Daar gaat bij mij dus alles van jeuken en nog erger.... Jemig, het zijn kleuters. Die zijn nog niet met mode bezig. Dat komt vanzelf wel.... Denk niet dat ze dat nu al kunnen snappen/zien ook. En denk ook n iet dat ze het vertalen/generaliseren naar hun eigen kleding. Dan overvraag je ze echt nogal behoorlijk.
Ik zeg ik heb voor vandaag deze, deze of deze, voor je, jij mag kiezen..... Ik kies dus de setjes en hun mogen kiezen welke ze aan willen.
Die van mij wel hoor! Haha.. Ze had een blauwe jurk met witte stippen,.een witte maillot & wit bolero aan. Met zwarte laarsjes.. zegt mijn vader; wat zie.je er mooi uit! Antwoord; dankje opa alleen moeten er blauwe laarsjes onder net als mijn jurk, mja die hen ik niet.. E. Kiest ook haar eigen kleding. 9 vd 10 x gaat het goed. Van de week wou ze een; roze glitter maillot, met roze rok en grijs met zwart tshirt aan.. dat hebben we toen maar gewisseld voor een jurk. Ik vind best dat ze haar eigen smaak mag ontwikkelen. Ook als we gaan winkelen mag ze zelf kiezen / zeggen wat ze leuk vind. En er komen eigenlijk altijd wel leuke dingen uit..
Ze is er juist heel erg mee bezig om mooie combinaties te maken. Alleen heeft ze daar een hele andere mening over dan de meeste volwassenen. Zoals ik in mn beginpost al zei zoekt ze bijvoorbeeld heel bewust al haar magenta dingetjes bij elkaar, omdat die zo goed bij elkaar passen, volgens haar. Waardoor ze er dus uitziet als een zuurstok. Dus de insteek is wel goed: ze kiest heel bewust. Maar het moet alleen nog even verfijnd worden. Ik vroeg me alleen af of dat vanzelf gaat. Of dat ik beter nog wat subtiele hints kan geven Overigens: ik laat haar natuurlijk niet helemaal vrij: zomerjurken in de winter en pyjama's etc zijn hier uiteraard ook no-go. Maar die discussie hebben we gelukkig een half jaar geleden al achter de rug.
En als ze dan zegt "mama, maar die rok vind ik niet zo mooi bij dat shirt. Ik heb liever dat shirt met die andere broek" of iets dergelijks? Wat antwoord jij dan? Ik denk dan: wie ben ik om te zeggen dat mijn combinaties beter zijn dat wat zij bedenkt? Kijk, dingen die objectief gezien beter zijn, of dingen waar ze de consequenties niet van kan overzien, daar kies ik in. Ik ben de ouder, klaar. Geen chips voor ontbijt, altijd in je autogordels etc... Maar zo'n subjectieve keuze, waar niemand last van heeft, die vind ik wel dat ze mag maken. Ik moet alleen nog even bedenken of ik haar toch de gangbare, culturele normen bij probeer te brengen, of gewoon sch**t ga hebben aan wat anderen misschien denken
Hier beperk ik de keuze wat. Dus keuze uit twee shirts of twee setjes. Zelf ondergoed en sokken kiezen. Dat wat hier eerder geschreven werd vind ik ook een goed idee: kind mag een bovenstuk of onderkleding kiezen en de rest maak mama af. Goede tip, thnxx!
Als een zuurstok laten lopen kan ik niet goed.... Misschien toch maar eens laten gebeuren, op een thuisdag. Maar hebben jullie met zelf keuzes laten maken niet dat ze altijd hetzelfde aan willen? En sommige dingen nooit?
Ze heeft inderdaad wel favorietjes die veel vaker worden gedragen dan andere. Maar soms bedenkt ze opeens "weet je wat ik al lang niet aangehad heb? Die-en-die trui" En dan trekt ze die inderdaad de volgende dag aan. Dus zo bewust is ze er ook nog eens mee bezig. Dat ze soms al bedenkt wat ze de volgende dag aan gaat doen. (en dat heeft ze volgens mij niet van mij, want ik trek op doordeweekse dagen gewoon het bovenste van de stapel aan, zeg maar)
Van mij mochten ze vroeger 1 ding zelf uitzoeken, bijv. de broek en dan koos ik er een shirt bij. Of andersom. Mijn jongste is net 2 en daar doe ik dat soms ook al mee. Of ik laat hem kiezen uit twee shirts. Ik hou nu gewoon bij het aankopen al een beetje rekening met de smaak van de kinderen. Die is nog het meest gericht op comfort, ze houden bijv. niet van spijkerbroeken, omdat ze die te hard vinden. Dus ik koop geen spijkerbroeken meer. En verder hou ik ze al jaren voor dat het handig is om bijv. groene sokken te kiezen bij een groen shirt en dat zit er nu wel aardig ingebakken. Scheelt misschien wel dat ik jongens heb, die zijn misschien toch wat minder geïnteresseerd en vinden het al gauw goed.
Hier mogen ze het zelf uitzoeken. Zoon lief pakt vaak wat hij het lekkerste vind zitten (tegenwoordig is dat een joggingsbroek met een overhemd en vlinderstrik ) Niet helemaal mijn smaak but who cares. De enige regel die we hebben is dat hij geen joggingsbroek aan mag trekken naar verjaardagen. Dochtertje kan uitgebreid zoeken wat ze aan wil hebben en legt dingen dan ook naast en op elkaar om te kijken of het naar haar zin is. In zo'n bui ziet ze er vaak leuk uit (maar vraagt ook om mijn mening). Soms heeft ze er geen zin in en dan mag ik het pakken ( vind ik ook leuk) Gisteren nog een meidendag gehad (samen met oma) en dan wil ze ook naar haar favo kledingwinkel. Daar mocht ze van oma een zomerjas uitzoeken, ook dan zie je dat ze een echte eigen smaak heeft. Staat ze daar in een zacht roze zomerjas voor de spiegel en zegt ik weet niet waarom maar ik vind het niet mooi (kleur maakte haar erg bleek) en ging daarna voor een witte jas met vlinders.
Hmmm, mijn zoontje kiest ook altijd zijn eigen kleren voor de dag, maar bij een jongetje is de combi al sneller prima. Hij heeft voornamelijk spijkerbroeken en daar past natuurlijk wel zo'n beetje alles bij. Dus erg gekke combi's zijn hier bij hem nog niet voorgekomen. Dochter laat zich makkelijker sturen, dus ook bij haar worden de vreemde combi's beperkt.
dochter kiest als ze zin heeft s avonds door de week en in het weekend kiest ze s ochtends . Zoon heeft nog geen behoefte in kiezen, maar ik stuur hem in het weekend vaak naar boven ga een broek een shirt en een trui of vest aan trekken en dan komt hij altijd ok naar beneden . Dochter kiest eigenlijk altijd wel knappe setjes uit. soms iet teveel roze , maar ach ze is 4. en ik stuur wel in vandaag is het niet handig met een zwaaiende jurk. maar verder kan ze dat zelf.
Oh, dat is ook een hele bijzondere combinatie inderdaad wat knap, dat ze zelf ziet dat er iets niet aan klopt
Jouw kinderen vragen er niet om dat is dan al heel anders. Mijn oudste is nu 6 maar heeft al sinds dat ze 2,5 is een eigen mening over kleding. Als zij iets niet mooi vind trekt ze het ook echt niet aan. In het begin deden we samen kiezen, tegenwoordig kiest ze alles zelfs(wij vertellen haar dan wel of het koud is en of ze gym heeft, en zij houd daar dan rekening mee)En ja dan zitten er best combi's bij waarbij ik m'n wenkbrauw ophaal, en probeer ik uit te leggen dat sommige dingen niet zo mooi zijn samen, maar soms maakt ze ook hele leuke combi's. Ik koop vaak wel setjes en hang dat ook zo in de kast. Verder heeft ze voornamelijk effen maillots en rokjes. Dat is makkelijker combineren. Zomerkleding leg/ hang ik apart.
Ja, ik had me ook voorgenomen om het mezelf gewoon makkelijk te maken, maar toen zag mn dochter dit rokje in de winkel en toen ging het alweer mis. Rok Caylin various - Jilly - Nieuw binnen - Meisjes - Kinderen - Shoeby
Maar een kind dat wel graag kleren uitzoekt, kun je toch leren wat past in het seizoen en wat handig is qua dagindeling? Kwestie van lesjes over het weer, seizoen en samen uitzoeken wat handig is. Lijkt me leuk en ook goed te doen met jonge kleuters juist. Mijn dochter van 2 weet heel goed dat ze laarzen aantrekt als het regent en een dikke trui als het koud is. Ik stel ook gewoon vragen als we kleding pakken zodat zij dit zelf leert inschatten.
Dat weten ze hier ook allebei en dat zonder zelf hun kleding uit te zoeken . Nee ik zie er echt het nut niet van in en wil ook dat ze er verzorgd en netjes uitzien. Dan nemen ze dat later vanzelf wel over. Mijn oudste kiest nu al de haarspeldjes in de kleur van haar kleding.