de Elna, maar wel een enorm verschil, al was ik nog steeds blij met mijn Elna, maar die begaf het. Toen bleek het ook wel echt een startersapparaat te zijn. Deze is veel stiller. Hopelijk komt er binnenkort een lockmachine bij, maar nu maak ik dus alles zonder, ook in katoen, gewoon zigzaggen, en tricot met een zigzagsteek of stretchsteek. Tot nu toe is het allemaal prima. Maar ik wil het wat professioneler aan gaan pakken, en dan vind ik het fijn als de binnenkant ook mooi afgewerkt is.

Een beetje goede garen is wel fijn, maar ik gebruik ook best wel eens garen van de markt en tot nu toe gaat dat ook prima. Gutermann staat wel goed bekend, maar die is iets duurder.

Qua ruimte, ik heb nu in de eetkamer een groot bureau staan, met twee ladekasten eronder, zodat ik alles daar neer kan leggen, mijn machine kan laten staan en alle rommeltjes in de lades kan doen. Na de verbouwing van ons huis komt er een aparte kamer voor mijn naaispullen. Toen hij nog op de eettafel moest deed ik het veel minder, dat vond ik teveel gedoe, zeker voor een half uurtje ofzo. Nu staat alles klaar, dus naai ik regelmatig even een half uurtje.

DastyQueen vindt dit leuk.
  5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    Het is een dure (wel leuke) hobby. Toen mijn kinderen wat kleiner waren ook een tijd gedaan, maar mijn voordeel was dat mijn moeder een coupeuse diploma heeft en een heel dure machine die ik mocht lenen.
    Ik zou het echt als hobby doen, want het geld en de tijd die je erin steekt krijg je niet terug. Wat wel leuk is, je kinderen lopen altijd in unieke kleding.

6. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Ik heb deze naaimachine https://www.matri.eu/naaimachines/naaimachine-janome-dc-3018
    Deze gebruikten ze ook bij mijn naai-les
    Een fijne machine zonder poespas.
    Later heb ik ook een lockmachine gekocht
    Gratis Patronen zijn te vinden op internet en er is ook een Facebook site.
    Via YouTube filmpjes wordt al veel duidelijk.
    Stof koop ik via internet maar liever via een winkel

7. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Het is echt een leuke hobby... Maar wel duur. En het neemt heel veel ruimte in, vind ik. Als je papier wil tekenen, of stof wil knippen, of inderdaad naaien. Naailes is wel een aanrader, want je hebt eigenlijk onder begeleiding al heel snel iets leuks gemaakt. De werkbeschrijvingen bij patronen zijn niet altijd te begrijpen als je er nog geen ervaring mee hebt. Naailes kost mij €35 per maand, wel te doen vind ik. En daar heb ik altijd ruimte om te tekenen of te knippen.

Oh, en ik had eerst een naaimachine van €80 van de Kruidvat. Prima om te proberen of je het iets vindt. Nu ga ik een machine kopen met sowieso een fijne locksteek, want dat werkt zo mooi af.

8. Ashleyrachel

Ashleyrachel Fanatiek lid

10 aug 2016
    3.292
    2.189
    113
    Vrouw
    enschede
    Oeee ;) naaimachine je brengt me weer op ideeën ;)
    Ik heb ooit mijn moeder zn naaimachine gekregen en dus ook leren naaien door mijn moeder :)
    Ik haalde de stoffen altijd bij een stoffenhal in Enschede. En patroontjes ook.
    Ik denk dus dat ik die naaimachine ook maar uit het stof trek :)
    Moet alleen weer denk ik even na gaan denken hoe het ook alweer werkte :)! Is nu een jaar of 6 terug

9. Fee89

Fee89 Fanatiek lid

23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    Ohh en de machines dan. Ik zie niet welke er beter is als de andere...
    Zo even snel kopieren plakken van Bol van toestellen die ik acceptable vindt van prijs, zie hieronder
    Geringe prijsverschillen maar er moet toch ergens een belangrijk verschil zitten dat ik over het hoofd zie :p Ik snap wel 15 steken versus 30 steken = prijsverschil.
    Maar de rest zie ik niet echt waar de belangrijke verschillen zitten.

De 4 fase knoopsgaten heb ik er al uit gehaald denk ik
    Heb er denk ik ook genomen waarbij de steeklengte- en breedte aanpasbaar is.
    aantal siersteken maakt me niet uit, als er maar stretchsteken zijn.

Is bedoeld voor tricot/jersey leggings, jurkje, rokken, tuniekjes, boxpakjes, kwijlslabjes, ...
    • Singer Heavy Duty 4423 225€
    • Singer Talent 3321 165€
    • Singer Talent 3323 170€
    • Singer Starlet F6660 222€
    • Singer Naaimachine Tradition 2273 169€
    • Singer Naaimachine 3221 150€
    • Singer Fashion Mate 3337 199€
    • SINGER Simple 3223Y Semiautomatische 219€
    • Brother XQ3700 229€
    • Brother XN-1700 10001706 145€
    volg binnen enkele maanden naaiatelier nog even geduld. Maar ondertss helpen jullie me misschien op weg :D
    of zijn dat foute merken en koop je beter merk ...... voor dezlfde prijs maar met minder opties :rolleyes:

Deel Deze Pagina